گام بزرگ سامسونگ در جهت گسترش سیستم‌عامل بومی - تلویزیون‌های جدید و گوشی‌های ارزان قیمت با طعم تایزن

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1393/10/25        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : تایزن Tizen ، سیستم عامل Operating System ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ الکترونیکس در روز چهارشنبه 31 دسامبر 2014 (8 دی 1393) اعلام کرد که تمام تلویزیون‌های هوشمند این شرکت در سال 2015 با بهره‌گیری از سیستم‌عامل تایزن (Tizen) تولید خواهند شد. این شرکت همچنین در روز 14 ژانویه 2015 (24 دی 1393) از نخستین گوشی هوشمند مجهز به تایزن در هند رونمایی نمود.

در وبلاگ رسمی شرکت آمده: «نحوه برخورداری جامعه از دستگاه‌های تفریحی و سرگرمی (موسوم به entertainment) با گذشت زمان روند تکاملی خود را طی کرده و متحول شده، به طوریکه اکنون به یکی دو دستگاه محدود نمی‌شود، بلکه شامل دستگاه‌های متعدد و محتوا‌های بیشماری است که از منابع مختلف به‌دست می‌آیند. در این میان کمپانی سامسونگ با آگاهی کامل از این تحولات، پلتفرم جدید خود (تایزن) را به گونه‌ای طراحی کرده، که در عین سادگی بسیار قوی بوده و می‌تواند سرگرمی شما را با دیگر دستگاه‌های الکترونیکی یکپارچه کند.»

این تلویزیون‌ها از امکانات فراوانی بهره می‌برند. به‌عنوان مثال تلویزیون‌های مذکور می‌توانند با استفاده از بلوتوث به‌طور خودکار دستگاه‌های موبایل سامسونگ را که در نزدیکی آنها قرار دارند شناسایی کرده و به آنها متصل شوند، درنتیجه امکان تبادل محتوا بین تلویزیون و موبایل به‌راحتی فراهم خواهد شد. این کار از طریق اتصال وای-فای هم امکانپذیر است. هم‌چنین افراد می‌توانند مادامی که در پوشش شبکه خانه خود قرار دارند، به‌وسیله گوشی خود تلویزیون تماشا کنند، حتی زمانی که دستگاه تلویزیون خاموش باشد. از دیگر امکانات جالب تلویزیون‌های مجهز به تایزن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• Samsung Sports Live: با استفاده از این ویژگی، همزمان با تماشای مسابقات ورزشی، می‌توانید آمار عملکرد بازیکنان را نیز بر روی صفحه تلویزیون مشاهده کنید.

• PlayStation Now: این امکان جالب -- که یک سرویسِ بازی ابری به حساب می‌آید -- به کاربر اجازه می‌دهد تا بدون داشتن کنسول بازی و تنها از طریق اتصال به اینترنت بتواند پلی‌استیشن 3 بازی کند. فقط کافیست دسته بازی DUALSHOCK4 به تلویزیون وصل شود!

• Milk Video: با استفاده از این فیچر می‌توانید به محبوب‌ترین و جالب‌ترین ویدیوکلیپ‌های موجود در اینترنت دسترسی پیدا کنید.

Samsung Tizen TV

عمده اسمارت‌فون‌های سامسونگ از اندروید استفاده می‌کنند ولی چندی است گوگل تصمیم به محدود کردن سازندگان تلفن همراه -- از جمله سامسونگ -- گرفته و برای اینکه این تولیدکنندگان نتوانند برای جلب مشتری، تغییرات زیادی را در گوشی‌های خود اعمال کنند، قوانین سخت‌تری وضع کرده است. به همین جهت تعدادی از کارشناسان بر این باورند که سامسونگ برای رهایی از این محدودیت‌ها عزم خود را جزم کرده تا بتواند تایزن را به عنوان جایگزین اندروید مطرح کند.

تایزن سیستم‌عاملی متن باز بر اساس لینوکس است. چند سالی است که سامسونگ با همکاری شرکت اینتل مشغول گسترش پلتفرم تایزن بوده و هدف اصلی آن، تولید اسمارت‌فون با استفاده از تایزن و رقابت با اندروید است. با وجود آنکه سامسونگ در کنفرانس توسعه‌دهندگان تایزن در سال گذشته گفته بود که قصد دارد تایزن «سیستم‌عامل همه چیز» باشد، اما عرضه این سیستم‌عامل به هیچ وجه آسان نبوده است. در ابتدا سامسونگ با سروصدای زیاد می‌خواست تایزن را رقیب جدی پلتفرم‌های اندروید و iOS جا بزند، اما اکنون که تقریبا دو سال از رونمایی تایزن در نمایشگاه تجاری "کنگره جهانی موبایل" می‌گذرد، سامسونگ موفق به عرضه تنها یک اسمارت فون مجهز به تایزن شده است. به نظر می‌رسد برای رسیدن به این هدف، سامسونگ باید تمام تلاش خود را به سمت جذب توسعه دهندگانِ بیشتر معطوف کند؛ کاری که از سال 2012 آغاز شد ولی تاکنون موفق نبوده است.

تاخیر‌های پی‌در‌پی، اقدامات نابجا از طرف اپراتورهای مخابراتی و گرایش عمومی به سمت اندروید و iOS باعث شده که تاکنون تایزن تنها در چند ساعت هوشمند (Galaxy Gear و Samsung Gear S) و چند دوربین دیجیتال محدود شود. ولی اخیرا سامسونگ استراتژی خود را برای آینده تایزن تغییر داده و به‌جای استفاده از این سیستم‌عامل در گوشی‌های رده بالا، تصمیم گرفته تا بازار‌های رو به رشد با گوشی‌های ارزان قیمت (مانند بازار موبایل هند) را هدف قرار دهد؛ به عنوان مثال اسمارت‌فون Samsung Z1 که مدتها قرار بود با پلتفرم تایزن تولید شود ولی به دلایلی عرضه آن به تعویق افتاد. اما در نهایت این گوشی در روز 14 ژانویه 2015 به عنوان نخستین گوشی مجهز به تایزن در هند رونمایی شد. به اعتقاد کارشناسان، تعداد اندک برنامه‌نویسان عامل اصلی این تعویق بوده است.

Samsung Z1

تصویر بالا: گوشی هوشمند Samsung Z1 مجهز به سیستم عامل تایزن

بیانیه اخیر سامسونگ نشان می‌دهد که این کمپانی امیدوار است روزی تایزن را به مؤلفه کلیدیِ گجت‌های هوشمند و اینترنت اشیا (Internet of Things) تبدیل کند؛ جایی که همه چیز، از ترموستات گرفته تا خودرو، همه از طریق اینترنت به هم متصل شده و در ارتباط خواهند بود. جی کی شین (JK Shin) ، یکی از مدیران عامل سامسونگ، ضمن مصاحبه‌ای در سال گذشته گفته‌بود «با توجه به اینکه سامسونگ محصولات فراوان و متنوعی دارد، همگرایی بین دستگاه‌ها از جمله حوزه‌هایی است که ما می‌توانیم در آن عالی عمل کنیم.»

هنوز جزییات قیمت‌گذاری و بازار‌های هدفِ تلویزیون‌های مجهز به تایزن مشخص نشده، اما همانگونه که کیم هیون سوک (Kim Hyun-Suk)، مدیر بخش نمایشگر‌های سامسونگ، ماه گذشته اعلام کرده بود سامسونگ در نمایشگاه CES 2015 در لاس‌وگاس نمونه‌هایی از این تلویزیون‌ها را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داد. هم‌چنین نمونه اولیه این دستگاه‌ها در کنفرانس توسعه‌دهندگان تایزن در سال 2014 در سان‌فرانسیسکو به نمایش درآمد.