لری پیج بخش عمده‌ای از مسئولیت‌های اجرایی خود را به سوندار پیچای تفویض کرد

نمایش خبر

تاریخ : 1393/8/10        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : سوندار پیچای Sundar Pichai ، لری پیج Larry Page ، گوگل Google

واحد خبر mobile.ir : ظاهراً سال جاری را باید سال موفقیت مدیران هندی در شرکت‌های فناوری اطلاعات نامید؛ چرا که پس از انتصاب ساتیا نادلا به مدیر عاملی مایکروسافت در اوایل سال جاری میلادی، لری پیج -- یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل گوگل -- نیز بخش عمده‌ای از مسئولیت‌های اجرایی خود را به سوندار پیچای تفویض کرد.

از ارتقای سوندار پیچای در کمپانی گوگل و افزایش مسئولیت‌های او به عنوان رئیس بخش اندروید، کروم و Apps کمتر از دو سال می‌گذرد. در این مدت این بخش تحت مدیریت او تغییرات جدی را تجربه کرده است و به پیشرفت‌هایی دست یافته که مورد تأیید لری پیج قرار دارد، چرا که او در روزهای اخیر به طور رسمی جایگاه پیچای را در سیستم مدیریتی گوگل ارتقا بخشید و این تغییر را در تاریخ 24 اکتبر 2014 (2 آبان) به کارمندان خود اعلام نمود. بنا به گزارش Recode -- نخستین منبعی که این خبر را منتشر کرده است -- طی این تغییرات سازمانی، پیچای علاوه بر مدیریت بخش‌های کروم، اندروید و Apps گوگل -- شامل بخش‌هایی چون جی‌میل و گوگل درایو -- عهده‌دار کلیه امور مرتبط با تحقیق، جستجو، نقشه (maps)، شبکه اجتماعی گوگل پلاس، تبلیغات، تجارت و زیرساخت‌ها نیز شده است.

Larry Page and Sundar Pichai - لری پیج و سوندار پیچای

تصویر بالا: لری پیج (سمت راست) و سوندار پیچای (سمت چپ)

سوندار پیچای در سال 1972 در چنای واقع در کشور هند متولد شد. تحصیلات خود را به ترتیب در موسسه فناوری خاراگ‌پور هند، دانشگاه استنفورد و مدرسه وارتون در دانشگاه پنسیلوانیا انجام داد. او پیش از کار در گوگل، در Applied Materials و نیز McKinsey & Co. سابقه حضور داشته است. پیچای به عنوان معاون ارشد گوگل مستقیما به پیج گزارش می‌دهد در حالی که زین پس کلیه مدیران بخش‌ها که پیش از این مستقیما به لری پیج گزارش کار می‌دادند باید گزارش عملکرد خود را به پیچای ارائه دهند.

پیچای از سال 2004 در کمپانی گوگل مشغول به کار شد و در ابتدا مدیریت بخش کروم را بر عهده داشت. در سال 2012 مدیریت Google Apps به مسئولیت‌های او افزوده شد و در سال 2013 نیز علاوه بر مسئولیت‌های پیشین، عهده‌دار امور مرتبط با اندروید گردید. این مدیر 42 ساله در کنفرانس Google I/O 2014 -- که در تاریخ 25 ژوئن (3 مرداد) سال جاری برگزار گردید -- خوش درخشید و در این مراسم به ارائه آخرین دستاوردهای گوگل در زمینه اندروید و کروم پرداخت. در واقع پیچای در سال‌های اخیر نه تنها در مجموعه گوگل بلکه میان رقبای این کمپانی نیز شهرت خوبی یافته است؛ تا آنجا که اندکی پیش در برخی رسانه‌ها نام او به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی مدیر عاملی مایکروسافت نیز مطرح شده بود. البته هم وطن پیچای یعنی ساتیا نادلا پس از استیو بالمر مدیر عامل مایکروسافت شد و اکنون با این تغییر مدیریتی در گوگل، پیچای تقریباً به سمتی هم¬ردیف پستی که برخی می‌گویند مایکروسافت به او پیشنهاد داده بوده رسیده است.

Sundar Pichai - سوندار پیچای

سوندار پیچای در مراسم Google I/O 2014

به نظر می‌رسد این تفویض اختیار ناشی از دغدغه‌های پیج باشد که چندان هم جدید نیست. او همواره از این که خلاقیت گوگل کاهش یافته است ابراز نگرانی می‌کرد و در یادداشتی خطاب به کارکنان گوگل تصریح کرده است که این جابجایی با کاهش درگیری‌های کاری و مشاغل اجرایی به او امکان خواهد داد که توجه خود را بر محصولات موجود و جدید گوگل و نیز کلیات استراتژی کسب و کار متمرکز نماید. او در عین حال گفته است که همچنان بر بخش‌های کسب و کار و عملیات و نیز سرویس ویدئوی آنلاین یوتیوب -- که سوزان ووجیسکی (Susan Wojcicki) کارمند قدیمی گوگل عهده‌دار مسئولیت آن است -- نظارت خواهد داشت.

مسأله مهم درخصوص شرایط فعلی گوگل آن است که با وجود درآمد 50 میلیارد دلاری این کمپانی از جستجو و تبلیغات، برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که از سرعت رشد گوگل کاسته شده است. به طور مثال، مطابق گزارش سه ماهه شرکت که در هفته گذشته منتشر شد در آمد حاصل از خدمات غیر رایگان گوگل در سه ماهه سوم نسبت به زمان مشابه سال گذشته 17 درصد رشد داشته است؛ در حالی که همین رشد در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن 26 درصد بوده است.

گوگل تنها شرکتی نیست که به دنبال راهی برای استفاده از خدمات خود به موازات سیستم‌های هوشمند موبایل است تا این خدمات به نحو یکپارچه برای استفاده در کامپیوترهای شخصی و گوشی‌های هوشمند قابل استفاده باشد. شرکت اپل نیز چنین استراتژی را در پیش گرفته است که مطابق آن سیستم‌های عامل هوشمند موبایل و دسکتاپ با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به صورت یکپارچه عمل می‌کنند. در واقع یکپارچه‌سازی این خدمات و همراه شدن خدمات پایه‌ای چون جستجوی گوگل با اپلیکیشن‌های این کمپانی می‌تواند درآمدهای مستقیم و غیر مستقیم شرکت را افزایش دهد. در این راستا گوگل به طور پیوسته خدمات واسطی را ارائه کرده است که توسط تمامی کاربران و انواع تجهیزات یا سیستم‌های عامل قابل استفاده است. سرویس جدید پست الکترونیک این شرکت تحت عنوان Inbox آخرین نمونه از این مسیر تازه است. به علاوه گوگل کوشیده است با معرفی پلت‌فرم‌های یکپارچه و زبان‌های طراحی تازه‌ای چون Material Design، ، توسعه‌دهندگان و شرکای مستقیم و غیر مستقیم تجاری خود را نیز به صورت همزمان در این مسیر جدید هدایت کند.

Google Headquarters

اما آیا این تغییر مدیریتی می‌تواند تهدیدی برای مدیران اجرایی گوگل باشد که پیش‌تر گزارش‌های خود را به لری پیج تحویل می‌دادند و حالا باید پیچای را رئیس خود بدانند؟ به نظر می‌رسد این تغییر مدیریتی ریسکی برای دیگر مدیران گوگل نیست چرا که تقریبا تمام آنها با بیش از یک دهه سابقه حضور در این کمپانی، یاران وفادار گوگل محسوب می‌شوند. در عین حال پیج هم نشان داده که نسبت به کارکنان خود بسیار قدرشناس است. و حتی پس از جدایی، آن‌ها را دوباره برای کار در گوگل دعوت می‌کند؛ اتفاقی که هفته پیش در مورد امید کردستانی رخ داد و پیج مجددا او را برای کار در گوگل فراخواند.

با نظر به این استراتژی جدید و تلاش برای یکپارچه‌سازی خدمات -- که تمام عرصه فناوری اطلاعات را تحت تاثیر قرار داده است-- گوگل کوشیده است در سطح مدیریتی نیز همگرایی مورد نیاز را ایجاد کند و با تجمیع مدیریت بخش‌های گوناگون امکان تحقق اهداف جدید و تولید محصولات یکپارچه را فراهم آورد. انتصاب جدید پیچای و مسئولیت‌های تازه‌ای که به او واگذار شده است را می‌توان در همین چارچوب تفسیر کرد. حال باید دید باتوجه به افزایش مسئولیت‌های پیچای، تمرکز او بر بخش های مختلف چگونه خواهد بود؟ در واقع این مسیر می‌تواند برای پیچای وظیفه دشوار و چالشی جدی محسوب شود که علاوه بر تعیین آینده شغلی و میزان موفقیت حرفه‌ای او، جایگاه آینده گوگل را نیز در رقابت شدید حاکم بر بازار فناوری‌های هوشمند تعیین خواهد کرد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا