انتشار گزارش رسمی علت انفجار گلکسی نوت7 : تقصیرها همچنان بر گردن باتری

نمایش خبر

تاریخ : 1395/11/4        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : باتری Battery ، Samsung Galaxy Note7 ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : پس از ماه‌ها تحقیق و بررسی، سامسونگ بالاخره امروز نتایج نهایی و دلائل انفجار گلکسی نوت7 را منتشر کرد. در گزارش این شرکت که توسط سه شرکت مستقل دیگر نیز به‌نوعی تایید شده بار دیگر انگشت اتهام به طور کامل به سمت باتری دیوایس نشانه گرفته شده است. سامسونگ در این گزارش از دو باتری A و B سخن می‌گوید که اولی در نخستین نوت7‌های ارائه شده به بازار و دومی در نمونه‌‌هایی که پس از فراخوان اول به مشتریان باز گردانده شد حضور داشتند. هر دوی این باتری‌ها به دلائلی مختلف عامل اصلی ایجاد گرمای بیش از اندازه، آتش گرفتن و در برخی موارد انفجار دستگاه معرفی شده‌اند و در این میان از نگاه سامسونگ طراحی دستگاه با هیچ مشکلی روبرو نبوده است.

samsung electronics announces final conclusions of galaxy note7 incidents

تولید – فراخوان – جمع‌آوری - توقف

گلکسی نوت7 در اواسط آگوست سال گذشته با امیدهای فراوانی برای رقابت با بزرگان بازار و به خصوص آیفون 7 پلاس به بازار معرفی شد؛ مشکلات دستگاه و شکایت‌های کاربران از ایجاد گرمای بیش از اندازه در این گوشی تنها یکی دو هفته‌ای پس از آغاز فروش رویایی آن آغاز شد؛ با بالا گرفتن تعداد گزارش‌های مشابه نخستین فراخوان سامسونگ برای جمع‌آوری نوت7ها و تعویض باتری آنها (که در آن برهه نیز توسط سامسونگ به عنوان مشکل اصلی گوشی معرفی شدند) آغاز شد. این فراخوان نیز البته کمکی به سامسونگ در حل این ماجرا نکرد و با آغاز روند مشابه ایجاد گرمای بیش از اندازه در گوشی‌های تعویض شده فراخوان دومی برای جمع‌آوری تمامی گوشی‌های به فروش رسیده و توقف کامل خط تولید گلکسی نوت7 در ماه اکتبر صورت گرفت. بزرگ‌ترین شکست تجاری بخش موبایل سامسونگ با جمع‌آوری بیش از 3 میلیون دیوایس به فروش رسیده، ضرری 5 میلیارد دلاری و از همه مهم‌تر از دست رفتن اعتماد بخش بزرگی از کاربران، یافتن علت این ماجرا را به اولویت اصلی سامسونگ بدل ساخت.

بسیج نیرو برای یافتن علت ماجرا

شرکت سامسونگ از ماه اکتبر به این سو با به‌کارگیری نیروی انسانی گسترده و 700 مهندس از بخش‌های مختلف این شرکت به ایجاد تأسیساتی مستقل در هر چهار نقطه تولید گلکسی نوت7 در Gumi کره‌جنوبی، در هانوی ویتنام و در Huizhou و Tianjin چین اقدام کرد.

samsung electronics announces final conclusions of galaxy note7 incidents

تأسیسات تست گلکسی نوت7

در این تأسیسات در طی ماه‌های گذشته در مجموع 200 هزار نوت7 همراه با بیش از 30 هزار باتری مستقل مورد بررسی قرار گرفتند. مهندسان و کارکنان سامسونگ در این مدت تمامی جوانب احتمالی ایجاد مشکل از جمله بخش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، پروسه تولید و تست‌های کیفیت ساخت را زیر نظر گرفته و کلیه عوامل از جمله الگوریتم‌های نرم‌افزاری، فرایند شارژ سریع و حتی تاثیر موارد جدیدی مانند اسکنر عنبیه را در ایجاد مشکل احتمالی مورد بررسی قرار دادند. در این میان جدا از تحقیقات سامسونگ، سه شرکت مستقل دیگر شامل Exponent، UL و TUV Rheinland نیز تحقیقاتی را برای یافتن علت این ماجرا آغاز کردند. سامسونگ تیم دیگری را نیز با نام گروه مشاوران باتری (Battery Advisory Group) متشکل از اساتید دانشگاه‌های کمبریج، برکلی، استنفورد و موسسه تحقیقاتی ژاپنی Amaz Techno-consultant برای تحقیق هرچه بیشتر روی علل این ماجرا تشکیل داد.

به گفته جاستین دنیسون مسئول استراتژی تولید و بازاریابی در بخش آمریکایی سامسونگ فعالیت‌هایی از این دست در ابتدا بی‌فایده بوده و هیچ مشکلی نه‌تنها در سخت‌افزار و نرم‌افزار یافت نشد بلکه تدارکات و فرایندهای تولید نیز مشکل خاصی را نشان ندادند. بدین‌ترتیب فعالیت سامسونگ همانطور که در ابتدا نیز پیش‌بینی می‌شود بر یافتن مشکل بر باتری گوشی متمرکز شد.

samsung electronics announces final conclusions of galaxy note7 incidents

D.J. Koh مسئول بخش موبایل شرکت سامسونگ با توصیف مشکل ایجاد شده برای نوت7 به عنوان بدترین مسئله روی داده برای وی در طی 33 سال فعال در سامسونگ آن را بحرانی دردناک تلقی کرده اما در عین حال این مسئله را در توقف یا کند شدن پروسه تولید گلکسی S8 که در بهار امسال عرضه می‌شود بی‌تاثیر دانسته است. وی می‌گوید :‌ «وقتی که دومین فراخوان اتفاق افتاد ما دقیقا طراحی باتری S8 را آغاز کرده بودیم. [بدین‌ترتیب] تمامی پروسه‌های [جدید] ساخت در تمامی مدل‌های 2017 بازتاب پیدا خواهند کرد. ما نیروهای جدیدی را برای ایمن‌تر کردن [گلکسی اس 8] به کار گرفتیم اما این عمل تاثیر معناداری بر زمان‌بندی [تولید این محصول] برجای نگذاشت»

علت ماجرا – مشکل در باتری A

در گزارش منتشر شده در رابطه با علت رخ‌دادن حرارت بیش از اندازه و آتش گرفتن نوت7 در ابتدا به اولین باتری حاضر در گوشی که سامسونگ از آن با عنوان باتری A یاد می‌کند پرداخته شده است. با اینکه سامسونگ به سازنده این باتری اشاره‌ای نکرده اما بسیاری از منابع از جمله کمیسیون ایمنی محصولات کاربران آمریکا (US Consumer Product Safety Commission) به روشنی یکی از زیر مجموعه‌های سامسونگ یعنی Samsung SDI را به عنوان سازنده این باتری معرفی می‌کنند. در این باتری طبق گزارش سامسونگ یک نقص طراحی در کناره سمت راست بالای باتری منجر به ایجاد اتصال کوتاه و آتش گرفتن آن می‌شود.

samsung electronics announces final conclusions of galaxy note7 incidents

در این مورد کیس و محفظه پیرامونی باتری (battery pouch) از فضای مناسبی برای جای دادن مطلوب تمامی اجزای باتری برخوردار نبوده و در یک قسمت خاص یعنی همان گوشه بالایی سمت راست با خم شدن الکترودهای منفی زمینه برخورد آنها با الکترودهای مثبت در پروسه معمول شارژ باتری به آسانی فراهم می‌شود. در گزارش‌های اولیه در این مورد به فضای اندک درون نوت7 برای جای‌گیری باتری اشاره شده بود که با نگاهی به تصویر ارائه شده توسط سامسونگ، این مورد را به آسانی می‌توان از احتمالات حذف کرد.

samsung electronics announces final conclusions of galaxy note7 incidents

این مشکل در گزارش ارائه شده توسط شرکت مستقل Exponent نیز به همین صورت تکرار شده و از «آسیب غیر عمدی به الکترودهای منفی ... در گوشه سلول» باتری به عنوان دلیل این مسئله یاد شده است.

samsung electronics announces final conclusions of galaxy note7 incidents

مشکل در باتری B

پس از فراخوان اولیه، سامسونگ با کنار گذاشتن باتری‌ A به شرکتی دیگر برای تامین باتری روی آورد. شرکت سازنده باتری دوم (که در گزارش با نام باتری B شناخته می‌شود) طبق اطلاعات تأیید شده یک کمپانی هنگ‌کنگی به نام Amperex Technology است که به یکباره با حجم بسیار وسیعی از سفارش باتری از سوی سامسونگ روبرو شد. تعداد باتری‌های سفارش سامسونگ از Amperex در حدود 10 میلیون عدد بوده است که به گفته جاستین دنیسون «در نهایت آنها قادر به تولید این تعداد [باتری] با کیفیت کافی نبودند».

باتری‌ B برخلاف باتری A با مشکل فضای داخلی باتری روبرو نبوده و در ابتدا کیفیت و عملکرد مناسبی را از خود نشان می‌داد اما با افزایش یکباره حجم سفارش سامسونگ، از کیفیت کار کاسته شد و با یک اشتباه مهلک ناشی از برجای ماندن برجستگی‌های ناشی از جوش التراسونیک روی الکترودهای باتری بار دیگر شرایط باتری A یعنی اتصال کوتاه و آتش گرفتن نوت7 را تکرار کرد. در گزارش Exponent در این مورد به برقراری اتصال مابین نوار باریک الکترود مثبت و فویل مسی الکترود منفی به دلیل مشکلات نقاط جوش اشاره شده است.

samsung electronics announces final conclusions of galaxy note7 incidents

تیم باکستر (Tim Baxter) مسئول بخش آمریکایی سامسونگ الکترونیکس در این رابطه در گفت‌وگو با وب‌سایت Recode می‌گوید : «اعتقاد داریم که در صورت نبود این مشکل در ساخت [باتری دوم] نوت7 هنوز در بازار حضور داشت»

استراتژی آینده سامسونگ چه خواهد بود؟

اما یک سوال در این میان ذهن هر کاربری را به خود مشغول خواهد داشت: بخش کنترل کیفیت محصولات سامسونگ که همواره قبل از ارائه یک گوشی به بازار آن را تحت تست و آزمایش قرار می‌دهد چگونه پی به مشکلی تا این اندازه اساسی و مهم نبرده است؛ به گفته D.J. Koh مسئول بخش موبایل شرکت سامسونگ، در این مورد خاص تست X-ray برای مشاهده مشکلات ظاهری باتری A و بازگشایی قطعه برای بررسی معایب باتری B کفایت می‌کرده است اما تا پیش از این هیچ‌یک از این موارد در خود سامسونگ انجام نشده و به شرکت‌های تولیدکننده باتری واگذار می‌شده است. از این به بعد اما برای بهبود روند اعتمادسازی در بین کاربران و با نیم‌نگاهی به آینده پرچمدار بعدی این برند یعنی گلکسی S8 شرایط به طور کامل با تغییر روبرو می‌شود. در استراتژی جدید سامسونگ برای تست و بررسی اجزای کلیدی گوشی‌های موبایل، 8 مرحله بررسی مشخص برای باتری در نظر گرفته شده است که برخی از آنها پیش از این توسط شرکت سازنده باتری انجام می‌شده و برخی دیگر به کل تست‌های جدیدی محسوب می‌شوند.

به گفته جاستین دنیسون برخی تست‌های انجام شده در این مرحله بالاتر و فراتر از استانداردهای این صنعت قرار دارند و D.J. Koh نیز با ابراز امیدواری در زمینه تکرار این روند در دیگر شرکت‌ها، از ارائه آزادانه فرایندهای تست باتری سامسونگ به گروه‌های استاندارد جهانی سخن گفته است.

samsung electronics announces final conclusions of galaxy note7 incidents

8 مرحله جدید بررسی باتری در مجموعه سامسونگ شامل تست دوام (Durability Test)، بررسی ظاهری (Visual Inspection)، تست اشعه ایکس (X-Ray Test)، آزمون شارژ و دشارژ، بررسی نشتی احتمالی المان‌های فرار (TVOC)، تست جداسازی و باز کردن کامل باتری، تست استفاده از باتری در شرایط دشوار (Accelerated Usage Test) و بالاخره تست تغییرات در ولتاژ (AOVC) می‌شوند. سامسونگ با ارائه این 8 مرحله به بازسازی اعتماد از دست رفته خود در بین کاربران بسیار امیدوار است در این رابطه D.J. Koh با اشاره به ادامه نوآوری‌های سامسونگ و اینکه امنیت کاربران در اولویت این شرکت قرار دارد می‌گوید :‌ «ما در پایان می‌توانیم اعتماد کاربران را بازگردانیم». 

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا