درخواست پتنت گوگل برای کتاب تعاملی و نوعی کتاب‌ پاپ‌آپ بر مبنای واقعیت افزوده

نمایش خبر

تاریخ : 1394/12/15        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، گوگل Google ، واقعیت افزوده Augmented Reality

واحد خبر mobile.ir :  به تازگی یک درخواست پتنت گوگل برای نوعی تکنولوژی که تجربه خواندن کتاب را --بدون جایگزینی آن با کامپیوتر-- به سبک قرن 21ام ارتقا می‌دهد، توسط اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) منتشر شده است.

در این درخواست پتنت، گوگل به شرح کتابی می‌پردازد که به چندین سنسور صفحه کتاب، سنسورهای لمسی و سنسورهای حرکتی جهت شناسایی حرکات خواننده، مجهز شده است. بر اساس این حرکات و طرح و خط داستانی، سیستم با افزودن عناصر واقعیت افزوده (Augmented Reality) به صفحات، داستان را ملموس‌تر می‌کند. گوگل این اختراع خود را دستگاه قصه‌گو (Storytelling Device) یا کتاب تعاملی (Interactive Book) نامیده است.

Google AR-based pop-up books patent

یک دستگاه کوچک همبرگر‌ شکل به رابط قسمت میانی کتاب متصل می‌شود و تصاویر را روی صفحات به نمایش در می‌آورد. همچنین بلندگوی کوچکی صداها را پخش می‌کند.

گوگل برای بخش‌های مختلف این اختراع درخواست‌های پتنت زیادی را منتشر کرده است. به عنوان مثال در یک درخواست‌‌ پتنت‌ نحوه شناسایی ورق زدن صفحات توسط سنسورها بیان شده است. طبق پتنت، در کتاب قصه‌گو از این سنسورها جهت شناسایی ورق زدن برای فعال کردن بخش‌های صوتی و تصویری استفاده شده است.

این تکنولوژی از جهت استفاده از کتاب فیزیکی در آن و افزودن صدا و تصویر دیجیتال جهت جذاب‌تر کردن آن قابل توجه است.

Google AR-based pop-up books patent

در درخواست پتنت دیگری پیرامون کتاب پاپ‌آپ با رسانه افزوده شده (Media Enhanced Pop-up Book) از استفاده از یک گوشی یا تبلت جهت ارتقا تجربه خواندن صحبت به میان آمده است. در حقیقت هر صفحه از کتاب، صفحه دیگری نیز دارد که به صورت عمودی گشوده می‌شود. یک گوشی یا تبلت در پشت آن صفحه قرار می‌گیرد و تصاویر تکمیل کننده را برای خواننده به نمایش درمی‌آورد.

هردو این درخواست پتنت‌ها توسط تیمی متشکل از 5 مهندس گوگل در ابتدای ژانویه سال 2015 به ثبت رسیده است.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا