درخواست حق اختراع اپل برای استایلوس های فعال منتشر شد

نمایش خبر

تاریخ : 1391/10/12
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، استایلوس (قلم) Stylus ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : شاید روزی را که استیو جابز -- مدیر عامل فقید اپل -- نخستین گوشی آیفون را معرفی کرد هنوز به یاد داشته باشید. جابز در این معرفی با اشاره به این که برای یک گوشی نمی توان از ماوس بهره برد، استفاده از Stylus (قلم) را هم رد کرد و اظهار داشت که هیچ کسی Stylus را نمی پسندد، چرا که باید آنرا همراه داشته باشد و ممکن است که آنرا گم کند و ...

جابز در این معرفی از انگشت به عنوان بهترین وسیله اشاره گر در دنیا نام برد و البته فناوری چند لمسی (Multi-Touch) را هم که در گوشی آیفون به کار برده شده بود معرفی نمود.

با توجه به سخنان جابز به نظر می رسید که اپل هیچ گونه تمایلی به پیوستن به جرگه تولید کنندگان موبایل و تبلت که از قلم در دستگاه خود استفاده می کنند نداشته باشد. اما ظاهراً پس از مرگ جابز اپل دست به کارهایی می زند که پیش از این تصورش را نمی کردیم.

Steve Jobs and Stylus

تصویر بالا: استیو جابز مخالف Stylus بود

نمونه این کارها تولید آیفون 5 با صفحه نمایش 4 اینچی است (در حالی که استیو جابز اندازه 3.5 اینچی صفحه نمایش نخستین نسل آیفون را بهترین اندازه صفحه نمایش برای اسمارت فون ها می دانست و معتقد بود که صفحه نمایش های بزرگتر امکان پوشش داده شدن تمامی نواحی صفحه توسط انگشت شست را دشوار می سازند.) تولید آی پد مینی با صفحه نمایش 7.9 اینچی نیز نمونه دیگری از دور شدن تدریجی اپل از الگوهای جابز است (استیو جابز تبلت های 7 اینچی را فاقد کارآیی مناسب می دانست و بعید به نظر می رسد که عرضه تبلت 7.9 اینچی -- هر چند مرور وب و برخی کارها را نسبت به تبلت های 7 اینچی تسهیل می کند -- با ایده های جابز مطابقت داشته باشد.)

این بار نیز شاهد کار کردن اپل -- حداقل در سطح تئوری -- بر روی Stylus هستیم. البته لازم به ذکر است که اکنون راه حل هایی برای برخی از مشکلات یاد شده توسط استیو جابز -- نظیر احتمال گم کردن Stylus -- وجود دارد. به عنوان مثال می توان Stylus را به سیستمی مجهز نمود که با دور شدن آن از دستگاه به نحوی صاحب خود را مطلع سازد.

هفته گذشته اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) درخواست حق اختراعی را با عنوان "Active Stylus" (قلم فعال) منتشر نمود که مخترعین نام برده شده در این اختراع -- با نام های Jonah A. Harley و David I. Simon -- هر دو از مدیران مهندسی اپل هستند. البته تاریخ درخواست این اختراع مربوط به ماه ژوئن سال 2011 است اما فایل مربوطه در تاریخ 27 دسامبر 2012 توسط USPTO منتشر شده است.

Apple Active Stylus Patent

هر چند در داکیومنت منتشر شده فعلاً نامی از اپل به عنوان مالک این اختراع برده نشده، اما به نظر می رسد که این اختراع متعلق به اپل است. پیش از این نیز موارد مشابهی در کارنامه اختراعات اپل به چشم می خورد که اپل تمایل داشته اختراعات این کمپانی بدون ذکر شدن نام اپل مراحل ممیزی USPTO را پشت سر گذارد و در مراحل بعدی، تعلق اختراع به اپل به مستندات اضافه شده است.

Active Stylus

اختراع یاد شده عنوان "Active Stylus" یا به عبارتی "قلم فعال" را داراست. Stylus های متداولی که برای کار با صفحات لمسی خازنی به کار می روند عملکردی Passive (غیر فعال) دارند و تنها با ایجاد مانع بر سر راه خطوط مغناطیسی میان الکترودهای گسیل کننده و دریافت کننده، امکان تعیین مکان خود را برای دستگاه فراهم می آورند. اما Stylus معرفی شده در اختراع یاد شده Active (فعال) است و با داشتن الکترود گسیل گر در رأس خود می تواند تولید کننده میدان مغناطیسی بوده و با داشتن الکترود حسگر نقش حسگر سیگنال های مغناطیسی را نیز ایفا نماید.

Apple Stylus Patent

Apple Active Stylus Patent

بنا به گفته مخترعین Active Stylus، چنین Stylus هایی قادرند بدون تحمیل هزینه اضافه چندانی، عملکردی به مراتب بهتر از Stylus های متداول داشته باشند. به عنوان مثال با استفاده از این اختراع، سرعت عمل و دقت بیشتری را در تعامل میان Stylus و صفحات لمسی شاهد خواهیم بود.

رقابت با سامسونگ، مایکروسافت و دیگران

تعدادی از گوشی های هوشمند و تبلت های پر فروش سامسونگ -- منجمله گوشی Galaxy Note II و تبلت Galaxy Note 10.1 -- همراه با Stylus به فروش می رسند و سامسونگ برنامه ها و امکانات ویژه ای را برای استفاده از قلم در این دستگاه ها در نظر گرفته است. حتی شایعاتی مبنی بر عرضه نسل بعدی گوشی های Galaxy S سامسونگ همراه با Stylus به گوش می خورد. نسخه مجهز به ویندوز 8 تبلت سرفیس مایکروسافت نیز از Stylus بهره می برد. محصولاتی از دیگر کمپانی ها -- نظیر تبلت Asus VivoTab -- نیز به Stylus مجهزند. مجهز بودن به Stylus در این دستگاه ها حداقل به معنای امکان ترسیمات و تعامل دقیق با دستگاه است. بنابراین به نظر می رسد اپل در این حوزه نیز باید حرف هایی برای گفتن داشته باشد تا جلوی یکه تازی رقبای خود را بگیرد.

در درخواست حق اختراع یاد شده، تبلت آی پد و گوشی آیفون اپل به عنوان مثال هایی از دستگاه های دارای صفحه نمایش لمسی که می توانند از چنین اختراعی منتفع شوند نام برده شده. شاید در آینده ای نه چندان دور شاهد عرضه محصولاتی مجهز به Stylus هایی ویژه از سوی اپل باشیم. شاید هم چنین Stylus هایی به صورت محصولاتی مجزا و سازگار با آیفون و آی پد به بازار عرضه شوند.

منبع : USPTO


ایسام