بررسی Freebuds 4i ایرباد TWS هواوی مجهز به حذف نویز فعال

نمایش خبر

تاریخ : 1400/2/28        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : هدفون تماما بی‌سیم TWS Earbuds ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : هدفون‌های بی‌سیم در طی چندین سال گذشته جزء جدایی‌ناپذیری از لوازم جانبی متداول گوشی‌های موبایل به حساب آمده و به‌علت فناوری در دسترس و سودآوری بالا جدا از شرکت‌های معتبر و قابل اتکا، پای تعداد بی‌شماری از برندهای بی نام و نشان را نیز به این حوزه باز شده است. دنیای هدفون‌های بی‌سیم اما با معرفی Airpods اپل در سال 2018 با تحول بزرگی روبرو شد و ایربادهای تماما بی‌سیم (موسوم به TWS) به محصول غالب در این رده بدل شدند. TWSها علاوه بر طراحی زیبا و وزن کم، در زمینه کیفیت صدا و میزان تأخیر نیز از همتایان پیشین خود فاصله گرفتند و حالا در حوزه‌های حرفه‌ای‌تری مثل فناوری حذف نویز اکتیو (Active Noise Cancellation یا ANC) نیز حرف‌هایی برای گفتن دارند. یکی از محصولات جدید در این بازار ایرباد Freebuds 4i شرکت هواوی است که در اوائل سال 2021 معرفی شد.

Freebuds 4i با وجود آن‌که در مقایسه با برادر بزرگ‌تر خود یعنی Freebuds Pro در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد اما روی کاغذ با ارائه امکاناتی مثل طراحی زیبا، عمر باتری نسبتا بالا و فناوری حذف نویز، جالب توجه به نظر می‌رسد و با قیمت پایین‌تر طیف وسیع‌تری از کاربران را نیز به خود جلب می‌کند. فری‌بادز 4i موضوع بررسی این نوبت است. Freebuds 4i در فروشگاه سایمان دیجیتال در دسترس قرار دارد.

پیشینه و کلاس کاری

Freebuds 4i همانطور که از اسم آن مشخص است جانشینی برای Freebuds 3i نسل قبلی به حساب می‌آید و در این میان، تغییرات متعددی در طراحی و ساختار این مدل رخ داده است. فری‌بادز 4i همچنان نمونه‌ای مجهز به حذف نویز فعال یا ANC بوده اما حالا کوچک‌تر و تا حدودی ظریف‌تر طراحی شده و در زمینه ظرفیت و دوام باتری (خود گوشی‌ها) نیز تغییرات بزرگی را تجربه کرده است.

4i را بی‌شک باید در سطح پایین‌تری نسبت به Freebuds Pro قرار داد؛ جایی‌که جدا از طراحی متفاوت و ابعاد کوچک‌تر، در زمینه قدرت صدا نیز با حضور درایورهای قوی‌تر در نسخه پرو با تفاوت مشهودی روبرو می‌شویم. در سوی دیگر اما فری‌بادز 4i از قیمت بسیار پایین‌تری در مقایسه با نسخه پرو برخوردار بوده و همین موضوع شاید این ایرباد را به انتخاب مناسب‌تری برای بسیاری از کاربران بدل کند.

Huawei Freebuds Pro

محتویات جعبه

فری‌بادز 4i با جعبه مربع‌شکل کوچکی ارائه می‌شود که تصویری از خود ایرباد و کیس آن را در بر دارد.

درون این جعبه به‌جز خود دستگاه و کیس شارژینگ آن به یک کابل USB-C و نوشته‌های راهنما بر می‌خوریم و دو سری اضافی برای گوش‌های کوچک‌تر و بزرگ‌تر نیز درون این جعبه قرار دارند.

شکل ظاهری و ترکیب کیس شارژینگ

کیس شارژینگ فری‌بادز 4i در مقایسه با کیس کشیده بیضی‌شکل 3i کاملا تغییر یافته و فرم متداول‌تری را به خود گرفته است. هریک از گوشی‌های چپ و راست صدا این هدفون، به‌صورت عمودی درون این کیس قرار می‌گیرند و با مکانیزمی آهنربایی به‌خوبی سر جای خود محکم می‌شوند.

بدنه پلاستیکی این کیس چندان از لحاظ استحکام فوق‌العاده به‌نظر نمی‌رسد و با این‌که در نسخه سفید در اختیار ما اثر انگشت روی بدنه براق آن به چشم نمی‌آید اما این مورد احتمالا در رنگ مشکی بیش از پیش خود را نشان می‌دهد.

درپوش این کاور و مکانیزم لولای آن نیز چندان مستحکم نبوده و حس ارزان‌قیمتی را به همراه می‌آورند. اما با نیم‌نگاهی به قیمت دستگاه همچنان نمی‌توان از این مورد و دیگر موارد اشاره شده در بالا به‌عنوان نکات منفی بزرگی یاد کرد چرا که در اغلب نمونه‌های هم‌قیمت نیز شرایط مشابهی برقرار است.

این کیس طبیعتا از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نکرده و برای پر کردن باتری داخلی آن باید از درگاه USB-C در بخش پایینی استفاده کرد.

با باز کردن درپوشش این کاور، چراغ LED جای گرفته در زیر لوگوی هواوی در جلوی دستگاه با رنگ سبز روشن شده و از آماده بودن ایرباد برای استفاده خبر می‌دهد.

در کناره سمت راست دکمه ناپیدایی هم‌رنگ بدنه دیده می‌شود که فشردن آن برای 2 ثانیه همزمان با باز بودن درپوش کیس به سفید شدن چراغ بخش جلویی و آماده شدن ایربدز برای جفت شدن با یک دیوایس جدید منجر می‌شود. فشردن این دکمه برای 10 ثانیه با قرمز شدن چراغ LED منجر به بازگشت ایرباد به تنظیمات کارخانه می‌شود.

ظاهر این کیس همانطور که اشاره شد نسبت به 3i با تغییر روبرو شده و به همین علت در ابعاد و وزن آن نیز تغییرات مشخصی به چشم می‌‌خورد. ارتفاع و عرض این کیس به‌ترتیب 48 و 61.8 میلی‌متر بوده و 27.5 میلی‌متر عمق دارد. این کیس بدین‌ترتیب به‌خوبی در کف دست قرار گرفته و حس کاملا مثبتی را ایجاد می‌کند.

نکته بسیار مثبت دیگر در این میان به وزن این کیس تعلق دارد که از 51 گرم در 3i حالا به تنها 36.5 گرم رسیده است. این کاهش وزن البته بدون هزینه نیز نبوده جایی‌که ظرفیت باتری داخلی این کیس از 410 میلی آمپر ساعت در Freebuds 3i به تنها 215 میلی آمپر ساعت کاهش پیدا کرده است! به عنوان یک مقایسه دیگر باید به Freebuds Pro اشاره کنیم که از کیسی 60 گرمی با باتری 580mAh بهره می‌برد.

طراحی ایرباد

Freebuds 4i با وجود اختلاف‌های نچندان چشمگیری در اجرا، عملا شباهت غیر قابل انکاری به AirPods Pro شرکت اپل داشته و همان فرم ارگونومیک خروجی‌های صدا با سری‌‌های سیلیکونی در این‌جا نیز به‌کار گرفته شده‌اند.

ابعاد 4i به‌خصوص در قسمت پایه (stem) نسبت به نسل قبلی با تغییر روبرو شده و در حالی‌که 3i با ارتفاع 41.8 میلی‌متری، بزرگ‌تر از نمونه‌های معمول به نظر می‌رسید، در 4i با ارتفاع 37.5 میلی‌متر با 4.3 میلی‌متر کاهش روبرو می‌شویم که آن را بسیار کوتاه‌تر از AirPods 2 (با ارتفاع 40.5 میلی‌متری) و البته هنوز کاملا بلندقامت‌‌تر از AirPods Pro (با ارتفاع 30.9 میلی‌متری) نشان می‌دهد.

وزن هریک از ایربادهای 4i تنها نزدیک به 5.5 گرم است که نسبت به 3i بدون تغییر مانده است. این وزن در گوش چندان احساس نمی‌شود و تقریبا همان وزن 5.4 گرمی AirPods Pro را ارائه می‌کند. نکته بسیار مهم در این قسمت افزایش چشمگیر ظرفیت باتری داخلی هریک از ایربادهاست که از 37 به 55 میلی‌ آمپر ساعت رسیده و بدین‌ترتیب نزدیک به 48 درصد افزایش حجم را بدون تغییر در وزن تجربه کرده است

در صورت مقایسه طراحی 4i با 3i با تفاوت‌های مشخصی در هر دو قسمت پایه و خروجی صدا روبرو می‌شویم؛ جایی‌که بخش پایه حالا از دو قسمت تخت در بالا و پایین با لبه‌های خمیده تشکیل شده و کنتاکت اتصال آن نیز در بخش رویی در پایین جای گرفته است.

دیگر تغییر به جابجایی محل میکروفون روی پایه از محوطه پشت درایور صدا به پایین پایه تعلق دارد که 3i و 4i را در یک نگاه از هم مجزا می‌کند.

در قسمت خروجی صدا نیز این تغییرات را می‌توان دنبال کرد و فرم ارگونومیک‌تر این قسمت به‌خوبی شکل محوطه داخلی گوش را به خود گرفته است. روی بدنه این مدل سه روزنه به چشم می‌خورد که در نگاه اول باید مشابه 3i، سه میکروفون را در پشت خود پنهان کرده باشند در عمل اما تنها دو میکروفون در این مدل به‌کار گفته شده که شامل یک میکروفون در بخش پشتی و یک میکروفون دیگر در بالای قسمت رویی و رو به سمت خارج.

فری‌بادز 4i از استاندارد مقاومت IPX4 پشتیبانی می‌کند که این به معنای کارکرد بدون مشکل این دستگاه در زیر باران و به هنگام تعریق است اما نمی‌توان آن را زیر آب فرو برد.

Freebuds 4i در مجموع طراحی مناسب و قابل‌قبولی را ارائه می‌کند و با وجود آن‌که طبیعتا از مدل پیشرفته‌تر Freebuds Pro، تجربه ضعیف‌تری را به نمایش می‌گذارد اما هنوز می‌توان به میزان زیادی از آن رضایت داشت و عملا حتی برای کاربران ورزشی و اکتیو نیز مشکلی در استفاده روزمره ایجاد نمی‌کند.

کیفیت صدا و میزان تأخیر

جدا از فاکتورهایی همچون طراحی و شکل ظاهری، مطمئنا هدف اصلی از تهیه یک ایرباد گوش دادن به موسیقی و لذت بردن از این تجربه متفاوت به‌دور از هر المان محدود کننده‌ای نظیر سیم‌های رابط‌ و جک اتصال است. Freebuds 4i در نگاه اول با حضور یک درایور 10 میلی‌متری در هریک از خروجی‌های صدا مشابه 3i عمل می‌کند و از این رو می‌توان انتظار کیفیت صدای یکسانی را از این دو مدل داشت. در تجربه واقعی از این ایرباد با صدای نسبتا شفاف و راضی‌کننده‌ای روبرو می‌شویم که صداهای زیر با فرکانس بالا نیز در حضور باس مناسب در آن قابل تشخیص بوده و ترکیب متعادلی را ارائه می‌کند.

یک نکته نچندان فوق‌العاده در مورد این محصول به زمان تأخیر آن تعلق دارد که با رده قیمتی دستگاه متناسب بوده و اختلاف مشهودی را با نمونه‌های برتر بازار به نمایش می‌گذارد. این اختلاف البته در هنگام گوش دادن به موسیقی یا در زمان تماس اهمیت خاصی نداشته و مشکلی را برای کاربران ایجاد نمی‌کند اما وقتی صحبت از بازی یا مشاهده ویدئو‌ به میان می‌آید، تأخیر صدا نه‌تنها تجربه ناخوشایندی را ایجاد می‌کند بلکه در برخی موارد تعیین‌‌کننده نیز خواهد بود. هواوی برای این مدل البته حالت تأخیر کم را تعریف کرده اما برای دسترسی به آن باید به یک موبایل یا تبلت هواوی با رابط کاربری EMUI 11 دسترسی داشت.

یکی دیگر از قابلیت‌های Freebuds 4i برای گوشی‌های هواوی، گزینه‌ای به نام pop-up pair است که در آن درست همانند اپل، با باز کردن درِ کیس شارژینگ، تصویری با امکان جفت کردن بلافاصله ایرباد با گوشی روی صفحه‌نمایش آن ظاهر می‌شود. برای استفاده از این قابلیت البته به گوشی با تبلت اندرویدی با EMUI 10 به بالا نیاز است.

تجربه حذف نویز اکتیو

آن ‌چه هدفونی همچون Freebids 4i را از خیل عظیم نمونه‌های بی‌نام و نشان و کاملا ارزان‌قیمت‌تر این رده جدا می‌کند، مطمئنا گزینه ANC با قابلیت حذف نویز فعال آن است که روی کاغذ با دریافت صدای محیط خارجی از طریق یک میکروفون جداگانه اقدام به حذف (با بهتر است بگوییم به حداقل رساندن آن) می‌کند. این ویژگی‌ با این‌که در هدفون‌های TWS‌ گران‌قیمت به گزینه‌های دائمی و ضروری بدل شده اما هنوز در دسته میانی رو به پایین (که Freebuds 4i را باید به این دسته متعلق بدانیم) قابلیت کمیاب و نادری به حساب می‌آید.

فعال کردن ANC در Freebuds 4i بگونه‌ای نچندان متفاوت از AirPods Pro یعنی با لمس و نگه داشتن دست روی قسمت بالای پایه (درست پشت خروجی صدا) صورت می‌پذیرد که در این حالت جدا از سوییچ بین دو گزینه روشن و خاموش می‌توان حالت هوشیاری یا Awareness را نیز فعال کرد که در این حالت روی کاغذ می‌توان بدون برداشتن هدفون‌ها از صدای محیط اطراف (مثلا سر و صدای خیابان) آگاه شد در عمل اما در صورت پایین بودن صدا اصولا نیازی به فعال کردن این گزینه نیست و در صورت بالا بودن صدای موسیقی نیز فعال کردن Awareness طبق تجربه ما کمک چندان بزرگی به شنیده شدن صدای اطراف نمی‌کند.

فعال شدن هریک از این حالت‌ها با وقفه کوچکی در موزیک در حال پخش با نام بردن شدن از آن‌ها در گوش اعلام می‌شود که صدای این اعلان به‌عنوان یک انتقاد وارد به این قسمت نسبتا ضعیف بوده و در هنگام پخش آهنگ با صدای بلند چندان به گوش نمی‌رسد.

از کیفیت اجرای ANC در Freebuds 4i تنها در حد رده قیمتی آن رضایت داشتیم و با این‌که هنوز از ورود برخی از صداهای نچندان بلند به درون گوش جلوگیری می‌کند اما مقایسه آن با بهترین و طبیعتا گران‌قیمت‌ترین نمونه‌های این کلاس، تفاوت زیادی را نمایان می‌سازد.

کنترل با ژست‌های حرکتی

مثل اکثر دیگر نمونه‌های هم‌رده، در فری‌بادر 4i نیز می‌توان از ژست‌های حرکتی برای کنترل هدفون استفاده کرد؛ دو بار ضربه زدن متوالی روی بخش پشتی خروجی صدا در هر دو گوشی برای پخش یا متوقف کردن (Play/Pause) موسیقی کافی خواهد بود و از همین ترکیب برای برقراری و پایان تماس نیز می‌توان سود جست. یک نکته مثبت برای دارندگان گوشی‌های هواوی به امکان تشخیص خودکار خارج شدن هدفون‌ها از گوش تعلق دارد که موسیقی در حال پخش را متوقف می‌کند؛ امکانی‌که در گوشی‌های دیگر در نظر گرفته نشده است.

فشردن و نگه داشتن این قسمت نیز همانطور که اشاره شد بین حالت‌های مختلف ANC شامل روشن، خاموش و Awareness سوییچ می‌کند. امکان کنترل صدا در این ایرباد با لمس پایه هدفون برخلاف Freebuds Pro در نظر گرفته نشده و برای این کار هنوز باید از خود گوشی (یا هر دیوایس بلوتوث منبع صدا)، استفاده کرد. گزینه رفتن به آهنگ بعدی و قبلی که در فری‌بادز پرو با فشردن پایه (به‌ترتیب برای دو بار و سه‌ بار) انجام می‌پذیرفت بار دیگر جایی در فری‌بادز 4i ندارد و تنها کنترل ارائه شده روی موسیقی به همان Play/Pause کردن آهنگ محدود می‌شود. یک نکته جالب دیگر این‌که کنترل Play/Pause در این دستگاه در خارج از گوش (حداقل در نمونه در اختیار ما) غیر فعال است.

دوام باتری

شاید یکی از مهم‌ترین گزینه‌های مثبت فری‌بادز 4i جدا از قیمت مناسب آن به دوام باتری دستگاه تعلق داشته باشد این دوام بالا البته به باتری خود گوشی‌ها مرتبط است و باتری کیس همانطور که پیش از این نیز اشاره شد نه‌تنها افزایش پیدا نکرده بلکه ظرفیت آن از 410 به 215 میلی آمپر ساعت کاهش نیز پیدا کرده است. در خود گوشی‌ها اما قضیه متفاوت بوده و ظرفیت باتری با یک ارتقاء نزدیک به 49 درصدی از 37 میلی آمپر ساعت قبلی حالا به 55 میلی آمپر رسیده است. هواوی یک بار شارژ کامل این باتری را به هنگام روشن بودن قابلیت حذف نویز اکتیو (ANC) برای 7.5 ساعت پخش موسیقی (با کدینگ AAC) و 5.5 ساعت تماس، مناسب می‌داند و با غیر فعال کردن گزینه ANC نیز این دو زمان از نگاه شرکت سازنده به‌ترتیب به 10 و 6.5 ساعت افزایش پیدا می‌کند.

ذکر این نکته در این میان اهمیت دارد که این زمان‌ها در همه حالت‌ها با تنظیم بلندی صدا روی 50 درصد به‌دست آمده‌اند و با افزایش یا کاهش صدا با شرایط متفاوتی روبرو می‌شویم. باتری 215 میلی آمپر ساعتی کیس شارژینگ این مدل نزدیک به دو برابر ظرفیت بیشتری از باتری گوشی‌ها روی هم ارائه می‌دهد و بدین‌ترتیب با کمک آن می‌توان تقریبا دو بار گوشی‌ها را شارژ کرد.

در دنیای واقعی دوام باتری Freebuds 4i بستگی مستقیمی به عواملی مثل کیفیت اتصال و میزان بلندی صدا داشته و در عمل با ترکیبی از ANC روشن و خاموش و صدایی که اغلب از 50 درصد بیشتر است شاید بتوان به نزدیک به 6 تا 7 ساعت دوام باتری دست پیدا کرد؛ دوامی که احتمالا برای یک یا شاید دو روز کامل کافی باشد.

کلام آخر

Huawei Freebuds 4i را در یک نگاه کلی می‌توان محصولی با نکات مثبتی متشکل از طراحی و شکل ظاهری مناسب، دوام باتری رضایت‌بخش و ارائه ANC در یک رده قیمتی پایین دانست که همچنان از ضعف در جنس و فرم کیس شارژینگ، ارائه برخی از ویژگی‌ها تنها برای گوشی‌های هواوی و فوق‌العاده نبودن قابلیت ANC رنج می‌برد. از کیفیت و بلندی صدای این هدفون به میزان زیادی رضایت داشتیم اما تأخیر آن در پخش صدا به‌خصوص در هنگام انجام بازی‌های اکشن و سریع کاملا احساس می‌شود. این تأخیر البته در صورت در اختیار داشتن گوشی هواوی با EMUI 11، مطابق ادعای هواوی کاهش خواهد یافت.

Freebuds 4i را بدین‌ترتیب می‌توان یک انتخاب خوش‌قیمت برای کاربرانی دانست که قصد مهاجرت از هدست‌های سیمی یا TWSهای عادی فاقد ANC را داشته و به قابلیت‌های پیشرفته‌تر این کلاس همچون زمان تأخیر اندک، کنترلرهای کامل صوتی از روی دستگاه و حذف نویز کامل محیط اطراف (همه در مقابل پرداخت یک رقم بالا)، نیازی ندارند. Freebuds 4i در فروشگاه سایمان دیجیتال در دسترس قرار دارد.



ایسام