اتحاد مایکروسافت و نوکیا - پیامدها و واکنش ها

نمایش خبر

تاریخ : 1389/11/23
برچسب‌ها : ویندوز فون 7 Windows Phone 7 ، سیمبیان (سیمبین) Symbian ، نوکیا Nokia ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : کمپانی های نوکیا و مایکروسافت در روز جمعه 11 فوریه 2011 (22 بهمن 1389) در لندن خبر از یک همکاری دراز مدت دادند. بنا به گفته این کمپانی ها همکاری نوکیا و مایکروسافت اکوسیستم جدیدی را به دنیای موبایل معرفی خواهد کرد.

«امروز نوکیا و مایکروسافت در نظر دارند تا وارد یک اتحاد استراتژیک شوند. ما با هم با ارائه سخت افزار درخشان، نرم افزار بدیع و خدمات عالی تجربه موبایل جدیدی را به مصرف کنندگان ارائه خواهیم داد. ما فرصت هایی فراتر از هرآنچه اکنون موجود است خلق خواهیم کرد.»

این بخشی از سخنان استفن الاپ -- مدیر عامل نوکیا و رئیس سابق واحد تجارت مایکروسافت -- در مورد اتحاد استراتژیک دو کمپانی بود.

استیو بالمر نیز در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: «در این همکاری مشترک با نوکیا، مایکروسافت نرم افزار ویندوز فون خود را به همراه برندهایی که مشتریان موبایل خواهان آنند -- نظیر بینگ، آفیس و البته ایکس باکس لایو -- به میدان خواهد آورد.»

قضاوت در مورد گستردگی و تبعات این همکاری به راحتی میسر نیست چرا که فراهم آوردن یک اکوسیستم مشترک همانطور که در دیاگرام تهیه شده توسط نوکیا می توان مشاهده نمود می تواند جنبه های بسیاری را دربر گیرد.

Nokia Microsoft Chart

تصویر بالا: اکوسیستم نوکیا + مایکروسافت

این دو کمپانی مدعی عرضه سومین اکوسیستم موبایل به عرصه رقابت هستند. اکوسیستم iOS و آیفون اپل و اکوسیستم اندروید گوگل و سخت افزارهای مبتنی بر آن دو اکوسیستم دیگر را در نظر این کمپانی ها تشکیل می دهند. البته شاید به حساب نیاوردن کمپانی ریسرچ این موشن (سازنده بلک بری)، اچ پی (همراه با سیستم عامل webOS) و سامسونگ (همراه با سیستم عامل بادا) در رقابت اکوسیستم ها را بتوان به حساب غرور نوکیا و مایکروسافت دانست اما واقعیت آنست که خطر اپل و گوگل بسیار جدی تر از خطر این کمپانی ها است.

بسیاری از تحلیلگران این همکاری را به نفع مایکروسافت دانسته و نوکیا را بازنده اصلی این میدان قلمداد کرده اند. نوکیا که هنوز هم از نظر تعداد گوشی تولیدی مقام نخست را در جهان در دست دارد پیش از این ارائه دهنده یک پلتفرم مستقل به حساب می آمد و این تحلیلگران معتقدند که نقش نوکیا در این اتحاد به نقش یک قطعه ساز ویندوز فون تنزل خواهد کرد. اما نوکیا چنین اعتقادی ندارد. بنا به گفته این کمپانی «نوکیا قصد دارد تا در پیشبرد و تعریف نمودن آینده پلتفرم [ویندوز فون] همکاری نماید. این می تواند شامل همکاری با استفاده از تخصص در زمینه بهینه سازی سخت افزار، پشتیبانی زبان، سفارشی سازی نرم افزار و کمک به ویندوز فون جهت رسیدن به قیمت بالاتر و بازار جهانی گسترده تر باشد.»

Stephen Elop and Steve Ballmer

تصویر بالا: استفن الاپ -- مدیر عامل نوکیا -- و استیو بالمر -- مدیر عامل مایکروسافت

کمپانی نوکیا پیش از این هزینه های هنگفتی را صرف تحقیق و توسعه نرم افزاری نموده است که با این اتحاد بسیاری از هزینه های انجام شده توسط این کمپانی نتیجه ای در حد کسب تجربه به ارمغان خواهد آورد. چنین وضعیتی مشابه با وضعیت اتحاد میان یاهو و مایکروسافت و عرضه خدمات جستجو توسط مایکروسافت به یاهو است. اما آنچه یاهو را به پذیرش مایکروسافت راضی نمود ایجاد فرصت تمرکز بر روی تخصص های اصلی یاهو با حذف هزینه های نگهداری و توسعه یک بستر جستجوی مستقل بود.

نوکیا شبکه توزیع و فروش گسترده ای را در سراسر جهان در اختیار دارد که می توان آنرا در نوع خود بی نظیر دانست. مایکروسافت با همکاری با نوکیا بدون آنکه نیازی به خرید این کمپانی داشته باشد می تواند از ظرفیت های تولید و فروش بسیار بالای این کمپانی به نفع ویندوز فون بهره برداری نماید. بر اساس آماردر حال حاضر تنها 2 درصد بازار گوشی های هوشمند در اختیلر سیستم عامل موبایل مایکروسافت است اما نوکیا بیش از 30 درصد این بازار را در قبضه خود دارد. هرچند گمانه زنی ها حاکی از کاهش بازار همکاری مشترک این دو کمپانی است اما حتی اگر نتیجه این همکاری بدست گرفتن 20 درصد از بازار توسط ویندوز فون باشد نیز این موفقیت برای مایکروسافت بسیار ارزشمند خواهد بود.

برخی از تحلیلگران پیوستن نوکیا به گوگل و عرضه گوشی های مبتنی بر اندروید را برای نوکیا مناسبتر قلمداد می نمودند اما استفن الاپ -- مدیر عامل نوکیا -- در این مورد در مصاحبه ای اظهار نمود که نوکیا نشست هایی را با گوگل به انجام رسانده اما نوکیا این نگرانی را داشته که این گوگل است که از همکاری میان این دو کمپانی سود می برد. وی همچنین بیان نمود که نوکیا اگر نرم افزار خود را به گوگل واگذار می نمود با خطر مبدل شدن به یک کالاساز موبایل مواجه بود و این موضوع احساس تسلیم را بجای احساس مبارزه برای نوکیا به وجود می آورد.

ویک گوندوترا نایب رئیس مهندسی گوگل که در گذشته از مدیران مایکروسافت نیز بوده روز پیش از اعلام این اتحاد در توئیتی که به سرعت معروف شد گفته بود: «دو بوقلمون عقاب به دنیا نمی آورند!*». این اظهار نظر را می توان واکنشی به عدم استقبال نوکیا از گوگل دانست. اگر نوکیا گوگل را به عنوان متحد خود انتخاب کرده بود، سیستم عامل اندروید برنده بلامنازع بازار سیستم عامل موبایل لقب می گرفت.

تحلیلگران معتقدند که احتمالاً مایکروسافت در مورد پشتیبانی مهندسی و تقسیم سود حاصل از تبلیغات و سرویس های جستجو و نقشه پیشنهاد های سخاوتمندانه تری را نسبت به گوگل به نوکیا داده است.

اما اتحاد میان نوکیا و مایکروسافت بر روی دیگر بازیگران این میدان نیز مؤثر خواهد بود. کمپانی اینتل قطعاً یکی از بازندگان این اتحاد است. نوکیا و اینتل سال گذشته در کنگره جهانی موبایل 2010 در شرایطی که اینتل هنوز مشغول کار بر روی پردازنده کم مصرف Atom برای گوشی های هوشمند بود خبر از توسعه مشترک سیستم عامل MeeGo برای گوشی های هوشمند و تبلت ها دادند. این همکاری می توانست به گسترش بازار پردازنده های اینتل در عرصه گوشی های هوشمند کمک نماید. اما همکاری نوکیا و مایکروسافت بر روی ویندوز فون می تواند به زیان اینتل تمام شود، چرا که ویندوز فون 7 در حال حاضر با پردازنده های ARM سازگار است و هنوز تلاشی برای انتقال این سیستم عامل به پردازنده های Atom از سوی مایکروسافت به عمل نیامده است.

توسعه دهندگان برنامه های سیمبیان را می توان از دیگر بازندگان این اتحاد دانست. در مقابل، متخصصین سیلورلایت و توسعه دهندگان برنامه های ویندوزفون فرصت های شغلی مناسبتری را در آینده شاهد خواهند بود.

--------------------

برای مطالعه:

* Two  turkeys do not make Eagle - دو بوقلمون عقاب به دنیا نمی آورند (به متن بالا مراجعه نمائید). این در اصل جمله ایست که انسی ونجوکی نایب رئیس پیشین نوکیا در سال 2005 در مورد اتحاد بنکیو و واحد گوشی موبایل زیمنس اظهار داشته بود. این بار این جمله را در توئیت یکی از مدیران گوگل با کنایه به اتحاد نوکیا و مایکروسافت دیدیم.

Two turkeys do not make Eagle



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا