گزارش آخرین وضعیت از توزیع نسخه های مختلف سیستم عامل اندروید (سپتامبر 2012)

نمایش خبر

تاریخ : 1391/6/21
برچسب‌ها : اندروید Android ، جلی بین Jelly Bean ، ساندویچ بستنی Ice Cream Sandwich ، شیرینی زنجبیلی Gingerbread ، آمار Statistics ، گوگل Google

واحد خبر mobile.ir : سیستم عامل اندروید به سرعت در حال رشد است و به طور متوسط، هر سال دو نسخه جدید از این سیستم عامل معرفی و عرضه می شود. اما به دلایل مختلف سخت افزاری و نرم افزاری، پروسه بروز رسانی اسمارت فون ها و تبلت های مبتنی بر این سیستم عامل، بسیار کند و بدون نظم انجام میگیرد. گوگل و شرکای سخت افزاری این شرکت نیز هرچند تلاش فراوانی برای رفع این مشکل می کنند، اما هنوز روند بروز رسانی در این سیستم عامل نسبت به ویندوز فون و iOS بسیار کند انجام می گیرد.

و اما بیایید نگاهی به آخرین وضعیت بروز رسانی این سیستم عامل در بازار بیندازیم که مطابق معمول توسط وب سایت Android Developers منتشر شده است. همانطور که می دانید نسخه آخر این سیستم عامل که جلی بین نام دارد، حدود 3 ماه پیش معرفی و کمی بعد برای بروز رسانی و نیز تولید سخت افزارهای جدید مبتنی بر آن، در دسترس تولید کنندگان قرار گرفت. اما از آن تاریخ تا کنون تنها 1.2 درصد از محصولات اندرویدی این نسخه را اجرا می کنند. البته در ماه جاری این نسخه توانست با افزایش حدود 50 درصدی، سهم خود را از مقدار 0.8 درصد به 1.2 درصد افزایش دهد که این مقدار بنابر آمار سیستم عامل اندروید، 5.76 میلیون دستگاه -- که عمدتاً شامل سری نکسوس گوگل می شود -- را از مجموع 480 میلیون محصول اندرویدی شامل می شود.

Android Version Distribution

Android Version Distribution

توزیع نسخه های مختلف اندروید بر اساس داده های جمع آوری شده در دوره زمانی 14 روزه منتهی به 1 سپتامبر 2012 (21 شهریور 1391)

نسخه پیشین این سیستم عامل نیز که با نام بستنی ساندویچی شناخته می شود، در مدت مشابه رشد مناسبی داشته و اکنون حدود 21 درصد از بازار را در دست دارد. این نسخه اندروید به لطف بروز رسانی محصولات پر فروشی از سامسونگ، اچ تی سی و موتورولا، نسبت به 3 ماه گذشته () بیش از سه برابر شده است.

Android Version Distribution

تاریخچه توزیع نسخه های مختلف آندروید - آخرین داده ها در دوره زمانی 14 روزه منتهی به 1 سپتامبر 2012 (21 خرداد 1391) جمع آوری شده است

البته همچنان نسخه 2.3 این سیستم عامل ملقب به نان زنجبیلی، با داشتن 57.50 درصد از سهم بازار به عنوان محبوب ترین نسخه اندروید فرمانروایی می کند؛ هرچند رشد بستنی ساندویچی باعث شده، نان زنجبیلی حدود 9.50 درصد از سهم خود را نسبت به 3 ماه گذشته از دست بدهد. ناگفته نماند که نسخه های فرویو و اکلیر که به ترتیب قبل از نسخه نان زنجبیلی معرفی شده بودند نیز در مدت ذکر شده کاهش مداوم سهم بازار را تجربه کرده و از مجموع میزان 24.3 درصد به 17.7 درصد کاهش یافتند. 

به نظر می رسد روند کند بروز رسانی سیستم عامل اندروید در نسخه های جدید تر نیز به مقدار کمی کاهش یافته و این موضوع همچنان یک معضل برای این سیستم عامل محسوب می شود. البته تولید کنندگان اندرویدی سعی کرده اند این پروسه را برای محصولات برتر خود در حداقل زمان ممکن انجام دهند؛ اما همچنان اکثر محصولات اندرویدی، بروز رسانی های جدید را نسبت به محصولات مبتنی بر سیستم عامل های رقیب بسیار کند تر دریافت می کنند.

منبع : Android Developers


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا