گفتگوی معاون مهندسی گوگل با بیزینس اینسایدر؛ «رمز موفقیت اندروید احترام به تنوع حاکم بر بازار گوشی‌های هوشمند است»

نمایش خبر

تاریخ : 1393/8/29        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : هیروشی لاکهایمر Hiroshi Lockheimer ، گوگل Google ، اندروید Android ، سوندار پیچای Sundar Pichai ، مصاحبه Interview

واحد خبر mobile.ir : کمپانی گوگل در تاریخ 25 ژوئن (3 مرداد) سال جاری و در جریان کنفرانسGoogle I/O 2014 ، با معرفی نسخه جدید سیستم ‌عامل اندروید 5 تحت عنوان اولیه "Android L" برخی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن را تشریح کرد. در ادامه در تاریخ 15 اکتبر (23 مهر)، با معرفی رسمی و کامل این سیستم‌ عامل اعلام کرد که اندروید 5 (Lollipop) به زودی برای دستگاه‌های سری Nexus و همچنین دستگاه‌های Google Play Edition ارائه خواهد شد. گوگل این سیستم عامل جدید را با زبان متریال دیزاین طراحی کرده است. این زبان علاوه بر اصلاحات ظاهری و تغییرات گرافیکی، بخشی از استراتژی گوگل برای یکپارچه کردن تمام سرویس‌های خود به شمار می‌رود. البته کاربرد متریال دیزاین در دستگاه‌های مبتنی بر اندروید هنوز محدود است و بازسازی خدمات ارائه‌شده بر اساس آن، مستلزم گذشت زمان خواهد بود.

در همین راستا، هیروشی لاکهایمر -- معاون مهندسی گوگل -- که از سال ۲۰۰۶ با تیم اندروید همراه بوده است، در گفتگو با بیزینس اینسایدر مسائل گوناگون شرکت اندروید، تغییرات مدیریتی و محصولات آن را مورد بحث و بررسی قرار داده است. او با اشاره به شیوه طراحی نسخه جدید سیستم عامل اندروید (Lollipop)، کاربرد زبان طراحی متریال و رابط کاربری جدید را نقطه عطفی می‌داند که در کنار تغییر سیستم runtime برنامه‌های اندروید (از Dalvik به ART) ، «با موج عمومی انتقال از سیستم‌های 32 بیتی به 64 بیتی نیز همراه است.» بدین ترتیب شاهد روانتر شدن واسط کاربری خواهیم بود و هنگام تعامل با دستگاه وقفه‌ها آزارمان نمی‌دهد.

Hiroshi Lockheimer - هیروشی لاکهایمر

تصویر بالا: هیروشی لاکهایمر - معاون مهندسی گوگل

از دید لاکهایمر، گوگل با پیش‌‌نمایش نسخه جدید سیستم عامل اندروید در کنفرانس I/O امسال سعی کرد توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری را برای عرضه آن آماده سازد. به گفته او مسیر تولید اندروید نسخه آب نبات چوبی (Lollipop) «حاصل فرآیندی چندین ساله بوده است.» لاکهایمر می‌افزاید: «یکی از چیزهایی که به طور کلی در گوگل و اندروید انجام می‌شود، تکرار است. تمرکز بر رابط کاربری، حوزه‌ای بود که می‌دانستیم می‌خواهیم به مدت طولانی آن را تکرار کنیم. اولین پیاده‌سازی بزرگ در حوزه رابط کاربری را با نسخه‌ نان زنجبیلی (GingerBread) و شانه عسل (Honeycomb) آغاز کردیم و برای استفاده از متریال دیزاین برنامه‌ریزی لازم را انجام دادیم.»

معاون مهندسی گوگل در خصوص تغییرات مدیریتی شرکت، به ویژه جدایی اندی روبین از گوگل به تفاوت‌های شخصیتی سوندار پیچای و اندی روبین اشاره کرده و افزوده است: «آنها یقینا مدیران و رهبران متفاوت با شخصیت‌های خاص خود هستند.» اندی روبین یکی از بنیانگذاران اندروید بوده است که از سال 2005 به طور رسمی به گوگل پیوست. اما از حدود یک سال و نیم پیش با تصمیم مدیران گوگل از تیم اندروید خارج و عهده‌دار پروژه‌های دیگری شد که در نهایت نیز اخیرا به طور کامل گوگل را ترک کرده است.

َAndy Rubin - اندی روبین

تصویر بالا: اندی روبین - از بنیانگذاران اندروید که چندی پیش گوگل را ترک کرد

لاکهایمر با تحلیل این جدایی، اندی روبین را کارآفرینی ذاتی می‌داند که برای کار روی پروژه‌های نیمه‌تمام و در مراحل ابتدایی گوگل را ترک کرده است. به گفته او رهبری و مدیریت پروژه اندروید Lollipop از ابتدا تا انتها توسط سوندار پیچای انجام شده است در حالی که «اندروید KitKat توسط اندی روبین آغاز شد و مراحل پایانی آن را سوندار پیچای بر عهده داشت.»

Sundar Pichai - سوندار پیچای

تصویر بالا: سوندار پیچای - نائب رئیس ارشد گوگل

لاکهایمر با اشاره به ایده اولیه اندروید، مسیر فعلی را ادامه همان اهداف اولیه می‌داند: «می‌خواستیم یک سیستم عامل کامل بسازیم و آن را به صورت رایگان منتشر کنیم؛ کاری که هیچ کس انجام نداده بود. بنابر این من فکر می‌کنم که راز کوچک ما ساختن یک سیستم عامل تمام و کمال بود که به تولید محصولی واقعی بیانجامد. از همین جا ما به تولید دستگاه‌های نکسوس رسیدیم.» بنابراین عرضه این محصول برای رقابت با سایر گوشی‌های تلفن همراه هوشمند در بازار نبوده‌ است و گوگل تنها قصد داشته‌ «عملکرد اندروید Lollipop را بر روی این گوشی به صورت تمام و کمال نشان دهد.»

Google Motorola Nexus 6 - گوگل موتورولا نکسوس 6

تصویر بالا: گوشی نکسوس 6 - محصول مشترک گوگل و موتورولا

لاکهایمر در ادامه این مصاحبه، ضمن ابراز خشنودی از فروش نکسوس، هدف اصلی گوگل را رضایت خریدار و فروشنده می‌داند و معتقد است که استراتژی اندروید به هر حال یک فرآیند «برد- برد» است که هم از طریق فروش گوشی‌های محصول گوگل و هم از طریق محصولات سایر شرکت‌ها همانند سامسونگ و اچ‌تی‌سی موفق عمل می‌کند.

به گفته او محصولات اندروید « به نحوی طراحی شده‌اند که با ویژگی‌های مختلف گوشی‌ها مانند ابعاد صفحه نمایش سازگار باشند.» او سیاست اصلی اندروید را احترام به گوناگونی دستگاه‌های مبتنی بر اندروید می‌داند و اضافه می‌کند «تمام بحث در مورد حمایت و پاس‌داشت تنوع دستگاه‌ها است.» در واقع شاید رمز موفقیت روزافزون اندروید نیز در همین نکته نهفته باشد.

منبع : Business Insider


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا