بازنگری اپل در پیش‌بینی نتایج مالی سه‌ماهه نخست 2019 در پی فروش پایین‌تر از انتظار آیفون

نمایش خبر

تاریخ : 1397/10/17        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : در روز چهارشنبه دوم ژانویه سال جاری میلادی (12 دی 1397) نامه سرگشوده‌ای از تیم کوک (Tim Cook) خطاب به سهامداران اپل منتشر شد که در آن، پیش‌بینی کمپانی از نتایج مالی سه‌ماهه منتهی به 29 دسامبر 2018 (منطبق بر سه‌ماهه نخست سال مالی 2019 این شرکت) مورد بازنگری قرار گرفته است. اپل در گزارش مالی پیشین خود، درآمد فصل چهارم را مابین 89 تا 93 میلیارد دلار برآورد کرده بود و حال این پیش‌بینی را به 84 میلیارد دلار کاهش داده است. این در حالی است که درآمد کلی اپل در زمان مشابه سال گذشته به رقمی در حدود 88.3 میلیارد دلار رسیده بود.

Apple Lowers Revenue Guidance for Q1 2019

بر اساس این نامه، علاوه بر درآمد، پیش‌بینی حاشیه سود ناخالص و هزینه‌های عملیاتی نیز دستخوش تغییراتی شده‌اند؛ به طوری که اپل اینک حاشیه سود ناخالص را برای سه‌ماهه اخیر، 38 درصد و هزینه‌های عملیاتی را 8.7 میلیارد دلار در نظر گرفته است. با وجود این، مدیران شرکت پیش‌بینی کرده‌اند که دیگر درآمدها/(هزینه‌های) اپل در فصل چهارم به 550 میلیون دلار خواهد رسید که در مقایسه با 300 میلیون دلار گزارش قبلی، تفاوت چشمگیری را نشان می‌دهد.

کوک موارد مختلفی را عامل این کاهش درآمد دانسته است که از میان آنها می‌توان به تضعیف اقتصاد چین و درآمد پایین‌تر از حد انتظار گوشی‌های آیفون (به ویژه در کشور چین) اشاره کرد. به علاوه، تمایل کاربران به ارتقای آیفون‌های پیشین خود به مدل‌های بالاتر، در دیگر کشورها آن اندازه قوی نبوده که مدیران اپل انتظار داشته‌اند. به نظر می‌رسد اختصاص یارانه کمتر توسط اپراتورها، افزایش قیمت‌ها بر اساس قدرت دلار آمریکا و قیمت کاهش یافته برای تعویض‌ باتری آیفون سبب شده که ارتقا به نمونه‌های جدیدتر این گوشی در این سه‌ماهه، چنان که باید و شاید، قابل توجه نباشد.

سال گذشته، پس از انتشار iOS 11، کاربرانِ مدل‌های قدیمی آیفون پس از به‌روزرسانی سیستم‌عامل به این نسخه متوجه کندی غیرعادی در گوشی‌های خود شدند. ظاهرا این کندی به عمد از سوی اپل انجام شده بود، چرا که مدیران کمپانی ضمن تأیید این مسأله مدعی شدند که این کار به منظور جلوگیری از خرابی و حفظ عمر باتری در مدل‌های قدیمی انجام شده است. در نتیجه، تعدادی از کاربران مدل‌های قدیمی‌تر از اپل شکایت کردند و اپل برای جبران اشتباه و جلب نظر کاربران مجبور به کاهش قیمت تعویض باتری‌های آیفون شد.

Apple Lowers Revenue Guidance for Q1 2019

بر اساس گفته‌های کوک در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی CNBC، نگاهی به نتایج مالی اپل نشان می‌دهد که بیش از 100 درصد کاهش درآمد جهانی، حاصل کاهش فروش آیفون، مک و آی‌پد در چین بزرگ بوده است. او در ادامه همین مصاحبه می‌افزاید: «روشن است که کندی اقتصاد در نیمه دوم سال در چین آغاز شده و من عقیده دارم آنچه مسأله‌ساز خواهد شد، تنش‌های تجاری میان ایالات متحده آمریکا و چین است که فشار اضافه‌ای بر اقتصاد آنها وارد خواهد آورد».

پیش از این هم گزارش‌های متعددی به فروش ضعیف آیفون در طول ماه‌های گذشته اشاره داشته‌اند. برخی از تأمین‌کنندگان اپل، برآوردهای خود را در سه‌ماهه اخیر کاهش داده‌اند که به گمانه‌زنی‌های بسیاری در خصوص بی‌میلی مصرف‌کنندگان به ارتقای گوشی‌های خود به مدل‌های جدیدتر آیفون منجر شده است. از سوی دیگر این کمپانی دست به کاری غیر معمول زده و در صورتی که مشتریان نمونه آیفون قدیمی‌تر خود را تعویض کنند، گوشی‌های جدید را با قیمت پایین‌تر در اختیار آنها قرار خواهد داد. اپل همچنین ارزش معاوضه برخی مدل‌های قدیمی‌تر آیفون را نیز افزایش داده است.

بر اساس گزارش اخیر موسسه تحقیقاتی کانترپوینت، فروش گوشی‌های هوشمند در چین در پایان فصل سوم 2018، شاهد 13 درصد افت سالانه بوده است. اپل در این بازه زمانی در کشور چین، جایگاه ششم را در اختیار داشته و به دلیل عملکرد اولیه ضعیف سری آیفون XS، افت سالانه 17 درصدی را تجربه کرده است. کارشناسان کانترپوینت عقیده دارند که قیمت بالاتر و نبود نوآوری چشمگیر در طراحی و قابلیت‌های آیفون‌های تازه اپل در مقایسه با محصولات گذشته، باعث کاهش اشتیاق کاربران چینی برای خرید این سری از آیفون شده است.

Counterpoint China Mobile Market H2 2018

فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم 2018 در چین

اگر چه اپل در این گزارش تصریح کرده که وضعیت بازار چین، مهم‌ترین عامل کاهش بوده و به طور مستقیم سبب بازنگری در پیش‌بینی نتایج مالی این شرکت شده است، اما به نظر می‌رسد در گزارش‌های این شرکت و نامه مدیر عامل آن مورد مهمی از قلم افتاده باشد که همان قیمت بالای گوشی‌های آیفون جدید است. مشتریان چینی به طور طبیعی ترجیح می‌دهند به جای پرداخت مبلغ گزافی برای خرید یک آیفون جدید، صرفا با بخشی از این پول، اسمارت‌فونی با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ را خریداری کنند. از سوی دیگر فضای رقابت برای حضور اپل در چین، در مقابل سازندگانی بومی همچون هواوی، اوپو، ویوو و شیائومی دشوارتر است؛ شرکت‌هایی که اسمارت‌فون‌هایی با پیشرفته‌ترین امکانات و قیمت پایین‌تر را در اختیار مصرف‌کنندگان چینی قرار می‌دهند.

البته با وجود کاهش پیش‌بینی درآمد، تیم کوک در این نامه به برخی زمینه‌های رشد نیز اشاره کرده است. به نوشته او، تعداد دستگاه‌های در حال استفاده اپل در طول سال گذشته 100 میلیون واحد افزایش یافته و این افزایش، به عنوان نشانه‌ای بر توانایی شرکت در کسب درآمدِ بیشتر از کاربرد این محصولات در قالب سرویس‌هایی همچون حق اشتراک سرویس ابری iCloud و سرویس موسیقی Apple Music تلقی شده است. ظاهرا کمپانی آمریکایی در پی آن است که محصولات با حق اشتراک جدیدی را از طریق اپ‌های TV و Apple News جذب کند.

همان طور که اشاره شد، به نظر می‌رسد دشواری‌های این شرکت کوپرتینوئی تنها به بخش گوشی‌های آیفون محدود می‌شود. در این شرایط یکی از برگ‌های‌ برنده اپل در دوره اخیر، بخش سرویس‌ها و خدمات (شامل Apple Music و iCloud) بوده و درآمد این بخش در کنار پوشیدنی‌هایی همچون اپل واچ و کامپیوترهای مک در مجموع به رکورد سه‌ماهه جدیدی دست یافته است.

Apple Lowers Revenue Guidance for Q1 2019

درآمد اپل از بخش خدمات در سه‌ماهه گذشته، بیش از 10.8 میلیارد دلار بوده که نشان می‌دهد این شرکت در مسیر دست‌یابی به هدف خود (یعنی دو برابر کردن این بخش از کسب‌وکار در فاصله سال‌های 2016 تا 2020) موفق عمل کرده است. همچنین بخش پوشیدنی‌های اپل نیز رشد سالانه 50 درصدی را شاهد بوده و اپل واچ و ایرپادها هم در فصل تعطیلات فروش موفقی داشته‌اند. در کنار این موارد و بر اساس گفته‌های کوک، عرضه مک‌بوک ایر و مک مینی و همچنین آی‌پد پروی جدید (نسخه 2018 آی‌پد 9.7 اینچی) باعث افزایش درآمد سالانه اپل در این بخش‌ها شده است.

اپل در حال حاضر برای جلب نظر کاربران قیمت مبادله آیفون‌های قدیمی را افزایش داده است. اما به نظر می‌رسد در بازار پر تب و تاب گوشی‌های هوشمند و رقابت با انبوه گوشی‌های توانمند اندرویدی، استراتژی جدیدی باید در دستور کار سیاست‌گذاران این کمپانی قرار گیرد.  

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا