گزارش IDC از بازار پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه چهارم 2016- رشد خیره‌کننده شیائومی

نمایش خبر

تاریخ : 1395/12/18        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، پوشیدنی Wearable ، ساعت هوشمند Smartwatch ، گارمین Garmin ، فیت بیت Fitbit ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی IDC در روز پنجشنبه 2 مارس (12 اسفند 1395) گزارش خود را از وضعیت بازار پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه چهارم سال 2016 منتشر کرد. بر اساس این گزارش، بازار پوشیدنی‌ها طی فصل چهارم 2016 با عرضه 33.9 میلیون دستگاه رشد سالانه 16.9 درصدی را نسبت به زمان مشابه سال گذشته شاهد بوده است. مطابق گزارش IDC، کمپانی فیت‌بیت با وجود بیشترین کاهش عرضه در مقایسه با دیگر تولیدکنندگان در جایگاه نخست قرار گرفته است. شیائومی با رشدی بیش از 96 درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته در مکان دوم جای دارد و اپل با رشدی 13 درصدی نسبت به فصل چهارم سال 2015 جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

idc wearables market report q4 2016

جالب آنکه در طول سال 2016 نیز پنج شرکت برتر همین ترتیب را داشته‌اند و IDC در گزارش خود، از عرضه 102.4 میلیون دستگاه پوشیدنی در سال 2016 خبر داده است. میزان عرضه ابزارهای پوشیدنی در سال 2016 با ورود تولیدکنندگان جدید به بازار و بهبود محصولات تولیدکنندگان پیشین نسبت به سال 2015 رشدی 25 درصدی داشته است.

idc wearables market report q4 2016

پنج کمپانی برتر ارائه‌کننده پوشیدنی‌های هوشمند در سه‌ماهه چهارم سال 2016 (تعداد به میلیون عدد)

رامون یاماس (Ramon Llamas)، مدیر تیم تحقیقاتی پوشیدنی‌ها در مؤسسه IDC، بر این باور است که «همانند دیگر بازارهای فناوری، بازار پوشیدنی‌ها نیز در حال تغییر است. پوشیدنی‌های ساده به عنوان دستگاه‌های تک‌کاربردی به وجود آمدند که گام را می‌شمردند و به تدریج در قالب دستگاه‌های پوشیدنی چندکاربردی درآمدند که قابلیت‌های مختلف مرتبط با اندازه‌گیری سلامت و تناسب اندام را با اعلانات گوشی‌ هوشمند درآمیختند». او می‌افزاید: «پوشیدنی‌های هوشمند نیز در حال تکامل هستند. [در این محصولات جدید] سلامت و تناسب اندام همچنان مورد توجه هستند اما از زمان اتصال این ابزارها به شبکه‌های cellular این انتظار به وجود آمد که اپلیکیشن‌های خاص و قابلیت‌های ارتباطی نیز در دسترس قرار گیرد».

به گفته جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، تحلیل‌گر ارشد بخش ابزارهای موبایلی IDC، با ورود عرضه‌کنندگان جدید با نقاط قوت خاص خود به صنایع مختلف، چشم‌انداز مثبتی برای بازار پوشیدنی‌ها انتظار می‌رود. هرچند بخش عمده این رشد، به جای تقاضای خریداران، حاصل فشار فروشندگان است.

idc wearables market report q4 2016

پنج ارائه‌کننده برتر پوشیدنی‌های هوشمند در سه‌ماهه چهارم سال 2016 برحسب تعداد ورود به بازار

گزارش IDC درخصوص وضعیت پنج شرکت برتر عرضه‌کننده ابزارهای پوشیدنی در سه‌ماهه چهارم 2016 به شرح زیر است:

فیت‌بیت: این کمپانی به برتری خود در بازار پوشیدنی‌ها ادامه داده و در سه‌ماهه چهارم 2016، همانند تمام سال، در جایگاه نخست تولیدکنندگان ابزارهای پوشیدنی قرار گرفته است. این کمپانی با عرضه 6.5 میلیون ابزار هوشمند و 19.2 درصد از سهم بازار به این جایگاه دست یافته است. البته این شرکت در مقایسه با سه‌ماهه چهارم 2015، کاهش 22.7 درصدی را شاهد بوده است. گفتنی است که این آمار با در نظر گرفتن عرضه ساعت‌های هوشمند Pebble و Vector ارائه شده است.

فیت‌بیت در ماه‌های اخیر اقدام به خرید شرکت Pebble نموده و برای ساخت ساعت‌های هوشمند جدید نیز برنامه‌ریزی کرده است؛ به علاوه در ژانویه سال جاری میلادی نیز ویژگی‌های نرم‌افزاری جدیدی برای ارتقای نرم‌افزار خود ارائه نموده است.

اما با وجود این پیشرفت‌ها، همان طور که اشاره شد کمپانی فیت‌بیت با یکی از بزرگ‌ترین کاهش‌های خود مواجه شده است. دلیل عمده این امر تمرکز فیت‌بیت بر بازار ایالات متحده آمریکا است که به سرعت با محصولات تناسب اندام اشباع شده است. البته فیت‌بیت در سایر نقاط دنیا رشد مناسبی را تجربه کرده است، اما رقبایی که محصولات خود را با قیمت پایین عرضه می‌کنند، فروش محصولات این شرکت را به چالش می‌کشند. مطابق آمارها، فیت‌بیت در فصل تعطیلات سال نوی میلادی و به ویژه در دوره موسوم به جمعه سیاه با تقاضایی کمتر از حد انتظار مواجه شده است.

شیائومی: رشد قابل توجه این شرکت باعث کاهش فاصله آن با فیت‌بیت شده است. شیائومی در زمینه محصولات پوشیدنی نیز -- همانند محصولات دیگر خود-- استراتژی قیمت پایین را دنبال می‌کند. البته این شرکت با معرفی محصولات جدید که از قابلیت اندازه‌گیری ضربان قلب برخوردارند و قیمت آنها کمی بالاتر است، به آرامی برای تغییر جهت در قیمت‌ها تلاش می‌کند. با این حال، شیائومی همچنان فاقد شناخته‌شدگی لازم برند برای گسترش بازار در خارج از مرزهای چین است.

xiaomi mi vr

هدست واقعیت مجازی شیائومی Mi VR

این کمپانی چینی در سه‌ماهه چهارم 2016، با عرضه 5.2 میلیون دستگاه پوشیدنی و داشتن 15.2 درصد از سهم بازار در جایگاه دوم قرار دارد که در مقایسه با فصل چهارم 2015، رشد خیره‌کننده 96.2 درصدی را شاهد بوده است.

اپل: اپل‌واچ سری 1 و سری 2 موفقیت قابل توجهی را برای اپل به ارمغان آوردند و فصل چهارم 2016، در بازار محصولات پوشیدنی تاکنون بهترین سه‌ماهه برای این کمپانی بوده است. قیمت پایه پایین‌تر Apple Watch Series 2 با داشتن GPS در کنار رابط کاربری بازطراحی‌شده به موفقیت این کمپانی در فصل تعطیلات کمک کرده است. اپل از معدود شرکت‌هایی است که توانسته است با تمرکز مجدد بر ساعت خود، توجه بازار مصرف‌کنندگان را به دست آورد. اپل همچنین در زمینه معرفی ساعت‌های هوشمند به بخش تجاری نیز پیشرو بوده است.

اپل در فصل چهارم 2016، معادل 4.6 میلیون پوشیدنی وارد بازار کرده و 13.6 درصد از سهم بازار را در اختیار داشته است. این آماری رشدی 13 درصدی را نسبت به زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

گارمین: این کمپانی با عرضه 2.1 میلیون دستگاه ابزار پوشیدنی در سه‌ماهه چهارم با کاهش 4 درصدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته مواجه بوده است. با این حال، قیمت متوسط قیمت فروش (ASP) محصولات این شرکت از زیر 200 دلار در سال 2015 به 258 دلار در سال 2016 افزایش یافته است. گارمین شرکتی است که در پی تولید محصولات تناسب اندام اختصاصی‌تر است و از این رو، بسیاری از مشتریان این شرکت خرید خود را با دستگاه‌های پوشیدنی ساده ورزشی شروع کردند و رفته‌رفته به دستگاه‌های پیچیده‌تر و ساعت‌های ورزشی گران‌تری مانند سری Fenix رسیده‌اند. ساعت هوشمند Fenix 5 --که در نمایشگاه CES 2017 معرفی شد-- نشان داد که اندازه کوچک‌تر ساعت به جذب کاربران بیشتر کمک می‌کند.

garmin fenix 5 series 2

ساعت هوشمند گارمین Fenix 5

سامسونگ: این کمپانی کره‌ای در سال 2016، دو نمونه جدید از ابزارهای پوشیدنی (یعنی Gear S3 classic و Gear S3 frontier) را به بازار عرضه کرد. سامسونگ شرکت بزرگی است که پوشیدنی‌هایی با قابلیت اتصال cellular تولید می‌کند و اتصال LTE عاملی است که ساعت‌های سامسونگ را از اسمارت‌فون‌ها مستقل می‌کند. به غیر از ساعت‌، سبد سامسونگ دستبند تناسب اندام Gear Fit 2 و هدفون بی‌سیم Icon X را نیز شامل می‌شود. سامسونگ در فصل چهارم 2016، حدود 1.9 میلیون دستگاه هوشمند وارد بازار کرده و رشد سالانه 37.9 درصدی را تجربه کرده است. هرچند با در نظر گرفتن ابزارهای پوشیدنی رایگانی که در کنار گوشی‌های هوشمند سامسونگ به مشتریان داده ‌شد، این رقم از آنچه که پیش‌بینی می‌شد کمتر بوده است.

samsung gear iconx

هدفون هوشمند Samsung IconX

البته به جز 5 تولیدکننده ساعت هوشمند، برندهای تازه‌واردی نیز در این عرصه دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به برندهایی مانند Fossil (که محصولات لوکس تولید می‌کند)، BBK (که تمرکزش بر ابزارهای نظارت بر کودکان است) و Li-Ning ( که به تولید کفش‌های گام‌شمار می‌پردازد) اشاره کرد.

به طور کلی بازار ابزارهای پوشیدنی بازاری کوچک است و تولیدکنندگان برای کسب سهم بیشتری از بازار به رقابت سختی مشغول هستند. رقابتی که در آن، تولیدکنندگان برای جلب مشتری بیشتر و گسترش علاقه‌مندان خود اقدامات گوناگونی را از ارائه محصولات لوکس و مطابق مد گرفته تا دستگاه‌های قدرتمند و باقابلیت به انجام می‌رسانند.

idc wearables market report q4 2016

پنج کمپانی برتر ارائه‌کننده پوشیدنی‌های هوشمند در سال 2016 (تعداد به میلیون عدد)

تجربه سال 2016 ثابت کرد که پوشیدنی‌ها کاربردهایی بیش از یک مچ‌بند ساده دارند. ابزارهای شنیدنی (hearables) برای نخستین بار در طول یک سه‌ماهه، فروشی بیش از یک درصد کل بازار را تجربه کردند و لباس‌های مجهز به حسگر بیش از یک درصد از کل بازار را در تمام سال 2016 به خود اختصاص دادند. این ارقام همچنان بسیار اندک است اما می‌توان آنها را نشانه‌ای برای رشد بیشتر در سال 2017 تلقی نمود. 

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا