پتنت جدید اپل برای انتقال وجه میان دو کاربر

نمایش خبر

تاریخ : 1394/4/28        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، پرداخت با موبایل Mobile Payment ، پرداخت الکترونیکی e-Payment ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : هم‌زمان با افزایش استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی برای انجام امور مالی، روز به روز به کاربران سرویس‌هایی مانند Apple Pay افزوده می‌شود به طوری که انتظار می‌رود استفاده از این سرویس در طی چند سال آینده گسترش چشم‌گیری حتی در خارج از مرزهای آمریکا داشته باشد (چندی پیش سرویس Apple Pay در بریتانیا نیز ارائه شد). قدم بعدی اپل در این زمینه چه خواهد بود؟

در حال حاضر انتقال وجه میان دو نفر کار وقت گیری است و علاوه بر این ارائه‌دهندگان کارت‌های اعتباری بابت انتقال وجه مبلغ بیشتری را نسبت به سایر خدمات کسر می‌کنند. برای بهبود این وضعیت و انتقال وجه به صورت سریع و آسان میان دو کاربر اپل درخواست ثبت حق اختراع جدیدی را به اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) ارائه داده است.

طبق این پتنت در آینده انتقال وجه میان دو کاربر آیفون با استفاده از برنامه Wallet (همان Passbook سابق) میسر خواهد شد. ابتدا کاربر برنامه Wallet را باز کرده و یکی از کارت‌های اعتباری ذخیره شده که می‌خواهد به وسیله آن انتقال وجه انجام گیرد را انتخاب و مبلغ پرداخت را مشخص می‌کند. سپس این پرداخت با اثر انگشت (Touch ID) کاربر و یا با رمز عبور آیفون او تایید می‌شود. اکنون یک بسته پرداخت رمزگذاری شده شامل مبلغ پرداخت و سایر اطلاعات مورد نیاز به دستگاه شخص دریافت کننده وجه ارسال می‌شود. پس از دریافت این بسته از سوی دستگاه مقابل، کاربر با توجه به اطلاعات ارائه شده می‌تواند آن را قبول کند. بعد از این مرحله دستگاه شخص پرداخت کننده بسته، پرداخت رمزگذاری شده را به همراه بسته پرداخت رمزگذاری شده دیگری به شخص ثالث -- یعنی بانک یا ارائه دهنده کارت اعتباری -- ارسال می‌کند تا عملیات انتقال وجه تکمیل شود. به محض انجام تراکنش هر دو کاربر پیامی را مبنی بر تکمیل فرایند انتقال وجه از سوی شخص ثالث دریافت می‌کنند.

Apple 20150186887 Patent Application

اپل در پتنت خود به امکان استفاده از یک رابط کاربری مخصوص که با برنامه Wallet هماهنگ شده است اشاره می‌کند. استفاده از این رابط کاربری با هدف محافظت از اطلاعات فرایند انتقال وجه و همچنین شناسایی دستگاه‌های الکترونیکی خواهد بود. به وسیله این رابط کاربری می‌توان سایر دستگاه‌ها را (مثلا با استفاده از ارتباطات بی‌سیم) شناسایی کرد. به این ترتیب کاربر می‌تواند از بین دستگاه‌های شناسایی شده دستگاه مورد نظر را انتخاب کرده و پس از وارد کردن اطلاعات مورد نظر پرداخت را انجام دهد. Ahmer Khan مهندس Apple Pay و Timothy Hurley مدیر ارشد مهندسی Apple Pay که از Citibank به اپل پیوسته است از مخترعین این طرح هستند.

Apple 20150186887 Patent Application

در حال حاضر هنگام پرداخت وجه با استفاده از سرویس Apple Pay در فروشگاه‌ها اطلاعات کارت مشتری در اختیار فروشنده قرار نگرفته و در عوض یک علامت مشخصه (token) که با اطلاعات حساب مطابقت دارد ارائه می‌شود. این امر موجب امنیت بالای این سرویس و رضایت بالای کاربران آن شده است.

هدف اپل تبدیل Wallet به مکانی یکتا برای تمامی کارت‌های اعتباری و دبیت‌کارت‌ها، کارت‌های هدیه،‌ کارت‌های پرواز و سایر کارت‌ها و نیز بلیط‌ها و در نهایت جایگزینی برای کیف‌ پول‌های فیزیکی کاربران است.

در مورد زمان و یا چگونگی افزوده شدن امکانات ذکر شده در پتنت جدید اپل به دستگاه‌های این شرکت نمی‌توان نظر قطعی داد چرا که اپل در طول زمان فعالیت خود همه تکنولوژی‌های ثبت شده خود را تولید نکرده است. این پتنت هم ‌می‌تواند تنها وسیله‌ای برای جلوگیری از استفاده رقبای اپل از این تکنولوژی باشد.

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا