فرهنگ پنهان‌کاری اپل

نمایش خبر

تاریخ : 1393/5/11        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : پنهان‌کاری Secrecy ، جاناتان آیو Jonathan Ive ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : اپل یکی از پنهان کارترین شرکت‌های تکنولوژی دنیا است. هیچ شرکتی مایل نیست رقیبانش از پروژه‌های آن باخبر شوند اما اپل حساس‌ترین آن‌ها است. پس از موفقیت بزرگی که اپل در ساخت آی‌پاد به دست آورد این شرکت آغاز به افزایش امنیت خود کرد و محدودیت دسترسی به اطلاعاتش را افزایش داد. این محدودیت‌ها نه تنها برای افراد خارج از شرکت بلکه برای کارمندان خود اپل نیز اعمال می‌شود.

در اپل کارمندان تنها می‌توانند در مسئولیت‌های مربوط به خود مشارکت کنند و افراد حق دخالت در کار دیگری را ندارد. هنگام انجام یک پروژه در این شرکت اعضای تیم نرم‌افزار هیچ اطلاعی پیرامون شکل ظاهری سخت‌افزار‌ها ندارند؛ همین‌ طور اعضای تیم سخت‌افزار اطلاعاتی در مورد نحوه‌ی کار نرم‌افزار‌ها در اختیار ندارند. افرادی که در رأس شرکت قرار دارند، تنها کسانی هستند که از همه‌ی امور اپل با خبراند. به نقل از یکی از مهندسین طراح سابق اپل «هنگامی که استیو جابز وارد استودیو‌ی طراحی می‌شد و قصد داشت با یکی از کارمندان به صورت خصوصی صحبت کند صدای آهنگ در حال پخش را به قدری افزایش می‌داد که تنها کسی که صدای جابز را می‌شنید، شخص مورد نظر او بود» . هر چند وقت یک بار جلساتی تشکیل می‌شود که در آن‌ها اپل کارمندان خود را از طرح‌های جدید باخبر می‌کند.

یکی از محافظه کارترین بخش‌های اپل استودیوی طراحی صنعتی آن است و در رأس آن جانی آیو (Jony Ive) قرار دارد. حتی اکثر قریب به اتفاق کارمندان خود اپل حق ورود به این بخش را ندارند. در طول فعالیت گروه طراحی، افراد کمی از خارج از اپل وارد این بخش شده‌اند که همسر استیو جابز یکی از آن‌ها است. گفته می‌شود او گه‌گاه به آن جا می‌آمده است. حساسیت اپل روی استودیوی طراحی به اندازه‌ای است که حتی جانی حق صحبت پیرامون طرح‌های در دست انجام با همسرش را ندارد. از این استودیو تنها یک تصویر منتشر شده که مربوط به سال 2005 در مجله‌ی Time است. در این تصویر استیو جابز، جانی، فیلیپ شیلر و دو مدیر اجرایی دیگر حضور دارند.

Apple Design Studio

در جلساتی که پیرامون مسائل امنیتی با کارمندان برگزار می‌شود اپل صراحتا اعلام می‌دارد که در صورت فاش شدن هرگونه اطلاعات شخص مسئول کار خود را از دست خواهد داد. در میان کارمندان اپل افرادی هستند که مایلند در زندگی شخصی خود با دوستان و آشنایان پیرامون پروژه‌های کاری خود صحبت کنند و علاقه‌ای به پنهان کاری ندارند، این‌ها همان افرادی هستند که در اپل دوامی نخواهند داشت.

لیاندر کاهنی (Leander Kahney) نویسنده کتاب "جانی آیو: نابغه پشت برترین محصولات اپل" در بخشی از این کتاب چنین نوشته است:

یکی از مهندسین پیشین اپل که با گروه جانی در تیم طراحی محصول از نزدیک کار کرده بود می‌گوید پنهان‌کاری [در اپل] می‌تواند طاقت‌فرسا گردد. « در تمامی کارهایی که من در طول عمرم انجام داده‌ام هیچگاه محیطی محرمانه‌تر از محیط کاری اینجا ندیده‌ام. ما همواره در معرض خطر از دست دادن کارمان به خاطر برملا ساختن کوچکترین مورد از هرچیزی هستیم. در اپل حتی افراد مجاور شما هم معمولاً نمی‌دانند که شما بر روی چه چیزی کار می‌کنید ... نهان‌کاری در آنجا مثل تپانچه‌ای بر روی شقیقه‌تان بود. یک حرکت اشتباه انجام بده تا ماشه را بکشیم.»

عدم انتشار اطلاعات محصولات جدید تا زمان عرضه و معرفی محصول، برای اپل اهمیت فراوانی دارد به همین دلیل این کمپانی تلاش می‌کند تا حد امکان کارمندان کمتری از آن‌ها اطلاع داشته باشند. دلیل دوم اپل برای پنهان کردن اطلاعات، پایین آوردن سطح انتظارات است که به این ترتیب آن‌ها می‌توانند با آرامش خاطر بیشتر به کار خود ادامه داده و در صورت مواجهه با مشکل آن محصول را معرفی نخواهند کرد.

می‌توان گفت اپل تا کنون در مخفی نگه داشتن اطلاعات موفق بوده است چرا که درز نمودن اطلاعات در مورد این شرکت نه از طریق خود اپل بلکه توسط کمپانی‌های طرف قرارداد -- که تعداد آن‌ها بیش از 200 است -- در سراسر جهان انجام گرفته است.

احتمالاً در ماه سپتامبر جلسه‌ای برای کارمندان اپل، اصحاب رسانه‌ها و افراد مهم عرصه فناوری، برگزار خواهد شد و تیم کوک -- مدیر عامل اپل -- آیفون6 را به آن‌ها معرفی خواهد کرد. اگر افراد حاضر در این جلسه به میزان کمی در اینترنت پیرامون اپل مطالعه کرده باشند احتمالاً با مطلب چندان جدیدی مواجه نخواهند شد؛ طبق شایعات منتشر شده تیم کوک قرار است از عرضه‌ی گوشی باریکی با صفحه‌ی نمایش 4.7 اینچی که شاید نشکن باشد، تراشه‌ی A8 و نسل جدید تراشه‌های اپل و همچنین دوربینی ارتقا یافته سخن بگوید. معرفی گوشی دیگری با صفحه نمایش بزرگتر هم خبر جدیدی نخواهد بود.

با توجه به نشت اطلاعات توسط کمپانی‌های طرف قرار‌داد اپل، می‌توان نتیجه گرفت که هرچه اپل در یک پروژه مستقل‌تر عمل کند، انتشار اطلاعات طرح‌های آن کمتر خواهد بود. پروژه‌ی مشارکت اپل و آی‌بی‌ام و همچنین استفاده از زبان برنامه‌نوسی ‌Swift در این پروژه از جمله اطلاعاتی بود که پیش از انتشار آن توسط اپل کسی از آن‌ها خبر نداشت.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا