پتنت گوگل برای پهپاد مخصوص تله‌کنفرانس

نمایش خبر

تاریخ : 1395/6/7        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : گوگل Google ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، حق اختراع Patent ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، پهپاد

واحد خبر mobile.ir : سال‌ها از برقراری اولین تله‌کنفرانس می‌گذرد و در طی سال‌های اخیر پیشرفت زیادی در روش‌های تله‌کنفرانس ایجاد شده است. به لطف وب‌کم‌ها، ویدیوکنفرانس جایگزین کنفرانس‌های ساده صوتی شده‌ است و تاکنون محصولات فراوانی به منظور تسهیل ویدیوکنفرانس‌ها و ارتقا کیفیت آن‌ها به بازار عرضه شده است. اما متاسفانه مشکلاتی از جمله پیچیدگی برپایی تجهیزات، استفاده از این روش‌ها را با دشواری‌هایی مواجه کرد است. علاوه بر این، ثابت بودن دستگاه‌های مورد استفاده در ویدیوکنفرانس (از جمله وب‌کم) نیز محدودیت‌هایی را موجب شده است. گوگل به منظور کاهش این محدودیت ایده‌ای را ارائه کرده است که اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) به تازگی پتنت مربوط به آن را منتشر کرده است.

google mobile telepresence system powered by drones patent

گوگل معتقد است می‌توان برخی مشکلات کنونی تله‌کنفرانس‌ها را با استفاده از یک پهپاد مجهز به چند دوربین، میکروفون، پروژکتور، بلندگو و یک نمایشگر از بین ببرد. در واقع پهپاد مورد نظر گوگل یک کوادکوپتر است که آزادانه در فضا حرکت می‌کند و همزمان با فیلم‌برداری و ارسال تصویر افراد حاضر، با استفاده از پروژکتور متصل به خود تصویر فرد مقابل را نیز نمایش می‌دهد. بدین ترتیب فرد سخنگو مجبور به قرار گیری در یک مکان خاص و ثابت جهت قرار گیری در محدوده دید دوربین نمی‌شود. البته بنا به این پتنت از یک روبات کنترلی نیز می‌توان برای تله‌پرزنس متحرک استفاده کرد اما روبات‌ها محدودیت‌هایی از جمله عدم توانایی بالا رفتن از پله و مصرف انرژی زیاد را موجب می‌شوند و پهپادها با داشتن سرعت و قدرت مانور بیشتر، مصرف انرژی کمتر و تسهیل دسترسی به فضاهای پرازدحام ارجحیت دارند.

google mobile telepresence system powered by drones patent

به منظور ایجاد پایداری، کوادکوپتر به شکل H و در انتهای هرکدام از چهار قسمت آن یک پروانه در نظر گرفته شده است. در یکی از تصاویر پتنت، نمایشگری از قسمت جلویی پهپاد آویخته شده است و یک پروژکتور --تقریبا مشابه نوع کوچک آن در عینک‌های Glass-- نیز در انتهای آن قرار گرفته است. بنا به توصیفات گوگل بخش نمایشگر صفحه، نیمه شفاف در نظر گرفته می‌شود تا تصاویری که از پشت آن تابانده می‌شوند از قسمت رو‌به‌روی صفحه قابل مشاهده باشند.

درون (Drone) مورد نظر گوگل می‌تواند با استفاده از یک گوشی هوشمند که روی آن قرار می‌گیرد به اینترنت متصل شود و یا با دیوایسی دیگر برای کنترل هماهنگ شود. به گفته گوگل از گوشی هوشمند می‌توان به منظور دریافت تصاویر و همچنین نمایش آن با استفاده از پروژکتور متصل به گوشی هوشمند بهره برد.

google mobile telepresence system powered by drones patent

در این ترکیب از دو آینه می‌توان به منظور شکل دادن تصویر بهره برد ، یکی برای بازتاب تصویر از گوشی به نمایشگر و دیگر برای بازتاب تصویر اتاق به سمت دوربین اسمارت‌فون.

با وجود همه این توضیحات هیچ تضمینی وجود ندارد که گوگل و آلفابت --شرکت مادر آن-- در حال کار کردن روی چنین طرحی هستند چرا که این طرح فعلا در حد یک پتنت است. اما جاه‌طلبی این شرکت در عرضه پهپادها به خوبی ثابت شده است و حتی بعید نیست لابراتور X این شرکت در حال بررسی چنین طرحی باشند.

dji phantom 4

درون DJI Phantom 4

در حال حاضر درون‌هایی مانند Phantom 4 ساخت شرکت DJI در بازار موجود است که از نظر حرکات و اجتناب از انسان‌ها مشابه طرح گوگل هستند. علاوه بر این روبات‌های ویدیوکنفرانس --مانند روباتی که سال گذشته برای رزرو جا در صف دریافت جدیدترین آیفون مورد استفاده قرار گرفت-- نیز وجود دارد. حال سوال مهم این است که با توجه به اینکه درون‌ها صدای زیادی تولید می‌کنند، طول عمر باتری آن‌ها بسیار کوتاه است (کوتاه‌تر از طول یک کنفرانس معمولی) و پروانه‌های آن می‌تواند برای افراد حاضر در محل ایجاد خطر کند چرا باید فردی خواستار استفاده از دستگاه مورد نظر گوگل باشد؟  

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا