معرفی چیپ‌ست‌های اسنپدراگون 600E و 410E –گام بلند کوالکام در حوزه اینترنت اشیا

نمایش خبر

تاریخ : 1395/7/12        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، پردازنده Processor ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، پوشیدنی Wearable ، پردازنده CPU

واحد خبر mobile.ir : کمپانی کوالکام در روز 29 سپتامبر 2016 (8 مهر 1395) از تولید دو چیپ‌ست پردازشی جدید با نام‌های اسنپدراگون 600E و 410E خبر داد. این تراشه‌های جدید به منظور استفاده در ابزارهای نهفته (embedded devices) مانند تجهیزات هوشمند خانگی، صفحه‌های نمایش دیجیتال، دستگاه‌های گیرنده دیجیتال تلویزیون (set-top box)، تصویربرداری پزشکی و دیگر ابزارهای مرتبط با اینترنت اشیا طراحی شده‌اند.

این دو چیپ‌ست جدید فرآیند تولید وسایل خانگی نوآورانه مانند قاب عکس‌های هوشمند، قفل در، ماشین ظرفشویی و یخچال را نیز تسهیل می‌کنند.

introducing qualcomm snapdragon 600e and 410e processors

این کمپانی آمریکایی سابقه‌ای طولانی در ساخت پردازنده گوشی‌های هوشمند دارد و چیپ‌ست‌های پردازشی این شرکت را می‌توان در اسمارت‌فون‌های اندرویدی مختلفی همچون محصولات کمپانی‌های اچ‌تی‌سی، سامسونگ، ال‌جی، سونی و هواوی مشاهده کرد. اما کوالکام قصد دارد علاوه بر حضور فعال در زمینه گوشی‌های هوشمند در زمینه اینترنت اشیا نیز فعالیت نماید. در فناوری اینترنت اشیا قابلیت ارسال و دریافت داده برای همه ابزارها از طریق بستر شبکه‌های ارتباطی فراهم می‌شود. این فناوری هر وسیله نقلیه، ساختمان‌، لوازم خانگی و دیگر مواردی که امکان تبادل اطلاعات را داشته باشد را در بر می‌گیرد.

در همین راستا کمپانی کوالکام این دو چیپ‌ست پردازشی جدید را برای کاربرد در وسایل هوشمند و ابزارهای مرتبط با اینترنت اشیا معرفی کرده است.‌ دو محصول جدید کوالکام تفاوت چندانی با تراشه‌های به‌کار رفته در تلفن‌های هوشمند ندارند و براساس همان اصول و فناوری‌ها ساخته شده‌اند.

introducing qualcomm snapdragon 600e and 410e processors

این کمپانی در سال 2013 اولین تراشه 64 بیتی خود را با عنوان اسنپدراگون 410 معرفی کرد. نسخه 410E تراشه‌ای چهار هسته‌ای با فرکانس 1.2 گیگاهرتز است که برخورداری از واحد پردازش گرافیکی Adreno 306 و پردازنده سیگنال دیجیتال Hexagon موجب کارایی بالا و مصرف کمتر انرژی در آن می‌شود. این تراشه از بلوتوث نسخه LE/4.1 و جی‌پی‌اس بهره می‌برد و از استاندارد 802.11b/g/n در زمینه وای‌-فای پشتیبانی می‌کند. ابزارهای مجهز به این پردازنده می‌توانند نمایشگرهایی با رزولوشن 1080p و دوربین‌هایی با وضوحی تا 13 مگاپیکسل را پشتیبانی نمایند.

از آنجا که این تراشه، برخلاف 600E ماژولار نیست، در اپلیکیشن‌های تک‌منظوره مبتنی بر اینترنت اشیا مانند خانه‌های هوشمند، صفحه‌های نمایش دیجیتال، تجهیزات پزشکی، اتوماسیون صنعتی و سیستم‌‌های نظارتی هوشمند بسیار کاربردی است.

تراشه اسنپدراگون 600E قوی‌تر و مجهزتر از مدل 410E است. این چیپ‌ست چهار هسته‌ای 1.5 گیگاهرتزی مجهز به سی‌پی‌یو Krait 300 بوده و دارای واحد پردازش گرافیکی Adreno 320 و پردازنده سیگنال دیجیتال Hexagon است. بلوتوث نسخه چهار LE و 3.X همراه با جی‌پی‌اس و وای‌فای 802.11 a/b/g/n/ac برای کارکردهای مرتبط با تبادل اطلاعات در این مدل به کار گرفته شده‌اند. به علاوه، اسنپدراگون 600E قابلیت پشتیبانی از پنل‌های K2 و حسگرهای دوربین تا 21 مگاپیکسل را نیز دارد. به گفته کوالکام کاربردهای این تراشه با حضور ویژگی‌هایی نظیر SATA، حافظه DDR، ابزارهای ذخیره‌سازی eMMC، رابط‌های PCIe ،SD3.0 و ... کاملا قابل افزایش است.

introducing qualcomm snapdragon 600e and 410e processors

Raj Talluri --معاون ارشد مدیریت محصول کوالکام--تراشه‌های 600E و 410E را از جمله چیپ‌ست‌های قدرتمند و پرکاربرد دانست که به کمک فناوری‌های به‌کار رفته در آنها نیازهای عمده کارکردهای اینترنت اشیا تأمین خواهد شد.

کوالکام در زمینه عرضه این پردازنده‌های جدید از همکاری خود با شرکت Arrow Electronics خبر داده است. مطابق اعلام کوالکام، اسنپدراگون 600E و 410E بدون در نظر گرفتن ظرفیت و منابع شرکت سفارش‌دهنده، در اختیار تمامی کسب‌ و کارهای کوچک قرار خواهند گرفت. به عبارت دیگر حتی شرکت‌های نوپایی (startup) که در زمینه اینترنت اشیا فعالیت می‌کنند، بدون نیاز به گذاشتن سفارش‌هایی به میزان زیاد، به زودی به این دو تراشه کوالکام دسترسی خواهند داشت و می‌توانند آن را در محصولات خود تعبیه نمایند؛ چراکه Arrow Electronics سفارش‌های کوچکی از این دو پردازنده حتی به میزان 100 واحد را نیز ارائه خواهد کرد. به علاوه این محصولات حداقل 10 سال از خدمات پشتیبانی کوالکام بهره‌مند می‌گردند.گفتنی است مطابق فهرست نشریه Fortune، کمپانی Arrow Electronics یکی از 500 شرکت بزرگ آمریکایی از نظر درآمدزایی است.

توزیع عمومی‌تر محصولات جدید علاوه بر کمک به رشد صنعت از جهت دیگری نیز حائز اهمیت است؛ زیرا برای نخستین بار در تاریخ شرکت کوالکام، توزیع پردازنده‌های اسنپدراگون به طور مستقل بر عهده طرف سوم (third-party) یعنی شرکت Arrow Electronics است. امری که به معنای کاسته شدن از فشار فعالیت‌های توزیعی برای کوالکام است.

البته سابقه کوالکام در زمینه اینترنت اشیا طولانی است و ظاهرا بیشترین پتنت ثبت‌شده در زمینه اینترنت اشیا متعلق به این کمپانی است. لازم به ذکر است که چیپ‌ست‌های جدید به خوبی با برد توسعه DragonBoard 410c محصول همین کمپانی سازگارند.

qualcomm dragonboard 410c

البته اینها بخشی از تلاش گسترده کوالکام برای ایجاد بستری جامع برای اینترنت اشیا است. این شرکت در اواسط ماه سپتامبر برای تشکیل Avanci به کمپانی‌های Ericsson، InterDigital، KPN، ZTE و دیگر شرکت‌ها پیوست. Avanci یک شرکت واسط مالی (clearinghouse) برای صدور مجوز پتنت است که به منظور تسهیل عملکرد تولیدکنندگان برای قرار دادن فناوری‌های سلولی (cellular technologies) در محصولات آنها ایجاد شده است.

کوالکام علاوه بر پشتیبانی از بستر اینترنت اشیا ThingSpace مربوط به اپراتور Verizon در ماه گذشته میلادی، توافق‌نامه‌ای با فیلیپس برای همکاری در زمینه ابزارهای بهداشتی و درمانی مانند حسگرهای زیستی، مانیتورهای فشار خون و قند خون را نیز در ماه آگوست به امضا رسانده بود. امری که نشان از عزم راسخ کوالکام برای حضور گسترده و فعال در بازار اینترنت اشیا دارد.

این گرایش کوالکام و تلاش‌های این کمپانی در حوزه اینترنت اشیا، به تغییرات قابل توجهی در فعالیت‌های آن خواهد انجامید. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که به‌زودی نشان تجاری کوالکام در بسیاری از لوازم الکترونیکی مشاهده شود. 

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا