معرفی Q92 – نخستین گوشی 5G ال‌جی در سری Q

نمایش خبر

تاریخ : 1399/6/5        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 765 جی Snapdragon 765G ، ال جی LG
واحد خبر mobile.ir : کمپانی ال‌جی سری Q را کاملا فراموش نکرده است. این شرکت کره‌ای سال گذشته اسمارت‌فون LG Q60 را در کنگره جهانی موبایل (MWC 2019) به نمایش گذاشت. چند ماه بعد – یعنی در اواخر آگوست 2019 – نیز گوشی Q70 را به صنعت معرفی کرد. ظاهرا نامگذاری گوشی‌های سری Q از منطق خاصی پیروی نمی‌کند، زیرا در ماه می سال جاری میلادی دیوایس دیگری تحت عنوان Q61 وارد بازار شد. اخیرا مطلع شدیم ال‌جی در روز یکشنبه 23 آگوست 2020 (2 شهریور 1399) با انتشار مطلبی در سایت خود، از تولید یک اسمارت‌فون جدید دیگر در سری Q خبر داده است. این گوشی – با پیروی از منطق خاص (!) ال‌جی – LG Q92 نام گرفته و نخستین محصول سری Q است که به 5G مجهز می‌شود.

اسمارت‌فون Q92 یک گوشی میان‌رده به شمار رفته و برخورداری از ارتباطات 5G در کنار مشخصات سخت‌افزاری بالا، آن را به یک میان‌رده قدرتمند تبدیل می‌کند. حتی به اعتقاد برخی کارشناسان، می‌توان Q92 را نسخه مقرون‌به‌صرفه‌ترِ LG Velvet به شمار آورد. Q92 در ابعاد 8.5×77.3×166.5 میلی‌متر طراحی شده و 193 گرم وزن دارد. بر خلاف نمایشگر OLED در Velvet، در Q92 با یک نمایشگر LCD به قطر 6.67 اینچ و نسبت تصویر 20:9 روبرو هستیم. رزولوشن این نمایشگر فول اچ‌دی پلاس (معادل 1080×2400 پیکسل) بوده و به جای ناچ، در وسط قسمت بالای نمایشگر یک حفره کار گذاشته شده است.

مثل Velvet، ال‌جی در ساخت Q92 نیز از تراشه اسنپ‌دراگون 765G استفاده کرده است. این چیپ‌ست – که با لیتوگرافی 7 نانومتری EUV ساخته شده – از 1 هسته 2.4 گیگاهرتزی و 1 هسته 2.2 گیگاهرتزی (هر دو منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A76) و 6 هسته 1.8 گیگاهرتزی (منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A55) تشکیل شده و واحد پردازش گرافیکی آن Adreno 620 است. 6 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی نیز در اختیار کاربر قرار دارد که با استفاده از میکرو اس‌دی می‌توان آن را تا 2 ترابایت دیگر ارتقا داد.

در پشت دستگاه 4 دوربین به چشم می‌خورد. برخلاف رویه کنونی صنعت در استفاده از ماژول برای دوربین‌ها، لنزهای این مجموعه درون قاب پشتی کار شده‌اند و ماژولی وجود ندارد (درست مثل Velvet). چیدمان دوربین‌ها نیز در نوع خود جالب است، به این ترتیب که دو لنز بزرگ در قسمت بالا سمت چپ به شکل عمودی روی هم قرار گرفته و دو لنز کوچک به همراه فلش LED نیز در کنار آن دو لنز، مجددا به شکل عمودی چیده شده‌اند. دوربین اصلی این مجموعه رزولوشنی معادل 48 مگاپیکسل دارد. دوربین‌ واید 32 مگاپیکسلی، دوربین عمق 5 مگاپیکسلی و دوربین ماکروی 2 مگاپیکسلی نیز به کمک دوربین اصلی می‌آیند. ناگفته نماند، دوربین جلو هم وضوحی برابر با 32 مگاپیکسل دارد. متأسفانه اطلاعات دقیق‌تری از مجموعه دوربین این گوشی در دست نیست.

یک باتری 4,000 میلی‌آمپر ساعتی (با فناوری شارژ 15 واتی) برای Q92 در نظر گرفته شده است. همان‌طور که گفته شد ارتباطات نسل پنجم – در هر دو حالت مستقل (SA) و غیرمستقل (NSA) – در این گوشی پشتیبانی می‌شود. بلوتوث 5.0، پورت USB-C، جک هدفون و NFC از دیگر امکانات ارتباطی Q92 بر شمرده شده‌اند. گفتنی‌ست، حسگر اثر انگشت روی لبه دستگاه کار گذاشته شده است.

اسمارت‌فون Q92 از لحاظ دوام و استحکام حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ این گوشی به گفته شرکت سازنده، Q92 از استاندارد نظامی وزارت دفاع آمریکا (MIL-STD 810G) برخوردار است. به این ترتیب، این گوشی روی کاغذ می‌تواند شرایط دشوار عملیات‌های نظامی – از جمله دماهای بالا و پایین، رطوبت، لرزش و افتادن روی سطوح – را بهتر از سایر دیوایس‌ها تحمل کند.

به گفته ال‌جی، اسپیکرهای استریوی Q92 از هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنند. به این ترتیب که این اسپیکرها با تحلیل صدای محتوای در حال پخش، آن را با کیفیت صدای مطلوب تطبیق می‌دهند. در هنگام پخش ویدئو یا اجرای بازی، جریان یافتن صدای مجهز به هوش مصنوعی در اسپیکرهای استریوی راست و چپ، حس خوبی را در شنونده ایجاد می‌کند.

یکی از نقاط قوت Q92 امکاناتی‌ست که کیت موسوم به LG Creator’s Kit در اختیار کاربر قرار می‌دهد. Creator’s Kit (که معمولا در دیوایس‌های پیشرفته ال‌جی دیده می‌شود) عملکردی نرم‌افزاری‌ست که امکان ویرایش محتوای مالتی‌مدیای با محوریت ویدئو را فراهم می‌کند. از جمله مهم‌ترین این امکانات می‌توان به Cartoon & Sketch ،Time Lapse Control ،ASMR و Voice Out Focus اشاره کرد. به عنوان مثال، در هنگام ضبط ویدئو با فعال کردن Voice Out Focus می‌توان نویز پس‌زمینه و صداهای محیطی را تا حد زیادی از ویدئوی اصلی جدا کرد. ناگفته نماند، سیستم‌عامل گوشی اندروید 10 بوده و پوسته اختصاصی LG UX9 نیز روی آن نصب شده است.

اسمارت‌فون LG Q92 در سه رنگ سفید، آبی و قرمز به تولید می‌رسد. این گوشی از 26 آگوست (5 شهریور) وارد بازار کره جنوبی شده است. محصول جدید ال‌جی تنها در یک پیکربندی موجود بوده و قیمت آن 499,000 وان کره اعلام شده که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 421 دلار آمریکا. در رابطه با عرضه Q92 در خارج از کره، هنوز خبری منتشر نشده است.

منبع : LG


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا