معرفی تکنولوژی ISOCELL Plus – دستاورد جدید سامسونگ در ارتقاء دوربین اسمارت‌فون‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1397/4/10        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سنسور دوربین Image Sensor ، دوربین Camera ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : شاید سامسونگ در برخی حوزه‌ها هنوز جای کار داشته و در پی آن بوده تا خود را به رقبا نزدیک کند، اما به جرأت می‌توان گفت این شرکت کره‌ای در زمینه تکنولوژی دوربین گوشی‌های هوشمند، پیشتاز است. فناوری سنسور تصویری سامسونگ با نام ISOCELL در سال 2013 معرفی شد و تاکنون در بسیاری از اسمارت‌فون‌های این کمپانی به کار گرفته شده است، از جمله خانواده Galaxy S9 که حقیقتا اوج تلاش‌های سامسونگ در عرصه دوربین گوشی به شمار می‌رود. اما با توجه به اینکه عرضه پرچمداری چون گلکسی نوت 9 را در پیش داریم، از سامسونگ انتظار می‌رود در کنار سایر بخش‌ها، دوربین این گوشی را نیز بهبود ببخشد؛ اتفاقی که از قرار معلوم در حال رخ دادن است.

Samsung Fujifilm Isocell Plus Image Sensor Technology

به‌تازگی باخبر شدیم سامسونگ فناوری ISOCELL را ارتقا داده و در روز چهارشنبه 27 ژوئن 2018 (6 تیر 1397)، ورژن جدیدی از این تکنولوژی را با نام ISOCELL Plus معرفی کرده است. به گفته سامسونگ، فناوری ISOCELL Plus به سنسورهای CMOS اجازه می‌دهد که نور بیشتری را جذب کنند و همین امر، حساسیت به نور را بیشتر کرده و توانایی دوربین در بازتولید دقیق رنگ‌های اصلی را بالاتر خواهد برد. لذا می‌توان انتظار داشت که‌ در اسمارت‌فون‌های بعدی سامسونگ، دوربین بتواند عکس‌های دقیق‌تر و واضح‌تری را در محیط‌های کم‌نور بیندازد.

برای درک بهتر موضوع، بد نیست کمی با پیشینه این سیستم آشنا شویم. برای گرفتن عکس‌های باکیفیت، سنسورهای تصویری CMOS ضمن حفظ حداکثری نور یا فوتون‌ها، بایستی اطلاعات رنگی صحیح را به فوتودیود (یا همان دیود نوری) انتقال می‌دادند. اما با معرفی تکنولوژی ISOCELL سامسونگ در سال 2013، دیگر نیازی به این الزامات نبود. ISOCELL با تشکیل مانعی فیزیکی بین پیکسل‌های مجاور، از تداخل رنگ‌ها جلوگیری کرده و ظرفیت سنسور را افزایش می‌داد. بدین ترتیب، توانایی هر پیکسل برای جذب و نگه‌داری نور – نسبت به سنسورهای متعارف BSI – افزایش می‌یافت.

اما با معرفی تکنولوژی جدید ISOCELL Plus، سامسونگ از طریق بهینه‌سازی معماری پیکسلی، تکنولوژی ایزوله کردن پیکسل را یک گام به جلو برده است؛ در ساختار کنونی پیکسل‌ها، برای کاهش تداخل بین پیکسل‌ها از شبکه‌های فلزی استفاده شده است. با توجه به اینکه فلز به بازتاب یا جذب نور ورودی تمایل دارد، این شبکه‌های فلزی می‌توانند زمینه از دست رفتن نور را فراهم کنند. اما طبق ادعای سامسونگ، فناوری ISOCELL Plus این مشکل را از طریق جایگزین کردن شبکه فلزی با ماده‌ای جدید (ساخت شرکت فوجی‌فیلم) حل کرده و از دست رفتن نور و انعکاس آن را به حداقل رسانده است.

Samsung Fujifilm Isocell Plus Image Sensor Technology

نائوتو یاناگیهارا (Naoto Yanagihara)، معاون سازمانی فوجی‌فیلم، می‌گوید: «ما به همکاری استراتژیک‌مان با سامسونگ، ارزش نهاده و مایلیم تکمیل توسعه ISOCELL Plus را تبریک بگوییم.» وی توسعه ISOCELL Plus را یک دستاورد قابل‌توجه می‌داند، زیرا این نخستین بار است که فوجی‌فیلم موفق به تجاری‌سازی این ماده جدید شده است. یاناگیهارا اظهار امیدواری کرد که همکاری مستمر فوجی‌فیلم با سامسونگ، نوآوری معنادارتری را برای دوربین‌های موبایل به همراه داشته باشد. البته وی از ذکر جزییات مربوط به این ماده و ماهیت آن خودداری کرد.

همانطور که گفته شد، ISOCELL Plus، توانایی دوربین در بازتولید دقیق رنگ‌ها را بالا برده و حساسیت به نور را تا 15 درصد بیشتر خواهد کرد. همچنین، به لطف این تکنولوژی، سنسورهای تصویری می‌توانند از پیکسل‌های 0.8 میکرونی و حتی کوچک‌تر بهره‌مند شوند، بدون آنکه به عملکرد آنها خدشه‌ای وارد شود. همین امر، موجب می‌شود تا این سنسورها راه‌کار مناسبی باشند برای توسعه دوربین‌هایی با رزولوشن بالا (بیش از 20 مگاپیکسل). مطمئنا ISOCELL Plus در ترکیب با تکنولوژی‌هایی نظیر پشته‌سازی چند-فریمی و ماژول‌های دوربین چند-سنسوری، عملکرد دوربین اسمارت‌فون‌ها در نور کم را بالاتر خواهد برد. گفتنی‌ست، سامسونگ تکنولوژی ISECELL Plus را از 27 تا 29 ژوئن (6 تا 8 تیر) در رویداد تابستانی کنگره جهانی موبایل در شانگهای چین، به نمایش گذاشت. به احتمال زیاد، سامسونگ از این تکنولوژی در ساخت دوربین گلکسی نوت 9 یا گلکسی اس10 در سال آینده استفاده خواهد کرد، اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست.  

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا