معرفی حسگرهای دوربین جدید سامسونگ با وضوح 12 و 24 مگاپیکسل

نمایش خبر

تاریخ : 1396/7/23        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : سنسور دوربین Image Sensor ، دوربین Camera ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ در روز چهارشنبه 11 اکتبر 2017 (19 مهر 1396) از تولید دو حسگر جدید دوربین با نام‌های Fast 2L9 و Slim 2X7 خبر داد. این حسگرها که با نشان تجاری ISOCELL عرضه خواهند شد، سخت‌افزاری پیشرفته را با طراحی باریک ارائه می‌کنند و می‌توانند در اسمارت‌فون‌های بدون حاشیه آینده به کار گرفته شوند. حسگر سریع 12 مگاپیکسلی ISOCELL Fast 2L9 دارای پیکسل‌هایی با اندازه 1.28 میکرون و مجهز به فناوری Dual Pixel است. سامسونگ برای ساخت حسگر کوچک 24 مگاپیکسلی Slim 2X7 با پیکسل‌های 0.9 میکرونی از فناوری Tetracell استفاده کرده است. این کمپانی کره‌ای در سال جاری میلادی با ارائه اسمارت‌فون‌های گلکسی اس8، اس8 پلاس و گلکسی نوت 8، نقش پررنگی در ارتقای گرایش کنونی به نمایشگرهایی با حداقل حاشیه ممکن داشته است.

Introducing Samsungs New Image Sensors Called Fast 2L9 and Slim 2X7

به گفته بن کی. هور (Ben K. Hur) ، معاون بخش بازاریابی System LSI در مجموعه سامسونگ الکترونیکس، ISOCELL Fast 2L9 و ISOCELL Slim 2X7 حسگرهای تصویری جدید سامسونگ هستند که به طور کامل از فناوری پیشرفته پیکسل سامسونگ بهره می‌برند و تطبیق‌پذیری بالایی دارند، به طوری که می‌توانند در دوربین‌های جلویی و پشتی گوشی‌های هوشمند قرار گیرند. او در ادامه به برنامه سامسونگ برای توسعه مجموعه محصولات Dual Pixel و محصولات با اندازه پیکسل 0.9 میکرونی و همچنین گسترش دستگاه‌های کاربردی برای حسگرهای تصویر ISOCELL اشاره کرده است که می‌توانند تجربه عکاسی مشتریان را ارتقاء بخشند.

وظیفه حسگرِ دوربین، جذب نور و تبدیل آن به داده‌های دیجیتال است. حسگرهای تصویری ISOCELL سامسونگ بر اساس ویژگی کلیدی‌شان به چهار گروه دسته‌بندی می‌شوند: حسگرهای سریع (Fast)، باریک (Slim)، شفاف و روشن (Bright) و دوگانه (Dual). با افزایش تقاضای بازار برای گوشی‌های هوشمند خاص و مسطح با ویژگی‌های پیشرفته، حسگرهای تصویری Fast 2L9 و Slim 2X7 برای ارائه تصاویری با وضوح بالا در اندازه کوچک معرفی شده‌اند که برای تصویربرداری دقیق در محیط کم‌نور مناسب هستند، بدون آن که برآمدگی روی دوربین وجود داشته باشد. حسگرهای تازه سامسونگ، همان طور که از نام آنها مشخص است، به ترتیب به گروه حسگرهای سریع و باریک تعلق دارند.

حسگر ISOCELL Slim 2X7 دارای اندازه پیکسل 0.9 اینچی است و به گفته سامسونگ نخستین حسگری محسوب می‌شود که اندازه پیکسل آن کمتر از 1 میکرون است. وجود فناوری ارتقاءیافتهISOCELL ، تحت عنوان جداسازی پیکسلی با عمق بیشتر (deeper DTI) موجب کاهش تداخل رنگ و ارائه ظرفیت بالاتر برای نگهداری بیشتر اطلاعات نوری می‌شود و کمک می‌کند که این حسگر با وجود اندازه کوچک پیکسل، عکس‌هایی با رنگ‌های طبیعی‌تر و نویز کمتر در دوربین گوشی‌های هوشمند ارائه دهد. به علاوه، اندازه پیکسل‌های 0.9 میکرونی باعث می‌شود که این حسگر 24 مگاپیکسلی، برای ماژول باریک‌تر دوربین در اسمارت‌‌فون‌ها مناسب باشد. به این ترتیب، می‌توان اسمارت‌فون‌هایی رده‌بالا، مجهز به دوربین‌های با وضوح بیشتر را با طراحی بسیار باریک و ظریف ارائه کرد. نکته دیگر آن که حسگر جدید سامسونگ مجهز به فناوری Tetracell است که امکان گرفتن عکس‌هایی با شفافیت بیشتر در فضاهای تاریک و عکس‌هایی با جزئیات بیشتر در محیط‌های روشن‌تر را فراهم می‌کند. فناوری Tetracell برای افزایش حساسیت به نور، چهار پیکسل مجاور را در قالب یک پیکسل ترکیب می‌کند.

Introducing Samsungs New Image Sensors Called Fast 2L9 and Slim 2X7

حسگر ISOCELL Fast 2L9 با وجود کاهش اندازه پیکسل از 1.4 میکرون در حسگر قبلی Dual Pixel به 1.28 میکرون، فوکوس خودکار فوق سریع را امکان‌پذیر می‌سازد. در فناوری Dual Pixel در هر پیکسل از حسگر به جای یک دیود نوری (photodiode) دو دیود نوری قرار دارد. به این ترتیب، با وجود 12 میلیون پیکسل، این حسگر قادر خواهد بود به گفته شرکت سازنده در محیط‌های با نور کم نه تنها به سرعت روی سوژه‌های کوچک و ثابت فوکوس نماید، بلکه بدون از دست رفتن فوکوس، سوژه در حال حرکت را نیز دنبال کند. این حسگر نیز با دارا بودن اندازه پیکسل کوچک‌تر می‌تواند برای ماژول‌های باریک‌تر دوربین مناسب باشد و طراحی بدون برجستگی را در گوشی‌های هوشمند میسر سازد. همچنین فناوری Dual Pixel جلوه عمق میدان برای تصاویر بوکه (bokeh) یا گرفتن عکس‌های خارج از فوکوس و هنری را از طریق یک لنز امکان‌پذیر خواهد ساخت. البته سامسونگ فناوری فوکوس خودکار Dual Pixel را پیش از این برای اولین بار در اسمارت‌فون‌های پرچمداری مانند گلکسی اس7 و اس7 اِج پیاده‌سازی کرده بود.

Introducing Samsungs New Image Sensors Called Fast 2L9 and Slim 2X7

همان طور که اشاره شد، این دو حسگر را می‌توان هم در دوربین‌های جلو و هم در دوربین‌های اصلی گوشی‌های هوشمند به کار گرفت. به علاوه، امکان استفاده از آنها در دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا نیز وجود دارد. البته هنوز مشخص نیست که چه زمانی نخستین دستگاه‌های مجهز به این حسگرها ارائه شوند اما احتمال زیادی وجود دارد که این سنسورها در گوشی‌های بعدی سامسونگ مورد استفاده قرار گیرند.‌ 

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا