پشتیبانی کوالکام از سیستم‌عامل Android Things روی پروسسور Snapdragon 210

نمایش خبر

تاریخ : 1395/12/4        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، پردازنده Processor ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، اینترنت اشیاء IoT ، Android Things

واحد خبر mobile.ir : چندی پیش شرکت گوگل از بروزرسانی تازه‌ای در پلتفرم IoT این شرکت با نام Android Things خبر داد که در طی آن راه‌حل جامعی برای ساخت و برپایی محصولات متنوعی در این زمینه با قدرت اندروید فراهم می‌شود. بدین‌ترتیب با حضور Android Things و با تکیه بر APIهای اندروید و سرویس‌های گوگل روی کاغذ هر توسعه‌دهنده فعالی می‌تواند به ساخت دیوایس هوشمند متصلی اقدام نماید. در همین راستا برای عملی کردن این ایده شرکت کوالکام در 21 فوریه 2017 (3 بهمن 95) از پشتیبانی Android Things روی پروسسور Snapdragon 210 این شرکت مجهز به مودم X5 LTE خبر داد. کوالکام از پروسسورهای این شرکت به عنوان نخستین نمونه تجاری مجهز به قابلیت ارتباطی 4G LTE‌ یکپارچه برای این سیستم‌عامل یاد می‌کند.

qualcomm support for android things on snapdragon 210

در کاربردهای نوین اینترنت اشیاء نیاز به ارتباطی مدیریت شده، ایمن و پایدار بیش از هر چیز دیگری با اهمیت خواهد بود و هدف از طراحی پروسسورهای جدید کوالکام با مودم‌های LTE نیز به گفته شرکت سازنده پاسخ به همین نیاز بوده است. کوالکام برخی از این کاربردهای جدید IoT را شامل علائم الکترونیکی، سیستم‌های مانیتورینگ ویدئویی از راه دور، ردیابی و پیگیری دارایی‌ها (asset tracking)، ماشین‌های فروش و سیستم‌های پرداخت و لوازم خانگی هوشمند بر شمرده است. Snapdragon 210 البته به خودی خود محصول تازه‌ای در لیست چیپ‌ست‌های کوالکام به حساب نمی‌آید و ساخت و تولید آن همراه با مدل 208 به بیش از دو سال گذشته و سپتامبر 2014 باز می‌گردد. در ساختار این پروسسور 28 نانومتری از 4 هسته 1.1 گیگاهرتزی مبتنی بر معماری ARM A7 بهره گرفته شده که اینک حتی در مقایسه با سطح پایین‌ترین چیپ‌ست‌های جدید نیز مشخصات پایین‌تری را ارائه می‌کند. Snapdrgaon 210 با وجود آنکه برای به کار گرفته شدن در یک اسمارت‌فون امروزی بیش از اندازه ضعیف به نظر می‌رسد اما قرارگیری آن در یک دیوایس IoT که حتی تا به امروز نیز راه‌حل پردازشی چندان قدرتمندی برای آنها در نظر گرفته نشده است می‌تواند توانی بیش از نیاز دستگاه فراهم آورد.

qualcomm support for android things on snapdragon 210

Snapdragon 210 با پشتیبانی از Android Things برای راه‌حل‌های IoT مقرون به صرفه در مقیاس بزرگ به کار گرفته شده و شرکت سازنده از آن به عنوان راه‌کاری مناسب برای پردازش‌های زبان ماشین، گزارشگیری از دیتابیس و تحلیل‌های عکس و ویدئو در خود دستگاه بدون نیاز به شبکه کلاد نام می‌برد؛ انجام این گونه فعالیت‌ها در خود دیوایس به افزایش سرعت پاسخگویی مجموعه انجامیده، هزینه تبادل دیتا را کاهش داده و امنیت و حریم خصوصی را بیش از پیش حفظ می‌کند. از سوی دیگر با کمک Android Things به آسانی امکان دسترسی به سرویس‌های متعدد گوگل فراهم آمده و ایمنی این دسترسی و تبادل اطلاعات نیز بسیار بیشتر از دیگر راه‌حل‌ها در این زمینه است. از منظری دیگر با اینکه Snapdragon 210 به گفته کوالکام بیشتر برای راه‌کارهای شرکتی و سازمانی طراحی و ساخته می‌شود اما پشتیبانی از دیوایس‌های مصرفی کاربران به خصوص دیوایس‌های هوشمند خانگی نیز در دستور کار آن قرار دارد.

Jeffery Torrance معاونت توسعه کسب و کار شرکت کوالکام در این زمینه می‌گوید : «از افزوده شدن پشتیبانی برای سیستم‌عامل Android Things روی پروسسور Snapdragon 210 [شرکت] کوالکام تکنولوژی و انتقال این انتخاب‌های توسعه یافته به مشتریان IoT شرکت بسیار خوشحالیم. [مودم] یکپارچه 4G LTE [به عنوان] اولین [نمونه] برای Android Things در ترکیب با دیگر تکنولوژی‌های وایرلس ما، قابلیت‌ها و ارتباطات جامعی را برای پلتفرم کلاد گوگل به ارمغان می‌آورد. توسعه‌دهندگان اینک قادر به ساخت دیوایس‌های متصل نوآورانه و مقرون به صرفه‌ای در هر دو بخش اینترنت اشیاء صنعتی و مصرف‌کننده‌گان [عادی] هستند که به تسریع و گسترش کل اکوسیستم IoT کمک می‌کند.»

qualcomm support for android things on snapdragon 210

محیط آشنای اندروید همراه با فضای بدون تغییر چیپ‌ست اسنپ‌دراگون مسیر توسعه دیوایس‌های متصل را هموارتر از گذشته کرده و علاوه بر گزینه‌های اتصال آشنایی چون وای‌‌فای، بلوتوث و شبکه موبایلی، می‌توان به سادگی به سنسورهای مختلف، دوربین،‌گرافیک و دیگر اجزای مولتی‌مدیایی دسترسی داشت. در لیست امکانات چیپ‌ست Snapdragon 210 گزینه‌‌هایی نظیر 4G LTE Cat.4 با سرعت دانلود و آپلود به ترتیب 150 و 50 مگابایت بر ثانیه، پشتیبانی از پخش محتوای فول اچ‌دی 1080p، رمزگشایی سخت‌افزاری از استاندارد فشرده‌سازی HEVC و امکان به کارگیری دوربین 8 مگاپیکسلی دیده می‌شود. شرکت کوالکام قرار است نسخه نمایش و دموی پلتفرم Android Things روی Snapdragon 210 را در نمایشگاه MWC 2017 در بارسلون اسپانیا به نمایش بگذارد و ارائه نسخه نهایی این پروسسور با پشتیبانی از پلتفرم اینترنت اشیاء گوگل نیز بدون ذکر تاریخی دقیق به ادامه سال جاری موکول شده است.  

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا