Blancco اعلام کرد: گوشی‌های سامسونگ بالاترین نرخ خرابی در سه‌ماهه نخست 2018 را دارند

نمایش خبر

تاریخ : 1397/4/24        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، اندروید Android ، آی او اس iOS ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : کمپانی فنلاندی Blancco – که در زمینه امنیت داده‌ها فعالیت دارد – اخیرا گزارشی را تحت عنوان “State of Mobile Device Repair & Security” (وضعیت تعمیر و امنیت دیوایس‌های موبایل) منتشر کرده است. در بخشی از این گزارش – که در جولای 2018 منتشر شده – Blancco به نرخ خرابی دستگاه‌های موبایل پرداخته است. طبق این گزارش، طی سه‌ماهه نخست سال 2018، گوشی‌های سامسونگ با داشتن نرخ خرابی 27.4 درصد، بیشترین نقص عملکرد را در بین سایر تولیدکنندگان داشته‌اند. یافته‌های Blancco حاکی از آن است که در مجموع، طی سه‌ماهه اخیر، میزان خرابی دیوایس‌های اندرویدی (با نرخ 18.9 درصد) بیشتر از دیوایس‌های iOS (با نرخ 15.2 درصد) بوده است. در ادامه، جزییات بیشتری از این گزارش را با هم مرور می‌کنیم.

Blancco State of Mobile Device Repair and Security Report Q1 2018

در میان دیوایس‌های مجهز به iOS، گوشی‌ آیفون 6 با داشتن نرخ خرابی 22 درصد، بیش از بقیه آیفون‌ها در سه‌ماهه اخیر دچار مشکل شده و پس از آن آیفون 6اس با نرخ خرابی 16 درصد، در رتبه دوم قرار می‌گیرد. آیفون‌ X و 8 پلاس نیز با نرخ 3 درصد، کم‌ترین خرابی را داشتند. البته نرخ خرابی دورقمی آیفون‌های 6 و 6اس، چندان هم تعجب‌برانگیز نیست. در سال 2016، تعدادی از صفحات لمسی آیفون‌های 6 و 6اس از کار افتاد و یک نوار خاکستری رنگ به شکل افقی روی نمایشگرهای آنها ظاهر شد؛ پدیده‌ای که در آن زمان به touch disease یا "بیماری لمسی" شهرت یافت. ظاهرا این مشکل در نتیجه تصمیم اپل مبنی بر عدم استفاده از نوعی چسب پلاستیکی (epoxy) در بوردهای مداری آیفون 6 حادث شد. در حالی که اپل همواره در گذشته از این ماده استفاده کرده بود.

Blancco State of Mobile Device Repair and Security Report Q1 2018

10 گوشی مجهز به سیستم‌عامل iOS برحسب بیشترین آمار خرابی در Q1 2018

یکی دیگر از عواملی که در آمار خرابی بالای آیفون‌های 6 و 6اس دخیل بوده، به رسوایی سال گذشته اپل در زمینه کاهش عمدی سرعت آیفون مربوط می‌شود. به مرور زمان کاهش ظرفیت باتری در برخی از دیوایس‌های iOS باعث شده بود تا دستگاه نتواند توان لازم برای اجرای بعضی تسک‌ها را داشته باشد و همین امر باعث می‌شد دستگاه‌ در حین اجرای تسک خاموش شود. به همین دلیل، برای رفع این مشکل، اپل در آپدیت iOS 10.2.1 – بدون آنکه کاربران را در جریان قرار دهد – سرعت پروسسور را کاهش داد. اما این موضوع در اواخر سال 2017 در توییتر بر ملا شد و نهایتا اپل را بر آن داشت تا به عنوان عذرخواهی، باتری کاربران را با تخفیف تعویض کند. همچنین، آپدیت نرم‌افزاری iOS 11.4 نیز تأثیر نامطلوبی بر عمر باتری (به ویژه مدل‌های قدیمی‌تر) داشته و به گزارش iDrop News، پس از این آپدیت، سرعت شارژ خالی کردن باتری‌ها 25 درصد بیشتر شده است.

در بین دیوایس‌های اندرویدی، همانطور که در ابتدا هم گفته شد، در سه‌ماهه نخست سال 2018، محصولات سامسونگ با نرخ خرابی 27.4 درصد بیشتر از بقیه دچار مشکل شده‌اند. از قرار معلوم گوشی‌های سامسونگ سابقه خوبی در این مورد نداشته و در سه‌ماهه نخست سال 2017 نیز چند اسمارت‌فون ساخت این شرکت، از سوی Blancco در لیست 10 دیوایس اندرویدی با بالاترین نرخ خرابی قرار گرفته بود. جالب است بدانید، در سه‌ماهه اول سال 2017، گلکسی اس7 با نرخ خرابی 9 درصد، نامناسب‌ترین عملکرد را در میان دیوایس‌های اندرویدی از نگاه Blancco به خود اختصاص داد و بعد از آن گوشی‌های گلکسی اس7 اج و گلکسی اس5، به ترتیب با نرخ‌های 8 و 5 درصد، بیشترین مشکلات را داشتند.

Blancco State of Mobile Device Repair and Security Report Q1 2018

10 برند سازنده اسمارت‌فون برحسب میزان خرابی در سه‌ماهه اول سال 2018

در گزارش اخیر، پس از دیوایس‌های سامسونگ، محصولات شیائومی با نرخ خرابی 14.2 درصد و گوشی‌های موتورولا با نرخ خرابی 9.6 درصد، در رتبه‌های دوم و سوم بوده و هواوی با فاصله کمی در جایگاه چهارم قرار گرفته است. لازم به ذکر است، دیوایس‌های لنوو و وان‌پلاس با نرخ‌های 2.7 و 2.5 درصد، کمترین میزان خرابی را در بین محصولات اندرویدی داشته‌اند.

شاید این سؤال برای‌تان پیش‌ آمده باشد که Blancco این اطلاعات را چگونه جمع‌آوری می‌کند. این اطلاعات، از دیوایس‌های iOS و اندرویدی به دست آمده که اپراتورها و خرده‌فروشی‌ها برای "امتحان کردن و پاک کردن" در اختیار Blancco قرار می‌دهند. در نتیجه تست‌های به عمل آمده، مشخص شد که شایع‌ترین مشکل دستگاه‌های iOS مربوط به بلوتوث بوده و بعد از آن مشکلات حوزه‌های وای-فای، هدفون (مثل نبود جک 3.5 میلی‌متری)، داده موبایل و دریافت‌کننده قرار دارند.

در مقابل، مهم‌ترین مشکل دیوایس‌های اندرویدی به عملکرد RAM ،CPU و حافظه داخلی مربوط بوده و بقیه مشکلات به ترتیب به دوربین، میکروفون، شارژ باتری و اسپیکر بر می‌گردد. بد نیست بدانید طی سه‌ماهه اخیر مشکلات CPU، RAM و حافظه داخلی در دیوایس‌های اندرویدی حدود 34 درصد بوده است؛ در حالی که این میزان در سه‌ماهه نخست سال 2017، حدود 10 درصد گزارش شده بود. افزایش این قبیل مشکلات در عرض یک سال، می‌تواند یک هشدار جدی برای تولیدکنندگان باشد.

Blancco State of Mobile Device Repair and Security Report Q1 2018

نوع مشکلات معمول برای گوشی‌های مجهز به سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS در Q1 2018

اگر از لحاظ جغرافیایی به موضوع نگاه کنیم، کاربران اروپایی اندروید بیشترین نرخ خرابی را با 37 درصد داشته و بعد از آنها کاربران آسیا و آمریکای شمالی با نرخ‌های 25 و 11 درصد قرار دارند. اما در دیوایس‌های مجهز به iOS، این آسیایی‌ها بودند که با نرخ خرابی 87 درصد، بیشترین مشکلات را داشته و پس از آنها کاربران اروپایی (نرخ 44 درصد) و آمریکای شمالی (نرخ 14 درصد) قرار می‌گیرند.

Blancco State of Mobile Device Repair and Security Report Q1 2018

توزیع مناطق جغرافیادی خرابی اسمارت‌فون برحسب سیستم‌عامل در Q1 2018

در جریان این پروسه، Blancco به جز داده‌های مربوط به مشکلات دیوایس‌ها، به اطلاعات آماری دیگری نیز دست پیدا کرده است. به عنوان مثال، بیش از نیمی از گوشی‌های اندرویدی که در اختیار این شرکت برای تست قرار گرفته‌اند (به بیان دقیق‌تر 52 درصد) از اندروید نوقا استفاده کرده و 74.3 درصد از آیفون‌های حاضر در این فرایند نیز به iOS 11 مجهزند. علی‌رغم اینکه اندروید اوریو آخرین نسخه از این سیستم عامل محسوب می‌شود، اما هنوز در بین کاربران آنطور که باید و شاید همه‌گیر نشده و در بین گوشی‌های این تست تنها 1.3 درصد از این ورژن استفاده می‌کنند. نکته جالب آنکه، تعداد کاربران اندروید اوریو تقریبا با تعداد کاربران نسخه 2.3 اندروید جینجربرد (نان زنجبیلی) – که در سال 2010 عرضه شده بود – در این تست برابر است! 

منبع : Blancco


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا