منابع خبری از احتمال پشتیبانی اندروید 13 از یک e-SIM با اتصال به دو اپراتور خبر داده‌اند

نمایش خبر

تاریخ : 1401/1/16        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : سیم‌کارت الکترونیکی e-SIM ، اندروید Android ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : سیم‌کارت‌ها قلب تپنده دستگاه‌های همراه و متصل به شبکه به شمار می‌روند. این ماژول‌های کوچک به کاربران امکان می‌دهند تا با برقراری تماس، ارسال پیام و دسترسی به اینترنت، در جهان امروز زندگی کنند. یکپارچگی سیم‌کارت‌ها با گوشی‌های هوشمند تا آن اندازه است که سازندگان بایستی حتماً فضایی را برای نصب آن‌ها، بدون توجه به محدودیت‌های احتمالی، در نظر بگیرند. از این رو در طول سالیان اخیر شاهد کاهش اندازه سیم‌کارت‌ها از سیم‌کارت‌های بزرگ و کوچک تا میکرو و در نهایت نانو بوده‌ایم. در حال حاضر برخی گوشی‌ها به سیم‌کارت داخلی یا eSIM (کوتاه‌شده embedded SIM) مجهزند که در واقع جایگزینی برای سیم‌کارت‌های سنتی محسوب می‌شوند.

در این فناوری نیازی به استفاده از سیم‌کارت‌های فیزیکی و وارد کردن آن‌ها در گوشی نیست و اطلاعات سیم‌کارت روی تراشه‌ای نگهداری می‌شود که درون دستگاه قرار دارد. البته eSIM هم دشواری‌های خاص خود را دارد که مانع پذیرش عمومی آن شده است؛ دشواری‌هایی که به گزارش وبلاگ Esper، گوگل در جدیدترین نسخه سیستم‌عامل خود یعنی اندروید 13 درصدد رفع یکی از مهم‌ترین آن‌ها برآمده است.

مشکل اصلی در این رابطه به چگونگی پشتیبانی از دو سیم‌کارت با تراشه‌های eSIM باز می‌گردد؛ چرا که با استفاده از این فناوری در هر زمان تنها می‌توان با یک خط اشتراک کار کرد. بر اساس گزارش Esper، گوگل برای رفع این مشکل در اواسط سال 2020 میلادی پتنتی را به ثبت رسانده و در آن از قابلیتی با عنوان نمایه‌های فعال چندگانه یا MEP (کوتاه‌شده multiple enabled profiles) بهره گرفته است تا امکان استفاده هم‌زمان از چندین پروفایل سیم‌کارت فعال در یک eSIM فراهم شود. به عبارت دیگر، یک ماژول واحد eSIM قادر خواهد بود به دو اپراتور مختلف متصل شود و دسترسی هم‌زمان کاربر را به هر دوی آن‌ها برقرار سازد.

نکته جالب ‌توجه درباره این شیوه آن است که همه چیز در سطح نرم‌افزاری روی می‌دهد و چندین رابط منطقی به عنوان کانال ارتباطی مستقل میان پروفایل سیم‌کارت و مودم گوشی عمل می‌کنند؛ در حالی که تنها یک ارتباط فیزیکی واقعی میان اجزای این فرایند وجود دارد. در واقع، گوگل کلاس‌های API را به کدهای پروژه متن باز اندروید یا AOSP اضافه می‌کند و به اپلیکیشن‌های اپراتورها اجازه خواهد داد اطلاعات مرتبط با رابط‌های منطقی و فیزیکی را در کنار پروفایل‌های سیم‌کارت ذخیره‌شده در آن‌ها دریافت کنند و از این طریق به ارائه خدمات بپردازند.

با آن که eSIMها در حال حاضر امکان ذخیره چندین نمایه یا پروفایل را در یک تراشه دارند و از جابه‌جایی میان آن‌ها پشتیبانی می‌کنند، در هر زمان تنها یک نمایه فعال قابل استفاده است. به بیان دیگر، تنها راه برای دریافت پشتیبانی از دو سیم‌کارت با راهکارهای موجود، خرید دستگاهی با چندین eSIM، چند سیم‌کارت فیزیکی یا ترکیبی از یک eSIM و یک سیم‌کارت فیزیکی است.

پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که چرا سازندگان از دو eSIM استفاده نمی‌کنند؟ پاسخ به نوع ساخت گوشی‌ها باز می‌گردد، چرا که داشتن دو eSIM همچنان موجب اشغال فضای موجود می‌شود و اگر چه میزان فضای مورد نیاز همچنان از سیم‌کارت فیزیکی کمتر خواهد بود، اما استفاده از این روش را به نوعی نقض غرض تبدیل می‌کند. در واقع، با پشتیبانی MEP از دو سیم‌کارت فعال در یک ماژول eSIM، هزینه مواد مورد نیاز ساخت گوشی برای سازندگان کاهش خواهد یافت و هم‌زمان فضایی اضافی برای افزودن سخت‌افزارها یا به‌کارگیری باتری بزرگ‌تر ایجاد خواهد شد. حال آن که در صورت استفاده از چندین eSIM مقداری از این فضای آزاد مجدداً اشغال می‌شود.

اخبار و شنیده‌ها حکایت از آن دارد که سیستم‌عامل اندروید 13 از eSIM دوگانه پشتیبانی خواهد کرد و نه تنها کدهای پروژه متن باز اندروید به این فناوری اشاره کرده‌اند، بلکه وب‌سایت توسعه‌دهندگان این سیستم‌عامل نیز از احتمال حضور eSIM در فرم MEP در اندروید 13 خبر داده است. البته برخی نمونه‌های جدید API برای MEP پیش‌تر در نسخه دوم پیش‌نمایش اندروید 13 برای توسعه‌دهندگان ارائه شده‌ است و حال باید منتظر پیاده‌سازی کامل و نهایی آن در جدیدترین سیستم‌عامل گوگل بود.

البته اندروید 13 تنها سیستم‌عاملی نیست که توانایی پشتیبانی از MEP را داراست و گوگل در پتنت خود از iOS، macOS و ویندوز نیز به عنوان دیگر پلتفرم‌های احتمالی برای پیاده‌سازی این شیوه نام می‌برد. بر اساس گزارش‌ها، گوگل پشتیبانی MEP را روی برخی گوشی‌های پیکسل هم آزمایش کرده و ممکن است در آینده مجوزی برای پتنت خود در نظر بگیرد تا سایر سیستم‌عامل‌ها نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

به این ترتیب اگر راهکار گوگل پذیرش عمومی پیدا کند و اپراتورهای بیشتری از eSIM پشتیبانی کنند، احتمالاً در آینده شاهد از میان رفتن سیم‌کارت‌های فیزیکی خواهیم بود. امری که البته با توجه به شرایط موجود در آینده نزدیک محقق نخواهد شد.

منبع : Esper


ایسام