پتنت اپل برای ریموت کنترل تلویزیون مجهز به Touch ID

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1394/5/20        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : همه ما روزانه چند بار از ریموت کنترل وسایل الکترونیکی مختلف مانند تلویزیون، کولر، هیتر و ... استفاده می‌کنیم با این وجود کمتر پیش می‌آید ذهن کسی درگیر آن شود. اما اپل در درخواست حق اختراعی که در تاریخ 23 ژانویه 2014 (3 بهمن 1392) به اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) ارائه داشته و به تازگی در تاریخ 23 جولای 2015 (1 مرداد 1394) توسط این اداره منتشر شده است به ارتقا ریموت کنترل تلویزیون ، افزودن امکانات جدید به آن و حتی استفاده از یک ریموت کنترل برای چند دستگاه پرداخته است.

در درخواست پتنت (Patent Application) اپل از ریموت کنترلی صحبت شده است که هر فرد با استفاده از اثر انگشت خود و سنسور Touch ID وارد Apple TV شده و از آن استفاده می‌کند. در این جا ممکن است این سوال مطرح شود که چرا باید کسی از ریموت کنترل تلویزیون خانه‌اش (به وسیله Touch ID) محافظت کند. باید گفت دلیل ایده افزودن سنسور اثر انگشت Touch ID به ریموت کنترل تلویزیون به منظور محافظت نیست بلکه برای شخصی‌سازی تلویزیون در هنگام استفاده افراد مختلف از آن است.

در اکثر خانه‌ها یک تلویزیون توسط چند نفر استفاده می‌شود و طبیعتا هر فرد سلیقه متفاوتی در انتخاب شبکه‌ها دارد. اما با استفاده از Touch ID هنگامی که هر فرد ریموت کنترل را در دست می‌گیرد دستگاه پس از شناسایی فرد به وسیله اثر انگشت او، با توجه به سابقه فرد در انتخاب شبکه‌های مختلف، فهرست شبکه‌های مورد توجه او را در اختیارش می‌گذارد و بدین ترتیب انتخاب شبکه آسان‌تر انجام می‌گیرد. علاوه بر این در حال حاضر هنگام استفاده یک کاربر ممکن است تنظیماتی توسط او برای تلویزیون انتخاب شود که برای دیگری مورد پسند نیست اما با بهره بردن از ریموت کنترل مجهز به Touch ID در هنگام استفاده هر کاربر تنظیمات مربوط به او که در پروفایلش ذخیره شده است بر تلویزیون اعمال می‌شود.

بسیاری از والدین برای جلوگیری از دسترسی کودکان خود به برخی شبکه‌ها از رمزگذاری استفاده می‌کنند. علاوه بر دشواری وارد کردن رمزعبور با استفاده از ریموت کنترل کوچک تلویزیون امکان یافتن رمزعبور توسط کودکان و یا فراموشی و گم شدن رمز وجود دارد. با استفاده از Touch ID نه تنها خارج کردن شبکه‌های مورد نظر والدین از دسترس کودکان آسان‌تر خواهد شد بلکه دیگر نیازی به وارد کردن رمز با استفاده از ریموت کنترل وجود نخواهد داشت چرا که ریموت کنترل به وسیله اثر انگشت، کاربر را به عنوان والد، کودک و یا مهمان شناسایی کرده و بخش‌های مشخص شده را در اختیار وی قرار می‌دهد.

اپل در درخواست پتنت خود به روشنی بیان می‌کند این ریموت کنترل تنها مختص Apple TV و دیگر دیوایس‌های مشابه نیست. بنا بر ادعای این شرکت ریموت کنترل جدید می‌تواند برای سایر دستگاه‌های الکترونیکی مانند ترموستات‌، کولر، هیتر، پنکه، وسایل آشپزخانه، سیستم امنیتی، وسایل نقلیه و ... نیز مورد استفاده قرار گیرد.

اپل به این نکته اشاره کرده است که فناوری جدید برای کنترل از راه دور از طریق اثر انگشت و دیگر انواع سنسورهای بیومتریک می‌تواند برای دیگر دیوایس‌ها نیز به کار گرفته شود. در فهرست دیوایس‌های حاضر در این این درخواست پتنت به کامپیوترهای دسک‌تاپ، لپ‌تاپ‌ها و اسمارت‌فون‌ها همراه با لوازم خانگی حاضر در آشپزخانه، ماشین‌ها و سیستم‌های روشنایی اشاره شده است که می‌تواند به قصد اپل برای به کارگیری این فناوری در مجموعه HomeKit یا CarPlay اشاره داشته باشد.

نباید فراموش کنیم که این طرح اکنون در حد یک درخواست ثبت حق اختراع است و نمی‌توان در مورد پذیرش یا عدم پذیرش آن توسط اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا و نیز به‌کارگیری آن توسط اپل نظری داد. اما با توجه به فعالیت‌های اخیر اپل در زمینه تکنولوژی خانه می‌توان به عرضه چنین ریموت کنترلی در آینده امیدوار بود.

منبع : USPTO