دعوی قضایی علیه اپل به دلیل حجم فضای مورد استفاده توسط iOS

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1393/10/25        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آی او اس iOS ، Apple iPhone 6 ، Apple iPhone 6 Plus ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : برای چندمین بار در ماه‌های اخیر محصولات اپل با انتقادات رسانه‌ای و حقوقی مواجه شده است.

ظاهرا جنجال بر سر گوشی‌های اپل پایان‌ناپذیر است. سری جدید گوشی‌های این کمپانی پیش از این با حجم بی‌سابقه تقاضا برای خرید از سوی کاربران مواجه شده بود اما خم شدن و تغییر شکل بدنه گوشی آیفون 6 پلاس بحث تازه‌ای را در خصوص محصولات این کمپانی ایجاد کرد تا جایی که اپل علاوه بر پاسخ رسمی به این مورد با دعوت از خبرنگاران رسانه‌ها برای بازدید از مجموعه آزمایشگاهی خود جهت ارزیابی محصولات، درصدد پاسخگویی به ابهامات برآمد.

اما این بار کمپانی اپل با شکایتی عمومی (Class action) درخصوص میزان فضایی که سیستم عامل iOS 8 در محصولات این شرکت اشغال می‌کند مواجه شده است. این گونه شکایات که به طور معمول طرح دعوای عمومی خوانده می‌شود، گونه‌ای از شکایت قانونی است که در آن معمولا مصرف‌کنندگان از کسب و کارهای بزرگ به دادگاه شکایت می‌برند و حقوق خود را براساس توافق دو جانبه و یا تبلیغات انجام‌گرفته طلب می‌کنند.

در این شکایت که توسط دو کاربر محصولات اپل در روز سه شنبه 30 نوامبر 2014 ( 9 دی 1393) به دادگاه ایالتی خلیج سانفرانسیسکو ارائه شده اپل متهم شده است که از یک سو در خصوص میزان فضای لازم برای اجرای نرم‌افزارها در آیفون، آی‌پد و دیگر محصولاتی که iOS بر روی آنها اجرا می‌شود به طور شفاف اطلاع‌رسانی نمی‌کند و از سوی دیگر از کاربرانش می‌خواهد که فضای ذخیره‌سازی بیشتری را در iCloud خریداری کنند.

Apple Class Action

به طور کلی بروزرسانی این سیستم عامل به فضای زیادی نیاز دارد زیرا تمامی محتویات گوشی در هنگام نصب بروزرسانی iOS 8 در یک فایل فشرده ذخیره شده است. هنگامی که بارگذاری به اتمام می‌رسد گوشی شروع به باز کردن این فایل می‌کند و این فرآیند به فضایی برای ذخیره‌سازی نیاز دارد.

این دو کاربر می‌گویند که آیفون و آیپد 16 گیگابایتی که خریداری کرده‌اند کمتر از فضای ادعاشده ظرفیت دارد. به همین دلیل از دید آنها، در مورد دو مدل ۸ گیگابایتی (مربوط به نسل‌های پیشین) و ۱۶ گیگابایتی -- که شاهد بیشترین تغییرات نسبی میزان حافظه در دسترس کاربر در به‌روزرسانی iOS 8 هستند -- و بعد از نصب فایل بروزرسانی، قسمت عمده‌ای از حافظه‌ی داخلی گوشی اشغال می‌شود.

Apple 16 GB Products System Memory Consumption

دانلود iOS 8 تقریبا به 6 گیگابایت فضا نیاز دارد و به همین دلیل بسیاری از کاربران ناچارند برای نصب آن، عکس‌ها، اپ‌ها، موسیقی و دیگر فایل‌های مورد علاقه خود را حذف کنند.

از دید شاکیان « بیان نادرست ویژگی‌های محصول جدید توسط اپل، گمراه‌کننده و فریبنده است زیرا آنها واقعیت‌های مورد نیاز برای تصمیم‌گیری در خصوص خرید محصول را به کاربر ارائه نمی کنند.» به علاوه در این شکایت ادعا شده است که iOS 8 حدود 23.1 درصد فضای ذخیره‌سازی محصولات مجهز به این سیستم عامل را اشغال می‌کند.

در واقع مسأله از اینجا ناشی شده است که به کاربران در هنگام خرید این ابزارها یا بروزرسانی به iOS 8 اطلاعات لازم ارائه نمی‌شود و کاربران این نکته را تا پیش از خرید یا بروزرسانی نمی‌دانند. از این رو شاکیان خود را نسبت به این مسأله زیان‌دیده تلقی کرده‌اند و اکنون با طرح این دعوی به دنبال دریافت خسارت و تغییر سیاست‌های اپل هستند.

ظاهرا اپل در وب‌سایت خود، 8 iOS را «بزرگترین عرضه سیستم عامل تاکنون» خوانده است و وکلای این پرونده درصدد هستند تا از این عبارت علیه اپل استفاده کنند.

با آن که اپل تاکنون نسبت به این شکایت موضع‌گیری خاصی نکرده است، اما این گونه پرونده‌ها برای مدیران اپل امری تازه نیست. چرا که پیش از این نیز به خاطر موردی مشابه در سال 2007 درخصوص ظرفیت اعلام‌شده آی‌پاد از این کمپانی شکایت شده بود. با این حال، به نظر می‌رسد مورد اخیر پرونده جدی‌تری باشد زیرا موضوع شکایت قبلی تنها اختلاف 7.5 درصدی را شامل می‌شد در حالی که در مورد اخیر بحث بر سر تفاوتی بسیار بیشتر است.