درخواست پتنت اپل برای هدست با قابلیت حذف صداهای اضافه

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1394/7/4        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، فناوری هدایت استخوانی Bone Conduction Technology ، صدا Voice ، کیفیت صدا Voice Quality ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : یکی از مشکلات رایج کاربران هدست‌های بی‌سیم انتقال صداهای اضافه اطراف در هنگام مکالمات تلفنی است که این مشکل موجب نامفهوم شدن صدای کاربر و کاهش کیفیت مکالمه می‌شود. به تازگی درخواست پتنت اپل پیرامون نوعی هدست بی‌سیم که در آن از فناوری هدایت استخوانی (bone conduction technology) استفاده شده توسط اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) منتشر شده است. در این درخواست پتنت -- که در فوریه 2014 به ثبت رسیده است -- اپل به شرح فناوری ابداعی تازه‌ای پرداخته است که در آن از سیستم متفاوتی برای افزایش کیفیت صدا و حذف نویزهای پیرامونی یک هدست وایرلس متصل به موبایل استفاده می‌شود. عنوانی که اپل برای این درخواست اپلیکیشن به کار گرفته است "سیستم و متد بهبود کیفیت صدا در یک هدست وایرلس با گوشی‌های غیر متصل به یک دستگاه موبایل" است.

بر خلاف سیستم‌‌های سنتی حذف صداهای اضافه (noise)، در سیستم شرح داده شده توسط اپل میزان نویز و سطح باد توسط میکروفون‌های داخلی هدست تشخیص داده شده و اطلاعات آن با اطلاعات حاصل از خروجی شتاب‌سنج، میزان باتری و اطلاعات وضعیت قرارگیری هدست ادغام می‌شود. به دلیل مجزا بودن سیستم فرعی هدست در هنگام کار، این طراحی قادر خواهد بود که قبل از حذف نهایی صداهای اضافه، از دو منبع سیگنال عملیات مونیتورینگ و انتخاب را انجام دهد.

در فناوری هدایت استخوانی، صدا به جای بلندگو از طریق لرزش‌های کوچک منتقل می‌شود که در این حالت صدای منتقل شده وضوح بیشتری دارد. در فناوری حاضر در این درخواست پتنت اپل نیز از این فناوری بهره برده می‌شود. سنسور اینرسی (inertial sensor) در این مجموعه برای تشخیص لرزش‌های ایجاد شده در تارهای صوتی کاربر از طریق حس کردن لرزش های استخوان و بافت‌های سر به کار گرفته می‌شود در همین لحظه میکروفون‌های داخلی و پردازشگرها برای تشخیص میزان صدای باد و دیگر نویزهای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند و سپس این مجموعه چند سنسوری از ترکیب و مقایسه صدای کاربر، نویز و صدای باد برای تعیین چگونگی تقویت کردن صدای اصلی و بهبود کیفیت صوتی بهره می‌گیرد.

Apple US20150245129 Patent

هریک از گوشی‌های هدست به چند میکروفون، شتاب‌سنج، باتری، سخت‌افزار ارتباطی و مدار منطقی برای پردازش سیگنال صوتی مجهز شده است. صداهای اضافه، باد و سیگنال صوتی-- که در اینجا صدای کاربر است -- توسط هر دو گوشی هدست دریافت می‌شوند. هم‌زمان، شتاب‌سنج با ارتباط مستقیم با استخوان‌ها و بافت‌ها، لرزش‌هایی را که توسط تارهای صوتی کاربر تارهای صوتی ایجاد می‌شود را تشخیص می‌دهد.

در یک تجسم فیزیکی گوشی اول هدست پس از تشخیص دادن آنکه سطح نویز و میزان صدای باد در آن کمتر از گوشی دوم هدست است اقدام به ارسال اطلاعات صوتی به میزبان آیفونی می‌‌کند در روشی دیگر هنگامی که خروجی شتاب‌سنج گوشی دوم هدست از آستانهاز پیش تعیین شده‌ای کمتر باشد، سیگنال‌های صوتی و اطلاعات شتاب‌سنج گوشیدیگر هدست برای انتقال به دستگاه موبایل انتخاب می‌شود. بدین‌ترتیب کلام و اطلاعات غیر گفتاری به ترتیب توسط شتاب‌سنجی داخلی و مجموعه میکروفون‌ها تشخیص داده می‌شوند.

Apple US20150245129 Patent

همچنین این سیستم از حسگر اینرسی و اطلاعات آوایی (Acoustic) به منظور تشخیص قرار گیری یکی از گوشی‌های هدست در گوش کاربر بهره می‌برد. بدین شکل در هنگامی که کاربر از یکی از گوشی‌های هدست (به جای هردو آن‌ها) استفاده می‌کند سیستم با تشخیص این امر به طور خودکار خروجی صدا را به بخشی که در گوش کاربر قرار گرفته‌ است منتقل می‌کند.

اپل پیش از این چند در خواست پتنت پیرامون این موضوع ثبت کرده است. برای نمونه این شرکت در سپتامبر گذشته درخواست پتنتی برای حذف صداهای اضافه با استفاده از شتاب‌سنج به ثبت رساند. با این وجود هنوز دیوایس مشخصی مرتبط با پتنت‌هایی از این دست از سوی اپل به بازار معرفی نشده و بدون در نظر گرفتن محصولات شرکت Beats که به تازگی به مالکیت شرکت اپل درآمده‌ است تمامی هدست‌های پیشرفته اپل به صورت سیمی ارائه شده‌اند.

نام Baptiste P. Paquier ،Susan V. Dusan و Aram M. Lindahl به عنوان مخترعین سیستم شرح داده شد در این درخواست پتنت ذکر شده است.