معرفی حسگرهای تصویری سری LYTIA سونی با وضوح 50 مگاپیکسل برای گوشی‌های هوشمند

نمایش خبر

تاریخ : 1402/3/31        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : سنسور دوربین Image Sensor ، سونی Sony
واحد خبر mobile.ir : سونی پیش از این حسگرهای خانواده IMX را به عنوان پیشرفته‌ترین نمونه سنسورهای تصویری خود با محصولاتی مانند IMX800 ،IMX663 ،IMX890 ،IMX989 و IMX766 ارائه می‌کرد و اکنون در حال گسترش مجموعه حسگرهای تصویری خود برای گوشی‌های هوشمند است. شرکت ژاپنی در ماه نوامبر سال گذشته میلادی به طور رسمی از نشان تجاری LYTIA برای سری جدید حسگرهای تصویری خود رونمایی کرد که برای گوشی‌های موبایل کاربرد دارند و حالا شرکت ژاپنی نخستین محصولات این خانواده را با عنوان کلی LYTx00 به معرض نمایش گذاشته است. این پنج سنسور به ترتیب اندازه LYT800 ،LYT700 ،LYT600 ،LYT500 و LYT900 نام دارند و همگی، با اندکی اغماض، از وضوح 50 مگاپیکسل بهره می‌برند.

مدل پایه این حسگرها LYT500 نام دارد که از ابعاد نسبتا کوچک 1/2.93 اینچی با پیکسل‌های 0.6 میکرونی بهره می‌برد. مطابق اعلام بخش راهکارهای نیمه‌رسانا (Semiconductor Solutions) در سونی، این سنسور می‌تواند گزینه مناسبی برای دوربین سلفی گوشی‌های هوشمند باشد و قابلیت همواره روشن را نیز ارائه می‌کند. دومین حسگر با نام LYT600 در ابعاد 1/1.953 اینچ ارائه می‌شود و به گفته شرکت سازنده، نه تنها تجربه ثبت عکس با کیفیت بالا را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، بلکه به قابلیت‌های پیشرفته‌ای همچون فوکوس خودکار تمام‌‌پیکسلی (all-pixel autofocus) نیز مجهز شده است.

سنسور دیگر این مجموعه LYT700 نام دارد که با برخورداری از اندازه 1/1.56 اینچ از HDR پشتیبانی می‌کند و مطابق اعلام کمپانی ژاپنی برای به‌کارگیری در گوشی‌های هوشمند باریک و با ضخامت کم مناسب است. چهارمین نمونه از حسگرهای معرفی‌شده در این میان با نام LYT800 برای دستگاه‌های پیشرفته کاربرد دارد و 1/1.43 اینچی است. این سنسور 53 مگاپیکسلی که رقیبی برای حسگرهای 1 اینچی به حساب می‌آید، به گفته سونی نخستین CMOS تصویربرداری به شمار می‌رود که از ساختار پیکسل ترانزیستوری دولایه (2-layer transistor pixel) پشتیبانی می‌کند و سطح سیگنال اشباع را در بالاترین حد ارائه می‌دهد. جالب آن که کمپانی ژاپنی در توصیف دوربین گوشی پرچم‌دار Xperia 1 V هم به حضور سنسور CMOS پشته‌ای با ویژگی مشابهی اشاره کرده بود که در آن یک لایه مجزا برای فتودیود و لایه دیگر برای فتوترانزیستور کاربرد داشت، اما مشخص نیست حسگر جدید چه تفاوتی با نمونه حاضر در Xperia 1 V دارد. این مجموعه با سنسور پرچم‌دار LYT900 کامل می‌شود که دارای حسگر 1 اینچی (به طور دقیق 1/0.98 اینچ) است و در گوشی‌هایی بسیار پیشرفته‌ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سونی در خصوص احتمال جایگزینی برند LYTIA با سری IMX یا حضور این دو خانواده حسگر در کنار یکدیگر خبری منتشر نکرده است، اما برخی از حسگرهای جدید شرکت با سنسورهای خانواده IMX هم‌پوشانی دارند. همچنین این شرکت درباره این که سنسورهای تصویری تازه ابتدا در چه گوشی‌هایی حاضر شوند، سکوت کرده است، اما احتمال دارد که نسل بعدی اسمارت‌فون‌های سری Oppo Find X یا نسخه Ultra آن دسته از گوشی‌های شیائومی که با پسوند عددی همراه شده‌اند، به حسگرهای خانواده LYTIA سونی مجهز شوند.

منبع : Sony


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا