ثبت پتنتی تازه از اپل-آیا آیفون بعدی به اسکنر التراسونیک مجهز خواهد بود؟

نمایش خبر

تاریخ : 1396/1/11        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، حق اختراع Patent ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : اخیرا شایعات جالب توجهی پیرامون اسمارت‌فون بعدی اپل منتشر شده است. به طور مثال، گفته می‌شود که اپل در نسل بعدی گوشی‌های هوشمند خود فناوری Touch ID را کنار می‌گذارد و به جای آن اسکنر لیزری سه‌بعدی را با قابلیت تشخیص چهره جایگزین می‌سازد. در همین راستا، این کمپانی آمریکایی در تاریخ 28 مارس 2017 ( 8 فروردین 1396) پتنتی را با شماره 9,607,203 در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا (USPTO)به ثبت رسانده است. این پتنت در زمینه «دستگاه حسگر بیومتریک با مبدل‌های التراسونیک مجزا» ارائه شده است. در واقع این پتنت درباره اسکنر التراسونیک اثر انگشت است که شیوه جدیدی از فرایند تشخیص هویت محسوب می‌شود.

apple ultrasonic fingerprint scanner patent

البته این نخستین بار نیست که شایعاتی در زمینه اسکنر اثر انگشت التراسونیک در آیفون 8 به گوش می‌رسد؛ اما هنوز استفاده از این فناوری در محصول آینده اپل به طور قطعی مشخص نشده است.

در پتنت مذکور به مزایای این فناوری در قیاس با تکنولوژی فعلی اسکن اثر انگشت اشاره شده است. آلاینده‌هایی مانند چربی، لوسیون، گرد و غبار، عرق و ذرات مواد غذایی روی انگشت می‌تواند باعث اختلال در دریافت تصویر اثر انگشت شود. به این ترتیب تصویر به دست آمده از اثر انگشت کاربر با اثر انگشت ثبت‌شده قابل انطباق نیست. علاوه بر این، در فناوری فعلی فشار بیشتر یا کمتر انگشت می‌تواند کیفیت اثر انگشت ثبت‌شده را کاهش دهد و در نتیجه دستگاه قادر به شناسایی کاربر نباشد.

اگر این پتنت اجرایی شود، تشخیص دقیق اثر انگشت هم از طریق نمایشگر و هم در کنار Touch IDهای مرسوم امکان‌پذیر خواهد بود. حال هر چه به زمان عرضه آیفون‌ بعدی نزدیک می‌شویم، حدس‌ و گمان‌های بیشتری در خصوص این فناوری از سوی فعالان بازار مطرح می‌شود. با توجه به پتنت‌هایی که از سوی اپل منتشر می‌شود، نکاتی از جمله مجهز بودن به نمایشگر تمام‌صفحه OLED با حسگر اثر انگشت داخلی، شارژر بی‌سیم و گونه‌ای از واقعیت افزوده به عنوان ویژگی‌های جدید مطرح شده است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با تغییرات مورد انتظار در نسل بعدی آیفون، بسیاری از دارندگان مدل‌های قدیمی این گوشی‌ها، به خرید آیفون جدید و فناوری‌های تازه آنها تمایل پیدا خواهند کرد.

apple ultrasonic fingerprint scanner patent

تصویری فرضی بر مبنای اطلاعات تأیید نشده از آیفون 8

اپل پیش از این نیز پتنتی در خصوص حذف دکمه Home و قرار دادن کلید مجازی لمسی به ثبت رسانده بود و پیش‌بینی‌ها از احتمال بالای تجاری شدن این ایده در کوتاه مدت حکایت داشت. اما در هر حال واضح است که آیفون‌های آینده احتمالا مجهز به سیستم تشخیص چهره یا اسکنر اثر انگشت التراسونیک هستند و حتی ممکن است مکان فعلی اسکنر اثر انگشت به پشت گوشی منتقل شود. اما برای اطمینان از این موارد باید منتظر ماند و برنامه اپل را برای تحقق این ایده‌ها در نسل بعدی آیفون مشاهده کرد.

گفتنی است که درخواست این پتنت در 30 سپتامبر 2014 به USPTO ارائه شده است و مخترعان آن محمد یکه یزدان‌دوست (Mohammad Yeke Yazdandoost) و Jean-Marie Bussat هستند.  

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا