اندروید ور - نبض تپنده اطلاعات در مچ شما

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1393/4/9        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اندروید ور Android Wear ، ساعت هوشمند Smartwatch ، گوگل Google ، اندروید Android ، پوشیدنی Wearable

واحد خبر mobile.ir : زمانی‌که اوی گرینگارت (Avi Greengart) -- تحلیلگر معروف بازار تلفن همراه -- پیش‌بینی کرد که سال 2013 ممکن است سال ساعت‌های هوشمند باشد، شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که این پیش‌بینی تا این حد جدی باشد. استقبال گسترده از این محصولات پوشیدنی (wearable) باعث شد تا کمپانی‌های مختلف ساعت‌های هوشمند خود را برای در دست گرفتنِ بازار عرضه کنند. در این میان، گوگل حرف جدیدتری در عرصه سیستم‌عامل این ساعت‌های هوشمند برای گفتن دارد.

کمپانی گوگل که در ماه مارچ از عرضه اندروید ور (Android Wear) خبر داده بود، در روز 25 جون 2014 (4 تیر 1393) در کنفرانس گوگل آی/ او (Google I/o) رسما از این محصول جدیدرونمایی کرد. این سیستم عامل جدید گوگل همزمان در سه ساعت هوشمند G Watch ،Gear Live، و Moto 360 مورد استفاده قرار گرفته است. در مجموع، این اقدام بخشی از یک استراتژی به هم پیوسته شرکت گوگل به شمار می‌رود. در ادامه به معرفی جزئی تر این محصول می‌پردازیم.

ساعت‌ هوشمندِ مجهز به اندروید ور، بسیاری از چیز‌هایی را که از یک ساعت هوشمند انتظار دارید برای شما فراهم می‌کند. در واقع اندروید ور، تلفن همراه شما را به مچ دستتان وصل می‌کند. می‌توانید کارهایی نظیر پخش، توقف، و جابجایی بین آهنگ‌ها و نیز جواب دادن به پیامک‌ها را خیلی سریع از طریق این ساعت‌های هوشمند انجام دهید.

Android Wear - اندروید ور

رابط کاربریِ ساده اندروید ور، مهم‌ترین اطلاعاتی را که گوگل در حال حاضر از شما می‌داند به شما نشان می‌دهد. مثل وضعیت کنونی پروازی که در پیش دارید. اعلانات (Notifications) تلفن همراه به رابط کاربری ساعت منتقل می‌شوند ولی در آنجا به‌صورت دسته‌ای از صفحات به نمایش در‌می‌آیند که شما می‌توانید با یک حرکت انگشت در جهت عمودی، بین صفحات جابجا شوید. با حرکت در جهت افقی می‌توانید جزییات بیشتری از هر یک از اعلانات را مشاهده کرده وحتی آنها را حذف کنید، که در این صورت آن نوتیفیکیشن از گوشی شما نیز حذف خواهد شد. اندروید ور می‌تواند مواردی نظیر کارت‌پرواز، آدرس‌هتل، رزرو‌ رستوران و یا برنامه حرکت اتوبوس‌ها را برای شما نمایش دهد و بنابراین دیگر لازم نیست زحمت بیرون آوردن تلفن همراهتان را به خود بدهید.

تنها با گفتن جمله OK Google (خب گوگل) می‌توانید بسیاری از دستورات صوتی را به این وسیله بدهید. چند نمونه از این دستورات را در ادامه می‌بینید:

مسیر‌یابی: کافیست بگویید OK Google navigate me to …   (خب گوگل مرا به ....... هدایت کن). با گفتن مقصد مورد نظر خود، مسیریابیِ قدم به قدم در اختیارتان قرار می‌گیرد.

کنترل موزیک: کافیست بگویید OK Google play some music (خب گوگل قدری موزیک پخش کن). در این‌صورت می‌توانید به موزیک‌های تلفن همراه خود گوش دهید و کارهایی مثل پخش، توقف، و جابجایی بین آهنگ‌ها را از طریق ساعت انجام دهید.

یادآور‌ها: با گفتن OK Google (خب گوگل) قادر خواهید بود یادآور‌هایی مبتنی بر مکان و زمان ایجاد کنید. به عنوان مثال:

OK Google remind me to water the plants when I get home (خب گوگل وقتی به خانه می‌رسم، یادآوری کن که گیاهان را آب دهم.) یا :

OK Google remind me to pick up popcorn at six P.M (خب گوگل یادآوری کن که ساعت 6 پاپکورن بخرم.)

Motorola Moto 360 - lموتورولا موتو 360

برخی از دیگر قابلیت‌های اندروید ور:

تناسب اندام: اندروید ور تعداد قدم‌ها و ضربان قلب شما را هر روز به شما نشان می‌دهد و از این طریق می‌تواند شما را در امر تناسب اندام یاری کند.

پیش‌بینی هوا: وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید، با یک نگاه به ساعت می‌توانید از پیش‌بینی وضعیت هوا با خبر شوید.

سفر‌های روزانه: وقتی صبح برای رفتن به سرکار آماده می‌شوید، می‌توانید مدت زمان رسیدن به محل کار خود را روی ساعت ببینید.

قرار بعدی: موضوع، زمان، و مکانِ قرار بعدی شما روی ساعت به نمایش در‌می‌آید و دیگر نیازی به چک کردن تقویم نیست.

مدیریت تماس‌ها و پیام‌ها: با یک نگاه به ساعت متوجه می‌شوید چه‌کسی در‌حال تماس گرفتن است و می‌توانید به محض رسیدن پیامک یا ای‌میل آنها را بخوانید.

اندروید ور همچنین این قابلیت را دارد که به عنوان یک سامانه تایید هویت برای تلفن همراه هوشمند شما عمل کند. به این ترتیب که وقتی ساعتِ ‌اندروید ور در نزدیکی شما قرار دارد، برای ورود به تلفن همراه خود نیازی به پین‌کد ندارید. اما در‌صورتی‌که این ساعت دور از دسترس شما باشد، برای وارد شدن به تلفن همراه، باید به روش همیشگی عمل کنید.

تا کنون سه شرکت ال‌جی، سامسونگ و موتورولا اقدام به ساخت سخت افزار برای اندروید ور نموده‌اند. این ابزار‌ها صفحاتی دایره‌ای یا مستطیل شکل داشته و ضدآب خواهند بود. ساعت‌های G Watch محصول ال‌جی، و Gear Live محصول سامسونگ در تاریخ 25 جون 2014 (4 تیر 1393) همزمان با معرفی اندروید ور روانه بازار شدند. ساعت Moto 360 محصول موتورولا که دارای صفحه‌ای دایره شکل است، تابستان امسال عرضه خواهد شد.

Android Wear Watches