بازدید خبرنگاران رسانه‌‌ها از تشکیلات تست محصولات اپل

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1393/7/11        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آزمون Test ، Apple iPhone 6 Plus ، Apple iPhone 6 ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : جنجال‌های رسانه‌ای اخیر درباره سری جدید گوشی‌های اپل -- به ویژه آیفون 6 پلاس -- در نهایت این کمپانی را به واکنش واداشت و با دعوت شماری از روزنامه‌نگاران درصدد پاسخ‌گویی به ابهامات برآمد.

روزهای گذشته برای مدیران شرکت اپل روزهای سختی بوده است. از یک سو گزارش نواقصی در فرآیند به روزرسانی iOS 8 خبرساز شد و از سوی دیگر انتشار گزارشات و ویدئوهایی در خصوص انحنا یافتن و آسیب‌پذیری بدنه آیفون 6 پلاس، هجمه رسانه‌ای قابل توجهی را علیه اپل به وجود آورد. این چالش رسانه‌ای که یقینا بیش از همه موجب خشنودی رقبای اپل شد، در نهایت این کمپانی را به واکنش واداشت و مدیران کوشیدند با شفاف‌سازیِ برخی از رویه‌های خود ابهامات را بی‌پاسخ نگذارند. در این راستا، اپل در تاریخ 26 سپتامبر 2014 (4 مهر 1393) تعدادی از خبرنگاران و اصحاب رسانه را به مرکزی دعوت نمود که تا پیش از این فعالیت‌های آن بازتاب رسانه‌ای نداشته‌ است. در این مرکز گوشی‌ها و سایر محصولات اپل در شرایط گوناگون و نزدیک به دنیای واقعی مورد انواع آزمایش‌ها قرار می‌گیرند تا پایداری و کیفیت آنها سنجیده شود. این برای دومین بار است که اپل، رسانه‌ها را به طور مستقیم در جریان روند کاری خود قرار می‌دهد. در سال 2010 نیز پس از انتشارات گزارشاتی در خصوص قدرت آنتن‌دهی آیفون 4، اپل کوشید با شفاف‌سازی، ابهامات مرتبط را از میان بردارد.

البته گزارشات مرتبط با این بازدید در وبسایت رسمی این کمپانی بازتاب نیافته است و اغلب اخبار منتشر شده در این خصوص به گزارشات منتشر شده توسط خبرنگاران متکی است. مطابق همین گزارشات، این مرکز که چند بلوک دورتر از پردیسِ اصلی و پر جنب و جوش اپل در کوپرتینو واقع شده است، ساختمانی خاص است که شرکت اپل جدیدترین محصولات خود را در معرض آنچه در دنیای واقعی باید با آن روبرو شوند قرار می‌دهد. این آزمون‌ها سقوط، فشار، پیچ‌خوردگی و ضربه، یعنی تمام خطرات بالقوه آسیب‌رسان به محصول را در بر می‌گیرد. به گفته فیل شیلر (Phil Schiller) -- نایب رئیس ارشد بخش بازاریابی جهانی کمپانی اپل -- این شرکت محصول را «به گونه‌ای طراحی می‌کند که به طور باورنکردنی در طول کاربرد واقعی شما قابل‌اعتماد باشد. در این فرآیند ضروری است آزمایشات جدی برای اعتبارسنجی انجام گیرد تا میزان دوام محصول، فشارها و نیروهای وارد بر آن در دنیای واقعی مشخص گردد».

بر اساس گزارش منابعی چون Wall Street Journal ،Recode و The Verge اپل آزمایشات متعددی را برای سنجیدن میزان پایداری گوشی و سایر محصولات خود در برابر عوامل محیطی به انجام می‌رساند.

بنابر گزارش خبرنگاران حاضر در این بازدید، در آزمون خمش سه نقطه‌ای (Three-point bending) میزان مختلفی از فشار بر نقاط خاصی از گوشی آیفون وارد می‌شود تا «مقاومت آن در برابر فشار معقول» سنجیده شود.

Apple Testing Lab

تصویر بالا: آزمون خمش سه نقطه‌ای - منبع: Recode

در دومین آزمایش، نقاط تماس اصلی گوشی بارها و بارها آزموده می‌شود تا دوام اجزای پرکاربرد آن مشخص گردد.

Apple Testing Lab

تصویر بالا: آزمون فشار نقطه‌ای - منبع: Recode

در آزمایش سوم برای آزمون مقاومت گوشی در برابر پیچ‌خوردگی، آزمایشاتی انجام می‌شود.

Apple Testing Lab

تصویر بالا: آزمون پیچش - منبع: The Verge

در گام بعد، دوام گوشی در موقعیت‌هایی چون قرار گرفتن آن در جیب عقب یک شلوار جین تنگ شبیه‌سازی می‌شود.

Apple Testing Lab 

تصویر بالا: آزمون نشستن - منبع: The Verge

در نهایت، گوشی -- همانند سایر محصولات -- برای سنجش در شرایط واقعی آماده می‌شود تا نتایج آزمایشات قبلی به صورت عینی تایید گردند. در این مرحله، گوشی‌ها به کارکنان کمپانی سپرده می‌شود و آنها همانند یک کاربر معمولی از آن استفاده می‌کنند تا امکان سنجش تاثیر کاربرد واقعی و آزمایش آثار ناشی از آن ایجاد شود.

شیلر در پایان برنامه بازدید اظهار داشت که « همان گونه که انتظار می‌رفت، این گونه اتفاقات در دنیای واقعی به ندرت روی می‌دهد و آن دسته خریدارانی که با مشکلاتی از این دست یا هر اتفاق غیر عادی در محصولات ما مواجه شده‌اند، می‌توانند به AppleCare و Genius Bar -- ایستگاه‌های پشتیبانی فنی در فروشگاه‌های اپل جهت ارائه خدمات در زمینه محصولات این کمپانی -- مراجعه کنند تا پس از بررسی در صورت وجود مشکل، بر اساس ضمانت‌نامه، گوشی آنها تعویض شود.»

اپل با اعلام اینکه این آزمایشات پیش از فروش عمومی محصول روی پانزده هزار گوشی انجام گرفته است، بر پایداری و مقاومت گوشی‌ها -- به خصوص در برابر فشارهای خارجی-- به میزان معقول و مناسب تاکید می‌کند. به علاوه اپل می‌کوشد به فعالان بازار و مشتاقان این کمپانی نشان دهد که با دقت نظر و آگاهی نسبت به مسائلی از این دست، از پیش با راه‌اندازی چنین مرکزی درصدد کنترل کیفی محصولات برآمده است. البته در کنار مقابله با چالش رسانه‌ای روزهای اخیر و اثبات کیفیت محصولات، بازدید خبرنگاران و آشکار ساختن بخشی از رویه‌های پنهان شرکت، گامی دیگری در مسیر سیاست جدید رسانه‌ای اپل محسوب می‌شود. سیاستی که در آن، اپل که در زمره پنهان‌کارترین شرکت‌های جهان به شمار می‌رود و سخت‌گیری ویژه‌ای نسبت به اسرار تجاری خود به کار می‌بندد، کوشیده است با آشکار ساختن گوشه‌هایی از روند کاری خود که نمونه‌های دیگری از آن را نیز در ماه‌های اخیر شاهد بوده‌ایم -- مانند اعلام دلایل متداول عدم پذیرش اپلیکیشن‌ها در اپ‌استور-- ابهامات مرتبط با محصولات خود را کاهش دهد. امری که شاید بیش از هر چیز، نتیجه افزایش فشار رقابت در بازار محصولات و فن‌‌‌آوری‌های هوشمند به ویژه در عرصه گوشی تلفن همراه باشد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا