آشنایی با Axon 60 Ultra – پرچمدار ZTE با ارتباطات دوطرفه ماهواره‌ای و شبکه 5.5G

نمایش خبر

تاریخ : 1403/1/23        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اتصال ماهواره‌ای Satellite Connection ، اسنپ دراگون 8 جن 2 Snapdragon 8 Gen 2 ، زد تی ای ZTE
واحد خبر mobile.ir : یک سال قبل، ZTE از پرچمداری به نام Axon 50 Ultra پرده برداشت. این اسمارت‌فون با وجود آن‌که از لحاظ پردازش یا مجموعه دوربین حرف تازه‌ای برای گفتن نداشت، اما برگ برنده این محصول توانایی آن در برقراری ارتباطات دوطرفه ماهواره‌ای بود. کمپانی چینی ZTE روز پنج‌شنبه 11 آوریل 2024 (23 فروردین 1402) از مدل جدید این گوشی تحت عنوان Axon 60 Ultra رونمایی کرد. مثل مدل قبلی، ارتباطات دوطرفه ماهواره‌ای یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های Axon 60 Ultra محسوب می‌شود. از دیگر مشخصات این گوشی می‌توان به نمایشگر اولد 1.5K، تراشه Snapdragon 8 Gen 2، مجموعه اپتیک سه‌گانه (شامل دو دوربین 50 مگاپیکسلی) و باتری 6,000 میلی‌آمپر ساعتی اشاره کرد.

در همین ابتدای امر لازم به ذکر است شرکت سازنده بسیاری از جزییات مربوط به مشخصات و امکانات Axon 60 Ultra را هنوز منتشر نکرده است. حتی تصاویر منتشرشده به همراه این گوشی نیز چندان گویا نیستند. اما همین تصاویر نشان می‌دهند که طراحی Axon 60 Ultra (حداقل در قسمت پشتی) کاملا با طراحی مدل قبلی متفاوت است. در مورد نوع مواد مورد استفاده در قسمت پشتی گوشی اطلاعاتی در دست نیست، اما به نظر می‌رسد ظاهر آن از صخره الهام گرفته شده باشد. مقاومت مناسب در برابر آب و گرد و خاک به لطف بهره‌مندی از درجه حفاظت IP68 نیز با این ظاهر هم‌خوانی دارد.

نمایشگر Axon 60 Ultra یک نمونه اولد به قطر 6.78 اینچ است. رزولوشن صفحه 1.5K اعلام شده که تراکم بالایی معادل 452 پیکسل در اینج را به دست می‌دهد. در حال حاضر درباره میزان حاشیه‌های نمایشگر یا فول-اسکرین بودن آن اطلاعی در اختیار نیست، اما می‌دانیم این نمایشگر نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی داشته و برای فیلتر نور آبی موفق به اخذ تأییدیه از SGS سوئیس شده است.

تراشه قدرتمند Snapdragon 8 Gen 2 – که با لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC ساخته شده – پردازش این گوشی هوشمند را مدیریت می‌کند. یک هسته 3.2 گیگاهرتزی Cortex-X3، دو هسته 2.8 گیگاهرتزی Cortex-A715، دو هسته 2.8 گیگاهرتزی Cortex-A710 و سه هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A510 در ساختار این تراشه دیده شده و پردازنده گرافیکی آن نیز Adreno 740 نام دارد. شرکت سازنده به ظرفیت RAM و حافظه داخلی دیوایس اشاره‌ای نکرده ولی رم آن از نوع LPDDR5X و حافظه داخلی از نوع UFS 4.0 است.

ماژول دایره‌شکلی که در پشت Axon 60 Ultra دیده می‌شود، علاوه بر فلش ال‌ای‌دی حلقه‌ای، سه لنز دوربین را نیز در خود جای داده است. دوربین اصلی گوشی 50 مگاپیکسلی بوده و به لرزه‌گیر اپتیکال (OIS) مجهز شده است. یک دوربین اولتراواید 50 مگاپیکسلی و یک دوربین ماکرو (با وضوح نامشخص) در کنار دوربین اصلی به چشم می‌خورند. یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی نیز در جلوی دستگاه تعبیه شده است.

باتری قدرتمندی به ظرفیت 6,000 میلی‌آمپر ساعت وظیفه تأمین انرژی Axon 60 Ultra را بر عهده دارد. این باتری از استاندارد شارژ 80 واتی پشتیبانی می‌کند، اما ZTE به مدت زمان مورد نیاز برای شارژ کامل باتری اشاره‌ای نکرده است. نکته مهم درباره باتری گوشی آن است که این باتری برخلاف عمده باتری‌های لیتیوم یونی موجود در اسمارت‌فون‌های بازار، از نوع سیلیکون کربن است.

گوشی هوشمند Axon 60 Ultra به شبکه ارتباطی موسوم به 5.5G مجهز شده است. این شبکه – که با نام 5G-Advanced نیز شناخته می‌شود – در حقیقت شبکه نسل پنجمی تقویت‌شده اپراتور China Mobile است که سرعت بالایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. (حداکثر سرعت دانلود 10 گیگابیت بر ثانیه و حداکثر سرعت آپلود 1 گیگابیت بر ثانیه) 8 آنتن 5G با الگوریتم جابه‌جایی چندآنتنی تطبیقی در ساختار ارتباطی این گوشی دیده می‌شود. به لطف این الگوریتم، Axon 60 Ultra می‌تواند ارتباطات سلولی را به طور همزمان با ارتباطات ماهواره‌ای تجمیع کند.

هدف از این تجمیع، بهبود انتقال داده‌ها، تأخیر پایین‌تر و بهبود اتصال (حتی در مناطق با پوشش سلولی ضعیف) اعلام شده است. همان طور که در ابتدای خبر هم ذکر شد، ارتباطات دوطرفه ماهواره‌ای – شامل برقراری و دریافت تماس و ارسال پیام از طریق ماهواره چینی Tiantong – از برجسته‌ترین امتیازهای این گوشی بر شمرده شده است. ناگفته نماند، NFC و فرستنده مادون قرمز نیز در لیست مشخصات ارتباطی این گوشی دیده می‌شود.

یکی دیگر از نقاط قوت Axon 60 Ultra به سیستم‌عامل آن مربوط می‌شود. این پلتفرم بر مبنای معماری «دو سیستمی» توسعه یافته است. به موجب این معماری، می‌توان بین دو حالت مختلف user mode (حالت کاربر) و kernel mode (حالت هسته) جابه‌جا شد. در حالت کاربر، اپلیکیشن‌ها با دسترسی محدود به منابع سیستم اجرا شده و امنیت سیستم در حد بالایی قرار دارد، اما حالت هسته با ارائه دسترسی نامحدود به منابع سخت‌افزاری، آزادی عمل بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

کمپانی ZTE درباره قیمت و زمان عرضه این محصول به بازار هنوز حرفی به میان نیاورده است. در پایان لازم به ذکر است، به‌گفته برخی منابع غیر رسمی، Axon 60 Ultra اسمارت‌فونی محدود به دولت چین و بازارهای سازمانی این کشور بوده و امکان خرید آن برای مشتریان معمولی فراهم نیست.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا