اپل استفاده از دو ماده شیمیایی آسیب‌رسان را در مرحله نهایی تولید محصولات خود متوقف کرد

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1393/5/27        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : سبز Green ، سمی Toxic ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل دستور توقف استفاده از دو ماده شیمیایی خطرناک بنزن (Benzene) و ان‌هگزان (N-hexane) را در مرحله نهایی تولید محصولات خود صادر کرد.

این تصمیم در روز چهارشنبه 13 آگوست (22 مرداد) پس از آن گرفته شد که از حدود پنج ماه پیش دو سازمان نظارتی دیده‌بان کار چین (China Labor Watch) و آمریکای سبز ( Green America) به سبب آنچه «چشم‌پوشی از آسیب‌های کاری» خوانده‌اند اپل را مورد انتقاد قرار داده و درخواست کردند تا استفاده از دو ماده آسیب‌رسان بنزن و ان‌هگزان را در مراحل تولید محصولات خود و به ویژه در مراحل تولید آیفون ۶ به صورت رسمی متوقف کند. لیزا جکسون -- رئیس سابق آژانس حفاظت از محیط زیست و مشاور فعلی محیط زیست اپل -- در واکنش به این انتقادات، از تصمیم مجموعه اپل برای توقف کاربرد چنین موادی و مسئولیت‌پذیری در برابر نگرانی‌ها سخن گفت و افزود: « اهمیت بسیاری دارد که رهبری خود را نشان دهیم و بکوشیم با بکارگیری مواد شیمیایی سبزتر، نگاهی رو به آینده داشته باشیم.»

البته حذف این دو ماده از کارخانه‌های اپل در حالی انجام می‌شود که این شرکت پس از 4 ماه تحقیق روی این مواد و مراحل تولید، هیچ‌گونه خطری را برای 500,000 کارگر مشغول به کار در 22 کارخانه تولید کننده در سراسر جهان که به تولید محصولات این شرکت مشغول بوده‌اند مشاهده نکرده است؛ با این حال و بر خلاف انتظار برآمده از نتایج این تحقیقات، اپل نسبت به حذف این دو ماده اقدام کرده و قصد دارد از تأمین‌کنندگان نیز بخواهد که از بنزن و ان‌هگزان در تولید آیفون، آیپد، آی‌پاد، کامپیوترهای مک و دیگر محصولات استفاده نکنند. همچنین اپل شرکت های تابعه را نیز ملزم کرده است که تمام مواد را بازرسی کرده و از عدم مصرف این مواد در آنها اطمینان یابند.

ان‌هگزان حلّالی آلی است که به صورت مخلوط با دیگر حلّال‌ها موارد استفاده بسیاری دارد. اما کاربرد نادرست ترکیبات شامل این ماده نظیر استشمام آنها، می‌تواند باعث ورود این ترکیبات به بدن و آسیب به سیستم عصبی شود. بنزن نیز ماده‌ای خطرناک و سرطان‌زاست که در دراز مدت می‌تواند به بروز سرطان خون بینجامد. این دو ماده عمدتا در حلّال‌هایی یافت می‌شوند که برای پاکسازی ابزارآلات الکترونیکی بکار می‌روند. البته اپل همچنان به استفاده از این مواد در مراحل اولیه تولید خود ادامه می‌دهد.

Apple Chemicals

مطابق اعلام شرکت در وبسایت رسمی، اپل خود را متعهد می‌داند که «کارکنان و محیط کاری سالم و ایمنی» داشته باشد و به همین دلیل «بسیاری از مواد آسیب‌زا را از چرخه تولید خارج» خواهد کرد. برای تحقق این هدف «بر روی مواد و فناوری‌های جدید سرمایه‌گذاری تحقیقاتی انجام گرفته و یک هیأت بازرسی مرکب از متخصصان ایمنی مواد شیمیایی برای جلوگیری از آلودگی تشکیل شده است تا مواد سمی از محصولات و زنجیره تأمین شرکت حذف شود.» بر اساس این سیاست، شرکت اپل از ممنوعیت استفاده از 2 ماده که از نظر شیمیایی بالقوه خطرناکند در طول فرآیند مونتاژ آیفون و آیپد و در راستای تعهد اخیر این شرکت برای حفظ سلامت کارکنان خبر داد.

به علاوه در کنار مسائل مرتبط با سلامت کارکنان، این اقدام شرکت اپل را می‌توان در راستای رقابت جدید شرکت‌های صنعتی، به ویژه در حوزه فن‌آوری اطلاعات، برای کسب جایگاه برتر میان برندهای سبز (Green Brands) ارزیابی کرد که اپل نیز صراحتا از آن سخن گفته است. برند سبز جریان نوینی در حوزه مدیریت است که می‌کوشد فرآیند تولید محصولات را بر دو اصل اساسی حفاظت از محیط زیست و توسعه کسب‌و‌کار پایدار معطوف نماید. این جریان نوین در حقیقت با هدف کاستن از آسیب‌های عمیق زیست‌محیطی ناشی از توسعه تولید صنعتی، به عرصه مدیریت معرفی شده است تا با ایجاد رقابت میان شرکت‌ها برای حفاظت از محیط‌زیست، آینده حیات را در زمین حفاظت نماید. مطابق گزارش سالانه موسسه تحقیقاتی اینتربرند (Interbrand)، شرکت نوکیا در سال 2014 در میان 10 شرکت برتر این حوزه قرار گرفته و اینک اپل می‌کوشد با ممنوع کردن استفاده از این دو ماده شیمیایی سمی در خط تولید محصولات خود، علاوه بر حفاظت از سلامت کارکنان و مصرف‌کنندگان، جایگاه خود -- که اکنون 21 ام است -- را نیز در فهرست برندهای سبز جهان ارتقا بخشد.

هرچند تحقیقات دقیق و دامنه‌دار در شرکت اپل، خطری را برای کارکنان شرکت به اثبات نرسانده است اما اپل استفاده از «محصول ایمن و کار در محیطی امن را حق طبیعی هر فرد» می‌داند و بر همین اساس نیز اقدام به حذف این دو ماده کرده است. البته حذف کامل کاربرد این مواد از فرآیند تولید شرکت در کنار محدودیت استفاده از برخی مواد آلوده‌کننده دیگر، به هیچ روی آسان نخواهد بود. با این حال اپل مصمم است که تولید «مواد سبزتر و محصولات دوستدار محیط‌زیست مانند کابل‌های بدون پی‌وی‌سی، صفحات نمایش بدون جیوه» و موارد مشابه را در دستور کار خود قرار دهد.