Credit Siusse اعلام کرد: سقوط آزاد بازار اسمارت‌فون، با آینده‌ای نامعلوم

نمایش خبر

تاریخ : 1397/10/27        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir : دو هفته پیش بود که اپل اعلام کرد نتایج مالی مربوط به سه‌ماهه پایانی سال 2018، به شدت پایین‌تر از حد انتظارات شرکت خواهد بود. این اتفاق – که وال‌استریت را شوکه کرد – خبر بدی در ابتدای سال نوی میلادی برای صنعت اسمارت‌فون به شمار می‌رود، زیرا این بدان معناست که نه تنها آیفون‌های اپل، بلکه در مجموع بازار گوشی‌های هوشمند شرایط چندان مساعدی ندارد. در تأیید این موضوع، Credit Suisse (شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی و بانکداری سوئیسی) در روز یکشنبه 13 ژانویه 2019 (23 دی 1397) در یادداشتی خطاب به سرمایه‌گذاران (که توسط وب‌سایت Business Insider رصد شد)، از افت 19 درصدی تولید اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست سال 2019 خبر داد.

Apple iPhone XS and XS Max

اپل آیفون XS و XS Max

هنوز آمار مطمئنی از میزان تولید گوشی هوشمند در سه‌ماهه پایانی سال 2018 در دست نیست، اما مؤسسه مالی Credit Suisse با تجدید نظر در برآورد خود از وضعیت بازار در فصلی که گذشت، پیش‌بینی کرده که تعداد اسمارت‌فون‌های تولید شده در سه‌ماهه اخیر – با افتی 3 درصدی نسبت به سه‌ماهه سوم – به 357 میلیون دستگاه کاهش خواهد یافت. همچنین، همانطور که در مقدمه هم ذکر شد، Credit Suisse بر این باور است که اوضاع از این هم وخیم‌تر شده و میزان تولید در نخستین فصل از سال 2019 – با افت فصلی 19 درصدی – به 289 میلیون دستگاه کاهش یابد.

درست است که تولید هیچ‌گاه با فروش برابر نمی‌شود، اما اگر 289 میلیون دستگاه را با 334 میلیون دستگاه اسمارت‌فونی که طبق گزارش IDC از بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه اول سال 2018 روانه بازار شده بود مقایسه کنیم، تفاوت بسیار فاحش خواهد بود. با فرض درست بودن پیش‌بینی Credit Suisse، تولید جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست 2019 در پایین‌ترین سطح خود (از سال 2013 تاکنون) بوده و برای پنجمین سال متوالی، تولید در سه‌ماهه نخست با افت فصلی همراه خواهد شد. به گفته این مؤسسه سوئیسی، قضاوت درباره اینکه خبر فوق در قیمت سهام بی‌تأثیر بوده و یا همچنان تأثیرگذار خواهد بود، هنوز خیلی زود است.

Credit Suisse Smartphone Production Report 2019

پیش‌بینی تولید اسمارت‌فون در سطح جهانی از سه‌ماهه اول 2011 تا سه‌ماهه اول سال 2019

ظاهرا چین مهم‌ترین علت مشکلات پیش‌آمده برای اپل بوده است. به گفته اپل، تقریبا تمام شکاف موجود بین انتظارات و واقعیت (در فروش سه‌ماهه پایانی 2018) ناشی از افت فروش در چین بوده است. عرضه اسمارت‌فون‌های تمام برندها در چین به شکل چشم‌گیری در سه‌ماهه چهارم سال 2018 افت کرد و به گفته Credit Suisse، محبوبیت فراوان WeChat در چین به این معناست که اکوسیستم اپل در این کشور به مراتب کم‌ارزش‌تر از گذشته شده است.

کاهش ارزش سهام اپل تا 30 درصد پایین‌تر از قیمت سهام شرکت در ماه اکتبر، اپل را بر آن داشت تا در برآورد خود از عملکرد مالی شرکت تجدید نظر کند. متعاقبا، تحلیلگران بازار نیز انتظار خود از قیمت نهایی سهام اپل را پایین آورده‌اند. حتی سؤالاتی مطرح می‌شود در این رابطه که آیا اپل متوسط قیمت فروش را تا نقطه شکست بالا برده است؟

البته برخی تحلیلگران خوش‌بین‌ترند؛ به عنوان مثال، همان کارشناسی که 3 دلیل را برای احتمال مواجهه اپل با شرایط دشوار اقامه کرده بود، بر این باور است که سه دلیل نیز برای امیدوار بودن وجود دارد:

• آیفون بعدی اپل – صرفا به دلیل جدید بودن – فروش بهتر این محصول در چین را در پی خواهد داشت.

• صرف‌نظر از اینکه آیفون‌های اپل تا چه اندازه گران‌قیمت خواهند بود، مشتریان هنوز هم پرچمدارهای اپل را ترجیح می‌دهند.

• موانعی چون نوسانات واحد پول و برنامه‌های تعویض باتری از بین رفته و گوشی‌ها چرخه تعویض سریع‌تری نسبت به رایانه‌های شخصی دارند (زیرا از یک سو این محصولات در زندگی بشر مرکزیت پیدا کرده و از سوی دیگر، احتمال خراب شدن و آسیب رسیدن به آنها بیشتر است).

تیم کوک، مدیر عامل اپل، ضمن اشاره به تمرکز بیشتر شرکت روی بخش خدمات، از فعالیت بیشتر این قسمت در سال 2019 خبر داد. ظاهرا اپل حاضر است در جهت افزایش تقاضا برای سرویس‌هایی مثل Apple Music یا سرویس استریم ویدئو (که چندین سال انتظار راه‌اندازی آن را کشیده است)، تا حدی از فروش سخت‌افزاری خود چشم‌پوشی کند.

Tim Cook Apple CEO

تیم کوک مدیرعامل اپل

به گفته Credit Suisse، بازار جهانی اسمارت‌فون وارد سقوط آزادی شده که انتهای آن هنوز دیده نمی‌شود. نمی‌توان گفت این رکود تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند، اما اگر کمپانی‌ها راهی برای متمایز شدن محصولات و ترغیب مشتریان به ارتقای سریع‌تر گوشی‌های خود پیدا نکنند، مطمئنا اسمارت‌فون نیز کم‌کم به سرنوشت PC دچار خواهد شد. بدیهی‌ست این مسأله تنها دامن‌گیر اپل نبوده و کمپانی‌هایی مثل سامسونگ و هواوی (دومین تولیدکننده بزرگ اسمارت‌فون در دنیا) نیز همگی با این فشار مواجه هستند. امروزه تولید نوآورانه و همراه با خلاقیت، دشوارتر شده و بسیاری از گوشی‌ها کارهای مشابهی را انجام می‌دهند. با این اوصاف، مردم نیز ترجیح می‌دهند گوشی‌های خود را مدت زمان بیشتری نگه داشته و همچنان به استفاده از آنها ادامه دهند.

اپل در تاریخ 29 ژانویه (9 بهمن) نتایج مالی مربوط به سه‌ماهه پایانی سال 2018 را منتشر می‌کند و باید منتظر ماند و دید که بدبینی‌هایی که نسبت به سطح تولید اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست 2019 وجود دارد، درست از آب درمی‌آید یا خیر. در شرایط کنونی، صنعت اسمارت‌فون برای احیا و بازگشت به دوران اوج خود، شدیدا به فناوری‌های نوآورانه‌ای نظیر 5G و گوشی‌های تاشو نیاز دارد. در غیر این صورت، بعید است افت فروش‌ها به این زودی جبران شود.  



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا