رونمایی از چیپ‌ست Qualcomm Snapdragon Wear 1100 - مغز متفکر پوشیدنی‌های هدفمند

نمایش خبر

تاریخ : 1395/3/17        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : پردازنده Processor ، پوشیدنی Wearable ، کوالکام Qualcomm ، پردازنده CPU

واحد خبر mobile.ir : سخت‌افزارهای حوزه موبایل انواع گوناگونی داشته و به این شکل نیست که یک سخت‌افزار واحد را بتوان برای همه اهداف مشابه استفاده نمود، بلکه وقتی صحبت از توان پردازشی، محدودیت‌های حرارتی و مصرف باتری به میان می‌آید، دیوایس‌ها و فرم فاکتورهای مختلف، نیازهای متفاوتی دارند. این مسأله به‌طور خاص در زمینه محدودیت‌های ذاتی پوشیدنی‌ها صادق است که با این وجود هنوز هم بسیاری از ساعت‌های هوشمند با استفاده از چیپ‌ست‌هایی ساخته می‌شوند که در ابتدا برای گوشی‌های بزرگ‌تر طراحی شده بودند.

کمپانی کوالکام -- که سابقه‌ای طولانی در تولید چیپ‌ست برای اسمارت‌فون‌ها را دارد -- در تلاش برای رفع مشکل فوق، در فوریه 2016 چیپ‌ست Snapdragon Wear 2100 را معرفی کرد که معماری آن با در نظر گرفتن نیازهای خاص ابزارهای پوشیدنی مهندسی شده بود. اخیرا نیز در جریان نمایشگاه Computex 2016 -- که در شهر تایپه مرکز تایوان برگزار می‌شود -- کوالکام از چیپ‌ست دیگری مخصوص پوشیدنی‌ها به نام Snapdragon Wear 1100 رونمایی کرد.

مهم‌ترین مزیت‌های تراشه 1100 -- همانند چیپ‌ست 2100 -- عبارتند از مصرف کمتر انرژی و اندازه کوچک. اما تفاوت این دو محصول را باید در دیوایس‌های هدف آنها جست‌وجو کرد؛ در حالی که تراشه 2100 برای استفاده در پوشیدنی‌های چندمنظوره نظیر ساعت‌های هوشمند طراحی شده بود، کوالکام تراشه 1100 را برای استفاده در آن دسته از دیوایس‌های پوشیدنی تولید کرده که به توان پردازشی کمتری نیاز داشته و برای اهداف خاص تولید می‌شوند مانند گجت‌های تناسب اندام، دستبند‌های هوشمند، ساعت‌های متصل به اینترنت مخصوص کودکان و سالمندان، هدست‌های هوشمند و لوازم جانبی پوشیدنی؛ جایی‌که نیازی به استفاده از تراشه‌ قدرتمندی مثل 2100 دیده نمی‌شود.

qualcomm snapdragon wear 1100 processor

با این اوصاف، این تصور که Snapdragon Wear 1100 تراشه ضعیفی باشد، اشتباه است. به گفته کوالکام، Snapdragon Wear 1100 برای استفاده در نسل بعدی پوشیدنی‌های هدفمند طراحی شده؛ جایی که مصرف‌کنندگان به دنبال اندازه کوچک‌تر، عمر بیشتر باتری، حسگرهای هوشمندتر، موقعیتی امن و اتصال همیشگی به اینترنت هستند. کوالکام مدعی است که 1100 حائز تمامی شرایط فوق است چرا که به قابلیت‌هایی نظیر Power Save Mode (حالت صرفه‌جویی در انرژی) و بسته‌بندی فشرده مجهز بوده و از نسل بعدی مودم Cat 1 (با پشتیبانی از شبکه‌های ارتباطی 3G و LTE) بهره می‌برد.

qualcomm snapdragon wear 1100 processor

چیپ‌ست Snapdragon Wear 1100 از یک پردازشگر یکپارچه برای اجرای اپلیکیشن‌های مبتنی بر لینوکس برخوردار بوده و از وای-فای، بلوتوث و voice نیز پشتیبانی می‌کند. به‌علاوه اینکه 1100 با داشتن یک موتور یکپارچه مکان‌یاب با نام Qualcomm iZat باعث افزایش دقت و بهینه‌سازی انرژی در کارکرد مواردی نظیر multi-GNSS (سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی چندگانه) و موقعیت‌یابی cell-ID شده و امکان پشتیبانی از اپلیکیشن‌هایی که برای مانیتورینگ امن از حصارکشی جغرافیایی (geo-fencing) استفاده می‌کنند را فراهم می‌کند. گفتنی است در تراشه 1100 اجزایی از جمله موتور رمزنگاری سخت‌افزار، عدد ساز رندوم سخت‌افزار و TrustZone به صورت یکپارچه قرار دارند که محیطی امن را برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کنند.

qualcomm snapdragon wear 1100 processor

از زمانی که نخستین ابزارهای پوشیدنی تولید شدند، همواره به دید بازاری خاص با مخاطبان ویژه به آنها نگریسته می‌شد، اما با رشد 171 درصدی ارائه این محصولات به بازار از 28.8 به 78.1 میلیون دستگاه در سال میلادی گذشته، کوالکام نتوانست از این بازار پر سود صرفنظر کند. طبق اعلام این شرکت، تراشه 1100 از 31 می (11 خرداد) به بازار عرضه شده است. آنتونی مورای (Anthony Murray)، معاون ارشد و مدیر داخلی بخش اینترنت اشیا در شرکت Qualcomm Technologies، در این زمینه می‌گوید: «از اینکه در اکوسیستم به شدت نوآورانه پوشیدنی‌ها، موقعیتی پیشرو در عرصه تکنولوژی را پایه نهاده‌ایم هیجان‌زده‌ایم. [در چنین اکوسیستمی] گستره محصولات و راه‌حل‌های ما در زمینه اتصال، مکان‌یابی و محاسبه، تمایز را برای مشتریان ما به همراه می‌آورند. خوشحالیم که Snapdragon Wear 1100 را به خانواده اسنپدراگون اضافه می‌کنیم که در نتیجه مشتریان راحت‌تر می‌توانند به توسعه پوشیدنی‌های متصل [به اینترنت] با موارد استفاده هدفمند -- نظیر ردیابی کودکان و سالمندان -- بپردازند. ما به شکلی فعال در حال کار کردن با بخش وسیع‌تری از اکوسیستم هستیم تا نوآوری ]در عرصه[ پوشیدنی‌ها را تسریع کرده و امروز از اعلام یک سری از مشارکت‌ها با مشتریان هیجان‌زده‌ایم.»

کمپانی Qualcomm Technologies از همکاری خود با شرکت‌هایی مانند Aricent، Borqs، Infomark و SurfaceInk خبر داده است. شرکت‌های مذکور در جریان نمایشگاه Computex ایده‌های خود را در قالب پلتفرم مرجع یا reference platform به منظور توسعه بر مبنای تراشه‌های Snapdragon Wear 2100 و Snapdragon Wear 1100 به نمایش گذاشتند. این پلتفرم‌ها -- که قرار است در ساعت‌های ردیابی کودکان و سالمندان به کار گرفته شوند -- شرکت‌های مادر سازنده این ساعت‌ها را قادر می‌سازند تا بتوانند محصولات خود را به سرعت تجاری‌سازی کنند.

qualcomm snapdragon wear 1100 processor

علاوه بر معرفی این پلتفرم‌های مرجع، سه کمپانی نه چندان شناخته‌شده Anda Technologies، inWatch و WeBandz (فعال در عرصه تولید پوشیدنی‌ها) از ساعت‌های کودکانه متصل به اینترنت در جریان نمایشگاه Computex رونمایی کردند. Anda Technologies قصد دارد ساعت کودکانه خود را بر مبنای پلتفرم مرجعی که شرکت Borqs ارائه کرده، برای بازار آمریکای لاتین تولید نماید. inWatch نیز در صدد است تا بر مبنای همان پلتفرم مرجع، دو ساعت کودکانه -- یکی مخصوص پسران و دیگری مخصوص دختران -- را به طور اختصاصی برای بازار چین به تولید برساند. اما دیوایس ردیاب ماژولاری که شرکت WeBandz به نمایش گذاشته، قرار است بر مبنای پلتفرم مرجع SurfaceInk و برای بازار آمریکا ساخته شود. WeBandz مدعی است این ساعت قابلیت سفارشی‌سازی داشته و می‌تواند کودک، سالمند و حیوان خانگی را ردیابی کند.

حال باید دید آیا مزایای فراوان تراشه جدید کوالکام، می‌تواند کمپانی‌های صاحب‌نامی چون مایکروسافت، Fitbit یا Garmin را نیز به استفاده از این چیپ‌ست در محصولات پوشیدنی خود ترغیب کند یا خیر. 



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا