TrendForce اعلام کرد: در بحبوحه افت جهانی تولید، اپل تسلیم هواوی خواهد شد

نمایش خبر

تاریخ : 1397/10/28        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، ترندفورس TrendForce ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : فقدان پیشرفت چشمگیر در مشخصات و امکانات گوشی‌های هوشمند، عواقب کوتاه‌مدتی را برای صنعت موبایل در بر داشته و باعث شده هر روز خبرهای ناامیدکننده‌ای از بازار جهانی اسمارت‌فون به گوش برسد. چند روز پیش بود که مؤسسه سوئیسی Credit Suisse با پیش‌بینی افت 19 درصدی تولید اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست سال 2019، از سقوط آزادی کم‌سابقه در بازار جهانی اسمارت‌فون خبر داد. مؤسسه تحقیقاتی TrendForce نیز در روز دوشنبه 14 ژانویه 2019 (24 دی 1397) با انتشار گزارشی (که البته به اندازه گزارش Credit Suisse ناامیدکننده نبود!)، برآورد خود را از وضعیت بازار گوشی‌های هوشمند در سال 2019 اعلام کرد.

TrendForce Global Smartphone Production Report 2019

طبق پیش‌بینی TrendForce، انتظار می‌رود در سال 2019 حدود 1.41 میلیارد دستگاه گوشی هوشمند به تولید برسد. اگر این پیش‌بینی درست باشد، میزان تولید در سال 2019 در مقایسه با سال قبل از آن، 3.3 درصد افت خواهد داشت. از آنجا که چشم‌انداز تقاضای کلی در بازار جهانی اسمارت‌فون ضعیف می‌ماند، به احتمال زیاد حجم تولید برندها نیز پایین‌تر خواهد ماند. فقدان پیشرفت چشمگیر در مشخصات و امکانات گوشی‌های هوشمند موجب شده تا مصرف‌کنندگان کمتر از قبل اقدام به تعویض گوشی‌های خود نمایند. به گفته TrendForce، در صورت بدتر شدنِ چشم‌انداز تقاضا، با توجه به بلاتکلیفی‌ها و تأثیرات نامطلوب ناشی از جنگ تجاری بین آمریکا و چین، ممکن است افت تولید اسمارت‌فون در سال 2019 به 5 درصد هم برسد.

TrendForce Global Smartphone Production Report 2019

6 برند برتر تولیدکننده اسمارت‌فون در جهان براساس سهم‌‌ بازار جهانی از 2013 تا 2019

رتبه‌بندی برترین تولیدکنندگان اسمارت‌فون در پایان سال 2019 به احتمال زیاد به این ترتیب خواهد بود: سامسونگ مثل دوره‌های قبل همچنان در جایگاه نخست باقی می‌ماند. اما نکته جالب آن است که انتظار می‌رود کمپانی چینی هواوی پا جای پای اپل گذاشته و عنوان دومین تولیدکننده بزرگ دنیا را از آن خود کند. به این ترتیب، اپل در رتبه سوم جهان قرار خواهد گرفت. در ادامه نگاهی داریم به جزییات مربوط به تولید اسمارت‌فون توسط مهم‌ترین برندهای جهانی در سال 2019:

• سامسونگ

طبق آمار TrendForce، سامسونگ در سال 2018 تعداد 293 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را وارد بازار کرد که این حجم از تولید، 8 درصد کمتر از سال 2017 بوده است. سهم سامسونگ از بازار جهانی نیز رو به کاهش است. تولیدات برندهای چینی بیشتر شامل دیوایس‌های رده پایین بوده و به جز داخل چین، عمدتا به بازارهای نوظهور خارجی صادر می‌شوند. با این اوصاف، توسعه زمینه‌های کسب‌وکار جدید برای سامسونگ دشوار خواهد شد زیرا این شرکت کره‌ای از قبل در تمام رده‌های بازار، مجموعه کاملی از دیوایس‌های رده پایین، میان‌رده و پیشرفته را عرضه نموده است.

Samsung  Galaxy A9

Samsung Galaxy A9

به‌علاوه، با توجه به اینکه سامسونگ مدتی‌ست با برندهای داخلی چین وارد رقابت شدیدی بر سر قیمت شده است، انتظار می‌رود در سال 2019 سامسونگ با اتخاذ استراتژی‌های تهاجمی‌تر (از لحاظ مشخصات و قیمت) رقابت سختی با همتایان چینی خود داشته باشد. برنامه سامسونگ برای سال 2019 آن است که ضمن حفظ سهم کنونی خود از بازار جهانی، به شکل فعالی به بازارهای نوظهور نیز ورود کند. طبق برآورد TrendForce، سامسونگ با در دست داشتن 20 درصد از سهم بازار جهانی در سال 2019، همچنان تولیدکننده شماره یک دنیا باقی خواهد ماند.

• هواوی

به لطف طیف جامع محصولات و استفاده از چیپ‌ست‌های ساخت خود شرکت، حجم تولید اسمارت‌فون‌های هواوی در سال 2018 با رشدی 30 درصدی نسبت به سال قبل، به 205 میلیون دستگاه بالغ شد. این شرکت با تولید اسمارت‌فون در سری‌های P و Mate موفق شد سهم خود را در قسمت پیشرفته بازار داخلی چین گسترش دهد (جایی که قبلا تحت سیطره اپل قرار داشت). همچنین، هواوی توانست آوازه خود را به بازارهای خارجی نیز رسانده و ساب‌برند معروف خود – یعنی Honor را – در مناطقی چون اروپای شرقی به یک برند معتبر تبدیل کند.

Honor View 20

Honor View 20

هواوی در سال 2019، ضمن حفظ موقعیت کنونی خود در بازار داخلی چین، قصد دارد فعالیتش در بازارهای نوظهوری مثل اروپای شرقی، برزیل و آمریکای جنوبی را بیشتر کند. کارشناسان TrendForce بر این باورند که هواوی این توانایی را دارد تا حجم تولید خود را در سال 2019 به 225 میلیون دستگاه رسانده و با کسب 16 درصد از سهم بازار جهانی، اپل را کنار زده و در پله دوم دنیا بایستد. ناگفته نماند، درست است که هواوی بزرگ‌ترین برند اسمارت‌فون در چین است، اما ممکن است در جنگ تجاری آمریکا و چین، هواوی آسیب‌پذیرتر بوده و با مشکلات جدیدی رو به رو شود. بنابراین، باید منتظر ماند و دید که آیا تولید هواوی در سال 2019، از این جنگ تجاری تأثیر می‌پذیرد یا خیر.

• اپل

آمار TrendForce درباره اپل حاکی از آن است که تولید آیفون در نیمه نخست سال 2018 تقریبا با تولید این محصول در مدت مشابه سال قبل از آن برابر بوده است. البته، با توجه به اینکه فروش آیفون‌های جدید پایین‌تر از حد انتظار بوده، عرضه این محصول در نیمه دوم سال 2018، نسبت به مدت مشابه سال قبل، 7 درصد کمتر شد. لذا در مجموع، تولید آیفون در سال 2018 با 3 درصد افت سالانه مواجه شد. جالب است بدانید، ممنوعیت فروش برخی مدل‌های آیفون در چین و قیمت بالای آیفون‌های جدید باعث شد تا عرضه این محصول در چین طی سال 2018، حدود 10 میلیون کمتر از سال 2017 باشد.

Apple iPhone XR

Apple iPhone XR

در سال 2019، اپل با دو مشکل بزرگ مواجه خواهد بود؛ چرخه طولانی‌تر تعویض اسمارت‌فون در بین مصرف‌کنندگان و فروش ضعیف در سطح پیشرفته بازار چین. همچنین، ایجاد تعادل بین سوددهی و استراتژی‌های قیمت‌گذاری به منظور فروش بیشتر، یکی دیگر از چالش‌های اپل در سال جاری میلادی است. با این اوصاف، انتظار می‌رود ضمن کاهش حجم تولید آیفون‌های اپل در سال 2019 به 189 میلیون دستگاه، سهم این کمپانی آمریکایی از بازار جهانی از 15 درصد در سال 2018 به 13 درصد تقلیل یابد. در صورت افزایش تنش تجاری بین آمریکا و چین در سال جاری میلادی، بعید نیست حجم تولید اپل از این هم پایین‌تر بیاید.

• برندهای چینی

گزارش TrendForce حاکی از آن است که برندهای شیائومی، Oppo و Vivo در سال 2019 به ترتیب چهارمین، پنجمین و ششمین تولیدکننده‌ بزرگ اسمارت‌فون در دنیا خواهند بود (یعنی همان جایگاه‌هایی که در سال 2018 کسب کرده بودند).

شیائومی با در پیش گرفتن استراتژی کنونی خود مبنی بر داشتن حاشیه سود ناخالص پایین، به ساخت اکوسیستمی با محصولات و خدمات مقرون به صرفه ادامه می‌دهد. تولید اسمارت‌فون‌های شیائومی در سال 2018، با 32 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 123 میلیون دستگاه رسید. در سال 2019، شیائومی با تمرکز بر تحقیق و توسعه، قصد دارد با تجهیز محصولات خود به فناوری‌های پیشرفته‌تر، به برند خود اعتبار بیشتری ببخشد. جایگاه‌یابی جدید شیائومی با توسعه ساب‌برندهایی مثل Redmi ،Blackshark و POCO و همچنین همکاری با کمپانی Meitu در همین راستا خواهند بود. ناگفته نماند، شیائومی از بازار خارج از چین غافل نبوده و رقابت خود در بازارهای اروپا و هند را با قدرت بیشتری پی خواهد گرفت. طبق برآورد TrendForce، انتظار می‌رود تولید این کمپانی چینی در سال 2019 به 129 میلیون دستگاه گوشی هوشمند برسد.

Redmi Note 7

Redmi Note 7

اشباع بازار داخلی چین، برندهای Oppo و Vivo را بر آن داشته تا فرصت‌های کسب‌وکار خود را در خارج از چین جست‌وجو کنند. به عنوان نمونه، Oppo ساب‌برند آنلاین Realme را در هند عرضه کرد و Vivo با امضای تفاهم‌نامه‌ای 6 ساله با فیفا، به یکی از اسپانسرهای جام جهانی فوتبال تبدیل شد تا بتواند محبوبیت بین‌المللی خود را افزایش دهد. با تمام این تفاسیر، باید اذعان کرد که هنوز هم حدود 70 درصد از درآمد Oppo و Vivo از فروش در بازار داخلی چین به دست می‌آید. با توجه به این حقیقت، چشم‌انداز مخاطره‌آمیز وضعیت اقتصادی چین در سال 2019، تأثیرات نسبتا قابل‌توجهی روی این دو برند خواهد داشت.

Oppo در سال 2018 چیزی بالغ بر 120 میلیون دستگاه گوشی هوشمند تولید کرد و طبق پیش‌بینی TrendForce، حجم تولید Oppo در سال 2019 نیز در همین میزان باقی مانده و به این ترتیب، 8 درصد از بازار جهانی در اختیار این برند قرار می‌گیرد. در مقابل، Vivo – که عمده فروش خود را مدیون بازار چین است – در سال 2018 حدود 104 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را تولید کرد که طبق برآوردها، این میزان در سال 2019 به کمتر از 100 میلیون دستگاه کاهش می‌یابد. با این حساب، تنها 7 درصد از بازار جهانی در دست Vivo خواهد بود.

Oppo R17 Pro

Oppo R17 Pro

در پایان ذکر این نکته لازم است که در سال 2018 تعدادی از برندهای چینی اسمارت‌فون یا تعطیل شده و یا توسط کمپانی‌های دیگر خریداری شده‌اند. در کنار افول این برندهای کوچک، برندهای مطرح و صاحب‌نام به گسترش کسب‌وکار خود ادامه داده‌اند. شواهد و قرائن نشان می‌دهند که در سال 2019، برندها بیش از پیش برای متمایز کردن محصولات‌شان تکاپو کرده و فاصله بین سهم 6 کمپانی برتر سازنده اسمارت‌فون از بازار جهانی کمتر خواهد شد. با توجه به بلاتکلیفی‌هایی که جنگ تجاری آمریکا و چین به بار می‌آورد، باید منتظر ماند و دید که آیا بازار جهانی اسمارت‌فون با تغییرات بیشتری مواجه می‌شود یا خیر.  

منبع : TrendForce


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا