اجرای مراسم معرفی اندروید 3 ملقب به شانه عسل توسط گوگل

نمایش خبر

تاریخ : 1389/11/13
برچسب‌ها : اندروید Android ، شانه عسل Honeycomb ، گوگل Google ، تبلت Tablet

واحد خبر mobile.ir : کمپانی گوگل در روز چهارشنبه 2 فوریه 2011 (13 بهمن 1389) در مراسمی که در ماونتین ویو کالیفرنیا -- مقر اصلی این کمپانی -- برگزار شد نسخه 3.0 سیستم عامل اندروید (ملقب به Honeycomb یا شانه عسل) را به نمایش گذاشت.

این نسخه از سیستم عامل اندروید نخستین نسخه ای است که برای تبلت ها بهینه سازی شده است. تبلت ها از صفحه نمایش بزرگتر و معمولاً از توان پردازشی بالاتری نسبت به گوشی های هوشمند برخوردارند. نسخه های پیشین اندروید هرچند عملکرد بسیار خوبی بر روی گوشی های هوشمند داشتند اما از مشکلاتی در ارتباط با کار و نمایش واسط کاربر بر روی صفحات نمایش بزرگتر برخوردار بودند و نسخه جدید این سیستم عامل سعی بر برطرف نمودن اکثر این مشکلات داشته است.

گوگل همچنین در این مراسم از تغییراتی در بازار اندروید (Android Market) خبر داد و روش جدیدی که توسعه دهندگان برنامه های اندروید می توانند از طریق آن به کسب درآمد بپردازند را معرفی نمود (به اینجا مراجعه فرمائید.)

Andy Rubin at Honeycomb Event

تصویر بالا: اندی روبین رئیس بخش اندروید گوگل مراسم معرفی Honeycomb را آغاز نمود

واسط کاربر Honeycomb شاهد تغییرات عمده ای نسبت به نسخه های قبلی اندروید بوده است. در گوشه پائین-سمت چپ صفحه اصلی کلیدهایی -- منجمله کلید بازگشت و کلید Home -- قرار گرفته و در بخش بالا-سمت راست امکان جستجو فراهم شده است. کلید مرتبط با برنامه ها در گوشه بالا-راست صفحه قرار گرفته.

Honeycomb Home

بخش پائین سمت-راست مرتبط با "سیستم تذکر" (Notification System) و نمایش وضعیت سیستم است. با توجه به ابعاد بزرگتر صفحه نمایش تبلت ها امکان نمایش اطلاعات بیشتر هنگام رخ دادن وقایع خاص میسر است. بطور مثال با دریافت پیام فوری از دوستتان تصویر وی در گوشه پائین-سمت راست صفحه در یک پنجره  نمایش داده می شود. همچنین بطور مثال با کلیک نمودن بر روی آیکون موسیقی در نوار Notification امکان تغییر ترک موسیقی، توقف موسیقی و پخش مجدد آن میسر است. توسعه دهندگان برنامه ها نیز می توانند از قابلیت های "سیستم تذکر" در برنامه های خود استفاده نمایند.

در بخش میانی صفحه اصلی Honeycomb ویجت های گوناگونی قرار دارد که امکان دسترسی به جی میل، تقویم، ویدیوهای یوتیوب و موارد دیگر را فراهم می آورد. کار با این ویجت ها بسیار روان و راحت است و از روش های تعاملی لمسی که انجام کارهایی نظیر حرکت سریع در میان پشته ای از تصاویر را میسر می سازد بهره می گیرد.

اما گوگل بخش قابل توجهی از فعالیت خود بر روی نسخه 3.0 اندروید را صرف افزایش کارآیی آن -- به ویژه نمایش گرافیکی دوبعدی و سه بعدی -- نموده است. بطور مثال رفتن از یک بخش به بخش دیگر با ترانزیشن های بسیار روان همراه است. Honeycomb دارای کتابخانه ای از توابع گرافیکی -- تحت عنوان Renderscript -- است که انجام عملیات سه بعدی نظیر نمایش واسط های کاربر سه بعدی را فراهم می آورد. نقشه های سه بعدی گوگل، جلوه های سه بعدی ورق زدن کتاب، نمایش سه بعدی آلبوم های موسیقی و نمایش بدن انسان بصورت سه بعدی توسط برنامه Google Body همگی با کارآیی بسیار خوبی بر روی اندروید 3.0 اجرا می شوند.

گوگل در این مراسم بازی های سه بعدی Monster Madness و Great Battles را نیز به نمایش گذاشت که با کیفیت و سرعت بالا و گرافیک مناسب  بر روی Honeycomb اجرا شدند.

Great Battles

تصویر بالا: اجرای بازی سه بعدی Great Battles (پیکارهای بزرگ) بر روی Honeycomb

از دیگر تغییرات اساسی نسخه 3.0 از سیستم عامل اندروید امکانات چند وظیفه ای (Multi Tasking) اضافه شده به این بستر است.

واسط کاربر دوربین Honeycomb نیز بهبود زیادی نسبت به نسخه های پیشین اندروید یافته و کار با آن تسهیل شده است.

همچنین گوگل در این مراسم اعلام نمود که زمان زیادی را صرف بهبود فناوری "تثبیت تصویر" (Image Stabilization) برای چت ویدیویی کرده است. نکته قابل توجه این است که با بهبود تثبیت تصویر نه تنها با حذف پرش ها کیفیت چت ویدیویی بهبود میابد بلکه به دلیل تغییرات کمتر در تصویر ویدیویی امکان فشرده سازی بیشتر و کاهش پهنای باند مورد نیاز فراهم می آید. 

گوگل در این مراسم تبلت Xoom موتورولا -- که به Honeycomb مجهز است -- را به نمایش گذاشت.  اپل که با توجه به عرضه به موقع iPad پیشروی بازار تبلت ها محسوب می شود با فروش 14.8 میلیون تبلت iPad بزرگترین سهم این بازار را در اختیار دارد. موفقیت گوگل در بازار تبلت ها در مقابل اپل و رقبایی دیگری چون کمپانی های ریسرچ این موشن (RIM) ، مایکروسافت و HP/Palm  که از بازیگران اصلی عرصه تبلت هستند بستگی کامل به پشتیبانی سازندگان سخت افزار از Honeycomb دارد. بر اساس گزارش Canalys که به تازگی منتشر شد گوگل توانست با پشتیبانی خوب کمپانی های سازنده گوشی های هوشمند -- نظیر سامسونگ، اچ تی سی و ال جی -- از سیستم عامل اندروید، گوی سبقت را از دیگر رقبا در عرصه گوشی های هوشمند برباید (به اینجا مراجعه نمائید). باید دید آیا این کمپانی می تواند این موفقیت را در بازار تبلت ها نیز تکرار کند؟

Motorola Xoom

تصویر بالا: تبلت Xoom موتورولا که به نسخه 3 سیستم عامل اندروید (Honeycomb) مجهز است



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا