موزیلا نسخه آلفای مرورگر فنک را برای اندروید و نوکیا N900 عرضه نمود

نمایش خبر

تاریخ : 1389/6/6
برچسب‌ها : موزیلا Mozilla ، فایرفاکس Firefox ، فنک Fennec ، اندروید Android ، مرورگر Browser

واحد خبر mobile.ir : موزیلا روز گذشته نسخه آلفای مرورگر وب مخصوص موبایل خود را برای گوشی های هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید گوگل (نسخه 2.0 به بالا) و نیز گوشی N900  و تبلت N810 نوکیا عرضه نمود.

نام موقت این مرورگر یا به عبارتی نام پروژه فایرفاکس تحت موبایل موزیلا فنک (Fennec) است. این مرورگر از نسخه بتا به بعد با همان نام اصلی فایرفاکس عرضه خواهد شد. فنک نخستین مرورگر وب موبایل است که از برنامه های الحاقی (add-ons) پشتیبانی کرده و بر اساس فناوری بکارگرفته شده در فایرفاکس یعنی موتور چیدمان جکو  (Gecko) ساخته شده است.

یکی از اهداف موزیلا در عرضه این نسخه مرورگر، رسیدن به کارآیی بالاتر و ایجاد واسط کاربر سریعتر و روان تر بوده است. موزیلا برای نیل به این هدف دو فناوری به نام های Electrolysis و Layers را به کار گرفته.

در نسخه آلفای فنک که اکنون عرضه شده با استفاده از فناوری Electrolysis واسط کاربر مرورگر در پردازه (یا پروسه) ای مجزا از پردازه ای که محتوای صفحه وب را رندر می نماید اجرا می شود. بدین ترتیب حتی وقتی که صفحه وب در حال بارگذاری است و یا کد جاوااسکریپت سنگینی در حال اجرا است، کاربر قادر است با مرورگر تعامل کرده و و مروگر فنک واکنش مناسب و روانی را به تعاملات کاربر نشان می دهد.

در نسخه بتا که در آینده عرضه خواهد شد  فناوری Layers موجب افزایش کارآیی مرورگر هنگام انجام عملیاتی که از نظر گرافیکی سنگین است -- نظیر اسکرول نمودن صفحه، زوم نمودن و پخش انیمیشن و ویدیو -- خواهد شد. موزیلا همچینین در حال کار بر روی افزایش کارآیی با بهره گیری از قابلیت های رندرینگ تسریع شده بوسیله سخت افزار است که در گوشی های امروزی به چشم می خورد.

اما یکی دیگر از ویژگی های کلیدی فنک امکان همگام سازی فایرفاکس بر روی موبایل و کامپیوتر با کمک Firefox Sync است. با استفاده از این ویژگی کار بر می تواند کلمات عبور، بوکمارک ها، اطلاعات مربوط به پر نمودن خودکار فرم ها،  تاریخچه مرور وب و حتی صفحات باز شده در مرورگر فایرفاکس کامپیوتر خود را با مرورگر فنک موبایل خود همگام سازد.

Firefox Sync

تصویر بالا: Firefox Sync امکان همگام سازی مرورگرهای موبایل و کامپیوتر را فراهم می آورد

از دیگر ویژگی های فنک امکان نمایش تب ها و ابزارهای مرورگر با حرکت دادن انگشت بر روی صفحه به سمت چپ یا راست است. با توجه به آنکه تایپ نمودن آدرس ها با صفحه کلید گوشی موبایل معمولا دشوار است امکان بوکمارک نمودن سایت ها با یک اشاره انگشت و نیز دیدن تصویر کوچک صفحات باز شده و انتخاب سریع آنها بر روی این مرورگر فراهم شده است.

همچنین قابلیت زوم نمودن با حرکت نیشگون گونه (Pinch) یا دو ضربه متوالی (بر روی اندروید) و زوم نمودن با استفاده از کنترل ولوم (بر روی نوکیا N900)، امکان ذخیره سازی صفحه نمایش داده شده بصورت فایل PDF، امکان جستجوی متن، امکان باز نمودن منوی کمکی برای عملیات اشتراک گذاری لینک ها یا باز کردن لینک در صفحه دیگر با نگه داشتن انگشت بر روی لینک از دیگر فابلیت های این مرورگر وب موبایل است.

از نقطه نظر فنی نیز پشتیبانی از فناوری HTML5 با قابلیت ذخیره سازی آفلاین، نمایش تگ های <canvas> و <svg> و نیز برخورداری از موتور جاوااسکریپت پر سرعت از مزایای مرورگر فنک است.

گوشی های سازگار با مرورگر فنک:

این نسخه از مرورگر فنک قابلیت نصب بر روی بستر اندروید (نسخه 2.0 به بالا) و گوشی N900 و تبلت N810 نوکیا (که از سیستم عامل Maemo بهره می برند) را دارد.

موزیلا برای توسعه این مروگر آزمایش های خود را با استفاده از گوشی HTC/Google Nexus One که مجهز به پردازنده ARMv7 است انجام داده.

مطابق گزارش موزیلا کاربران تاکنون علاوه بر گوشی HTC/Google Nexus One این مرورگر را بر روی دستگاه های زیر که مجهز به پردازنده ARMv7 هستند بطور موفقیت آمیز نصب و اجرا نموده اند:

Acer Liquid E
HTC Desire
HTC Droid Incredible
HTC EVO 4G
Motorola Droid 2
Motorola Droid X
Motorola Milestone (Verizon Droid)
Samsung Galaxy S

گوشی های زیر نیز با برنامه فنک کامپایل شده بصورت بهینه برای پردازنده ARMv7 سازگار نبوده ولی ممکن است با کامپایل های ویژه پردازنده های ARM75/6 سازگار باشند:

HTC Dream (T-Mobile G1, Android Dev Phone 1)
HTC Droid Eris
HTC Hero (T-Mobile G2 Touch)
HTC Legend
HTC Magic (T-Mobile myTouch 3G, T-Mobile G1 Touch)
HTC Tattoo
HTC Wildfire
Huawei U8230
LG Ally
Motorola Backflip
Samsung Moment
Samsung Spica i5700

پشتیبانی از دیگر گوشی های مجهز به سیستم عامل اندروید 2.0 در دستور کار موزیلا قرار دارد.

دانلود مرورگر فنک:

برای دانلود نسخه آلفای مرورگر فنک می توانید به لینک زیر مراجعه نمائید:

http://www.mozilla.com/en-US/m/alpha


برای تفنن:

روباه فنک یا روباه صحرایی روباه زیبای کوچکی است با طول بدن 24 تا 40 سانتی متر و گوش های بزرگ که در صحرای شمالی آفریقا زندگی می کند. گوشهای بزرگ این روباه برای زیستن در مناطق گرم به دفع حرارت بدن و خنک شدن کمک می کند.

روباه فنک

تصویر بالا: یک روباه فنک 10 ماهه



ایسام