رونمایی سونی از یک هدست واقعیت ترکیبی مجهز به نمایشگرهای اولد 4K و Snapdragon XR2+ Gen 2

نمایش خبر

تاریخ : 1402/10/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : واقعیت ترکیبی Mixed Reality ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، هدست Headset ، سونی Sony
واحد خبر mobile.ir : کمپانی سونی روز سه‌شنبه 9 ژانویه 2024 (19 دی 1402) در جریان رویداد CES 2024 از جدیدترین هدست خود رونمایی کرد. برخلاف هدست واقعیت مجازی PS VR2 – که در اواخر سال 2022 برای گیمرها معرفی شد – این هدست جدید از نوع واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) بوده و برای کار طراحی شده است. این هدست – که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده – حاصل همکاری سونی با شرکت زیمنس بوده و مخاطب هدف آن «تولیدکنندگان محتوای فضایی» اعلام شده است. به این ترتیب، می‌توان انتظار داشت که هدست جدید سونی در بسیاری از حوزه‌ها (از طراحی محصول گرفته تا فیلم‌سازی) مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه، جزییات بیشتری از ویژگی‌های این هدست را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

هدست واقعیت ترکیبی جدید سونی شامل دو میکرونمایشگر OLED به قطر 1.3 اینچ و رزولوشن 4K است که تا 96 درصد از طیف رنگی DCI-P3 را پوشش می‌دهند. یکی از برجسته‌ترین نقاط قوت این هدست آن است که بر مبنای چیپ‌ست Snapdragon XR2+ Gen 2 توسعه یافته است؛ همان تراشه‌ای که هفته گذشته از سوی کوالکام معرفی شد.

کنیچیرو یوشیدا (Kenichiro Yoshida)، مدیرعامل سونی، در هنگام معرفی این محصول تأکید کرد که این هدست با قرار دادن اشیاء مجازی درون فضاهای فیزیکی، می‌تواند پهنه کار را گسترش دهد. این امر به لطف کنترلرهای جدید این هدست محقق می‌شود که قرار است جایگزین جوی‌استیک‌های متعارف شوند.

هدست جدید سونی به همراه دو کنترلر جالب عرضه می‌شود. یکی از آنها به شکل حلقه طراحی شده و امکان دست‌کاری اشیاء سه بعدی را فراهم می‌کند. کنترلر دیگر در حقیقت یک نشانگر دقیق است که در خلق و دست‌کاریِ اشیاء مجازی نیز به طراحان کمک می‌کند. ناگفته نماند، سونی به دنبال آن است که این هدست را با نرم‌افزار جدید NX Immersive Designer (محصول زیمنس) – که یک راهکار مهندسی تولید محسوب می‌شود – یکپارچه کند.

هدست جدید سونی از قابلیتی موسوم به split rendering (رندر تقسیم‌شده) پشتیبانی می‌کند. به موجب این ویژگی، حجم کار محاسباتی بین هدست و کامپیوترها تقسیم می‌شود تا به این ترتیب بتوان در هنگام رندر کردن مدل‌های سه بعدی بزرگ، به نرخ فریم با ثباتی دسترسی پیدا کرد. طبق ادعای سونی، این هدست می‌تواند رندر واقعیِ بافت اشیاء سه بعدی و همچنین رندر حالات چهره شخصیت‌های انسانی را در آن واحد انجام دهد.

به لطف 6 دوربین و سنسورهایی که در این هدست تعبیه شده‌اند، می‌توان ردیابی فضایی (spatial recognition) را انجام داد. همچنین، این دوربین‌ها و سنسورها زمینه‌ساز قابلیت مشاهده از میان ویدئو هستند؛ قابلیتی که به هدست اجازه می‌دهد اشیاء مجازی را با دنیای واقعی ترکیب کند.

زمانی که کاربر از کار کردن در دنیای مجازی خسته می‌شود، خیلی راحت می‌تواند بخش جلویی هدست را بالا زده و به دنیای واقعی باز گردد. مکانیسم این قسمت – که تا حدی به ماسک جوشکاری شبیه است – از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار بوده و کاربر به‌راحتی می‌تواند در عین غرق شدن در دنیای مجازی، ارتباط خود با دنیای واقعی را نیز حفظ کند.

در پایان گفتنی‌ست، نه تنها نام این هدست اعلام نشده، بلکه قیمت و زمان عرضه آن به بازار نیز نامشخص است. هدست Apple Vision Pro – که پس از مدت‌ها انتظار سرانجام ماه آینده در دسترس قرار می‌گیرد – می‌تواند رقیب مهمی برای این هدست باشد. البته تمرکز سونی روی کاربران حرفه‌ای در کنار کنترلرهای متفاوت، می‌تواند هدست جدید سونی را در موقعیت برتری قرار دهد.

منبع : Sony


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا