معرفی M1 Ultra- تراشه پرچمدار جدید اپل با 114 میلیارد ترانسیستور

نمایش خبر

تاریخ : 1400/12/19        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، پرچمدار Flagship ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل در روز سه‌شنبه 8 مارس سال جاری میلادی (17 اسفند 1400) هم‌زمان با معرفی نسل جدید iPad Air 2022 و آیفون SE 2022 طی رویداد Peak Performance 2022، از جدیدترین تراشه خود با نام M1 Ultra هم رونمایی کرد؛ چیپ‌ستی که به گفته اپل، آخرین عضو خانواده M1 به شمار می‌رود و پیش از این پردازنده‌های M1 Pro ،M1 و M1 Max را در بر می‌گرفت. M1 Ultra قدرتمندترین تراشه غول کوپرتینویی به حساب می‌آید و بر پایه معماری پردازنده‌های ARM با هدف به‌کارگیری در کامپیوتر Mac Studio این شرکت (حداقل در وهله نخست) ساخته شده است که آن هم در این رویداد معرفی شد.

اپل در نوامبر 2020 چیپ M1 را عرضه کرد؛ تراشه‌ای هشت هسته‌ای که ابتدا در محصولاتی همچون Mac mini ،MacBook Air و MacBook Pro و سپس در iMac و تبلت iPad Pro به کار گرفته شد و نشانگر نخستین گام‌های غول آمریکایی برای استقلال از تراشه‌های اینتل بود. اپل در ادامه این روند را با تراشه‌های قدرتمندتر 5 نانومتری M1 Pro و M1 Max در اکتبر 2021 ادامه داد. محصولاتی با حداکثر 10 هسته پردازشی، پردازنده‌ گرافیکی با حداکثر 32 هسته و پشتیبانی از 32 گیگابایت حافظه مجتمع در M1 Pro و 64 گیگابایت در M1 Max (برخلاف M1 که 16 گیگابایت بود) که در گام اول در MacBook Proهای 14 و 16 اینچی مورد استفاده قرار گرفتند.

چیپ‌ست M1 Ultra با داشتن 114 میلیارد ترانزیستور، در واقع ترکیبی از دو تراشه M1 Max محسوب می‌شود که از طریق نقطه اتصالی موسوم به UltraFusion به یکدیگر پیوند یافته‌اند. در این اتصال از یک رابط الکترونیکی یا interposer سیلیکونی استفاده شده که پهنای باند 2.5 ترابایت در ثانیه را به دست می‌دهد. به این ترتیب، اتصال دو چیپ‌ست از طریق رابط الکترونیکی در مقایسه با استفاده از دو تراشه مجزا که از طریق مادربرد به یکدیگر متصل شده‌اند، نگرانی‌های مرتبط با پهنای باند و تأخیر در پردازش اطلاعات را کاهش می‌دهد.

همان طور که اشاره شد، تراشه جدید اپل از دو تراشه M1 Max تشکیل شده است. در نتیجه تعداد هسته‌های GPU ،CPU و پردازنده عصبی آن دو برابر شده و حالا شاهد حضور یک CPU با 20 هسته پردازشی، واحد پردازش گرافیکی 64 هسته‌ای و یک موتور پردازش عصبی با 32 هسته‌ برای عملیات هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در چیپ‌ست تازه هستیم. گفتنی است که 20 هسته CPU در این تراشه، 16 هسته قوی‌تر با عملکرد بالاتر و 4 هسته کم‌مصرف را شامل می‌شود.

به گفته اپل، تراشه جدید در مقایسه با M1 هشت برابر سریع‌تر است. به علاوه، M1 Ultra در مقایسه با پردازنده‌های PC با 16 هسته پردازشی مانند Core i9-12900K اینتل با همان مصرف انرژی، 90 درصد عملکرد بالاتری را ارائه می‌دهد و حتی می‌تواند با مصرف 100 وات انرژی کمتر به حداکثر عملکرد تراشه اینتل برسد. همچنین چیپ‌ست جدید اپل از نظر کاربردهای multi-thread یا چندرشته‌ای هم بسیار قوی‌تر از 12900K اینتل ظاهر می‌شود؛ اگر چه اپل مشخص نکرده که دقیقاً چه کاربردهایی را مد نظر دارد.

از سوی دیگر، پردازنده گرافیکی 64 هسته‌ای M1 Ultra مصرف انرژی پایینی دارد، به طوری که می‌تواند با صرف 200 وات انرژی کمتر به اوج عملکرد پیشرفته‌ترین GPUهای حال حاضر مانند GeForce RTX 3090 محصول Nvidia دست یابد و همچنان عملکرد بهتری داشته باشد. البته اپل باز هم اطلاعاتی در این باره منتشر نکرده که این ارقام حین انجام چه نوع عملیاتی به ثبت رسیده‌اند.

پهنای باند حافظه در چیپ‌ست تازه اپل بالاتر از مدل‌های پیشین خانواده M1 بوده و به دو برابر M1 Max یعنی 800 گیگابیت در ثانیه رسیده است. این تراشه از 128 گیگابایت حافظه مجتمع یا unified memory پشتیبانی می‌کند و همچون دیگر پروسسورهای سری M1، این میزان حافظه به طور مشترک در اختیار CPU و پردازنده گرافیکی قرار می‌گیرد.

M1 Ultra با توجه به دو برابر شدن بلوک‌های موتور رسانه‌ای، کارایی قابل توجهی در انکودینگ مدیا دارد، از جمله این که می‌تواند تا 18 استریم از ویدئوهای ProRes 422 با وضوح 8K را به طور هم‌زمان پخش کند. به علاوه، این تراشه امکان پشتیبانی از پنج نمایشگر را داراست که چهار مورد از این نمایشگرها می‌تواند وضوح 6K Pro Display XDR داشته باشد و پنجمین نمونه نیز 4K باشد.

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که اپل در آینده نزدیک تراشه‌های M2 Pros و M2 Max را معرفی کند و به این چارچوب نام‌گذاری برای چیپ‌ست‌های تولیدی خود وفادار بماند.

منبع : Apple


ایسام