معرفی Watch GT 2e – ساعت هوشمند جدید هواوی

نمایش خبر

تاریخ : 1399/1/10        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : ساعت هوشمند Smartwatch ، پوشیدنی Wearable ، Huawei Watch GT 2e ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : هواوی در روز پنج‌شنبه 26 مارچ 2020 (7 فروردین 1398) از اسمارت‌فون‌های سری P40 – شامل دیوایس‌های P40 Pro ،P40 و +P40 Pro – رونمایی کرد (دو عضو ضعیف‌تر این سری با نام‌های P40 Lite و P40 Lite E چندی پیش معرفی شده بود). هواوی معمولا در رویداد معرفی اسمارت‌فون‌هایش، از فرصت استفاده کرده و در کنار گوشی، از جدیدترین محصولات پوشیدنی خود نیز پرده‌برداری می‌کند. این بار نیز قرعه به نام یک ساعت هوشمند افتاد که در کنار اسمارت‌فون‌های سری P40 خود را نشان دهد. این ساعت جدید Huawei Watch GT 2e نام داشته و می‌توانیم آن را ورژن اسپورت‌ترِ Watch GT 2 به حساب بیاوریم، که البته ساعت جدید قیمت کمتری هم دارد.

علی‌رغم ظاهر شیک و جذابش، به نظر می‌رسد محصول جدید هواوی تنها یک به‌روزرسانی موقت برای ساعت قبلی هواوی – یعنی Watch GT 2 – باشد. ساعت هوشمند Huawei Watch GT 2e ابعادی برابر با 10.8×46.8×53 میلی‌متر داشته و بدون احتساب بند، حدود 43 گرم وزن دارد. بدنه ساعت ترکیبی از فلز (استیل ضدزنگ) و پلاستیک بوده و در دو رنگ مشکی و استیل ساخته می‌شود. دو دکمه پاور و عملکرد (function) همچنان متناظر با ساعت‌های 2 و 4 در سمت راست صفحه ساعت قرار گرفته‌ و پایه‌های اتصال بند، کمی صاف‌تر شده‌اند.

یکی از تفاوت‌های ساعت جدید با مدل قبلی در آن است که این بار بندها با بدنه یکپارچه شده و دیگر قابلیت تعویض ندارند. هواوی این ساعت را با دو نوع بند مختلف به تولید می‌رساند؛ بند اول از جنس "فلوئورو الاستومر" (fluoroelastomer) در رنگ‌های مشکی و سفید، و بند دوم از جنس "پلی‌اورتان ترموپلاستیک" (یا در اصطلاح TUP) که در رنگ‌های قرمز و سبز با لایه داخلی مشکی موجود است. بندهای TPU به شکل سوراخ‌دار طراحی شده و در صورت تعریق (حداقل روی کاغذ) مچ دست را کمتر اذیت می‌کند. در مجموع می‌توان گفت هواوی در طراحی بدنه این ساعت از Gear Sport (محصول سامسونگ) و در انتخاب بندهای آن از اپل‌واچ (ورژن نایکی) الگوبرداری کرده است.

نمایشگر Watch GT 2e از نوع AMOLED بوده، قطری برابر با 1.39 اینچ داشته و رزولوشن آن 454×454 پیکسل اعلام شده است که شرکت سازنده آن را HD می‌نامد. واچ‌فیس‌های متنوعی برای این ساعت طراحی شده و به گفته هواوی کاربر حتی می‌تواند داده و اطلاعات را با ضربان قلب، گام‌ها، آب‌وهوا و ... سفارشی کند. البته دسترسی به بازار واچ‌فیس‌ها بسته به منطقه‌ای که ساعت در آن عرضه می‌شود متفاوت است. به گفته شرکت سازنده، این بازار تنها برای رابط کاربری EMUI 10 و بالاتر از آن در دسترس خواهد بود و به این ترتیب، در iOS پشتیبانی نمی‌شود.

مثل GT 2، هواوی در ساخت GT 2e نیز از چیپ‌ست Kirin A1 (که محصول خود شرکت است) بهره گرفته است. 4 گیگابایت حافظه داخلی نیز برای این ساعت در نظر گرفته شده است. البته سیستم‌عامل – که احتمالا LiteOS باشد – بخشی از حافظه داخلی را اشغال کرده و لذا فضایی که برای ذخیره‌سازی در اختیار کاربر قرار دارد، کمتر از 4 گیگابایت خواهد بود. هرچند که به گفته هواوی، در همین فضای باقی‌مانده، می‌توان چیزی حدود 500 ترک موسیقی را ذخیره کرد.

Watch GT 2e از بلوتوث نسخه 5.1 پشتیبانی کرده و پخش موسیقی تنها با اتصال ساعت به هدفون از طریق بلوتوث ممکن است. برای مکان‌یابی نیز می‌توان از سامانه‌های ناوبری GPS و GLONASS استفاده نمود. ظرفیت باتری این ساعت جدید ظاهرا تغییری نکرده و همان 455 میلی‌آمپر ساعت است. طبق ادعای هواوی، در صورت استفاده معمولی، باتری تا 14 روز دوام خواهد داشت. البته عمر باتری، در صورت پخش موسیقی به 24 ساعت و در هنگام روشن بودن GPS به 30 ساعت کاهش خواهد یافت.

برنامه‌ریزی برای ورزش و تمرین یکی از مهم‌ترین دلایل خرید ساعت‌های هوشمند محسوب می‌شود. ساعت Watch GT 2e توانایی ردیابی 15 فعالیت ورزشی حرفه‌ای را داراست. این فعالیت‌ها عبارتند از: کوه‌نوردی، پیاده‌روی (در فضای باز و سرپوشیده)، دویدن (در فضای باز یا روی تردمیل)، دوچرخه‌سواری (متحرک و ثابت)، ورزش سه‌گانه، کوه‌پیمایی، اسکی‌واره، پارو زدن ثابت، دویدن در مسیرهای طبیعی و تمرین آزاد. همچنین، با توجه به مقاومت این ساعت در برابر آب – تا فشار 5 اتمسفر – برای شنا در استخر یا آب‌های آزاد نیز می‌توان از آن استفاده کرد. البته به توصیه شرکت سازنده، هنگام فعالیت‌هایی مثل غواصی، اسکی روی آب یا هر گونه فعالیتی که در آن جریان آب سریع بوده و یا عمق آن زیاد باشد، نباید از Watch GT 2e استفاده کرد.

ردیابی فعالیت‌های ورزشی فوق، در ساعت قبلی هواوی – یعنی Watch GT 2 – نیز برقرار بود. اما جالب است بدانید در Watch GT 2e قابلیت ردیابی 85 فعالیت ورزشی دیگر نیز پیش‌بینی شده است (از صخره‌نوردی گرفته تا موج‌سواری، اسکیت‌بورد و حتی پارکور!). نکته جالب دیگر آن است که Watch GT 2e به محض آغاز ورزش توسط کاربر، نوع فعالیت ورزشی را به شکل خودکار تشخیص داده و آن را ردیابی می‌کند. البته تشخیص خودکار فعلا برای 6 ورزش (دویدن در فضای باز و سرپوشیده، پیاده‌روی در فضای باز و سرپوشیده، اسکی‌واره و پارو زدن) امکان‌پذیر است (ظاهرا عمده این ردیابی‌ها چیزی جز اعلام داده‌هایی مثل ضربان قلب و مقدار کالری سوزانده شده نیست). ناگفته نماند، امکانات ذکر شده در این پاراگراف، بلافاصله در ساعت قابل‌دسترسی نبوده و پس از به‌روزرسانی فعال می‌شوند.

قابلیت‌های ورزشی Watch GT 2e به اینجا ختم نمی‌شود. میزان حداکثر اکسیژن مصرفی در طول تمرین – که VO2Max نام دارد – از جمله مؤلفه‌های تعیین‌کننده در یک فعالیت ورزشی است، به طوری که هرچه میزان آن بالاتر باشد، استقامتِ قلبی و عروقی ورزشکار نیز بیشتر خواهد بود. Watch GT 2e این کمیت را در طول تمرین اندازه‌گیری و اعلام می‌کند. اندازه‌گیری میزان تأثیرگذاریِ ورزش‌های هوازی و غیرهوازی و همچنین مدت زمان ریکاوری از یک جلسه تمرین، از دیگر توانایی‌های این ساعت هستند. بد نیست بدانید Watch GT 2e با جمع آوری داده‌های مربوط به حجم تمرین کاربر طی یک هفته، می‌تواند مقدار فعالیت ورزشی مناسب برای او را پیشنهاد کند.

اشباع اکسیژن خون یا SpO2، از مهم‌ترین علامت‌هایی‌ست که می‌تواند نشان‌دهنده میزان تأمین اکسیژن برای بدن باشد. به عبارت دقیق‌تر، پایین بودن SpO2 عوارضی چون ضعف، کمبود انرژی و سرگیجه را در پی خواهد داشت. ساعت هوشمند Watch GT 2e با داشتن سنسور SpO2 می‌تواند این کمیت را اندازه‌گیری کند. این ویژگی هم مثل برخی موارد قبلی در iOS پشتیبانی نشده و ممکن است در برخی مناطق در دسترس نباشد. نباید فراموش کنیم که سنسور SpO2 روی ساعت جدید هواوی، به منزله یک دستگاه پزشکی نیست و عددی که به عنوان سطح اکسیژن خون به کاربر اعلام می‌شود، نمی‌تواند جهت تشخیص، درمان یا پیشگیری از بیماری مورد استفاده قرار بگیرد.

به لطف قابلیت TruSleep 2.0، ساعت جدید هواوی می‌تواند 6 اختلال شایع خواب را تشخیص داده و برای رفع آنها، راه‌حل پیشنهاد کند. زمانی که کاربر خواب است، Watch GT 2e با مانیتور کردن ضربان قلب و تحلیل تنفس او، کیفیت خواب او را بررسی کرده و به آن نمره می‌دهد. طبق ادعای شرکت سازنده، قابلیتی موسوم به TruRelax نیز ضمن مانیتور کردن استرس کاربر، با ارائه تکنیک‌های تنفسی، می‌تواند از استرس وی بکاهد.

Watch GT 2e از ارتباطات سلولی مستقل برخوردار نیست، اما مثل بسیاری از دیگر ساعت‌های هوشمند، پس از جفت شدن با اسمارت‌فون می‌تواند نوتیفیکیشن‌هایی از قبیل تماس ورودی، پیامک، ای‌میل، رویدادهای تقویم و ... را روی صفحه خود نمایش دهد. پیش‌بینی وضع آب‌وهوا، زنگ هشدار، تایمر و چراغ قوه از دیگر امکانات این ساعت به شمار می‌روند. حتی کاربر می‌تواند از Watch GT 2e برای پیدا کردن گوشی هوشمند خود استفاده کند. این ساعت با اندروید 4.4 و بالاتر و iOS 9.0 و بالاتر سازگاری دارد.

ساعت هوشمند Watch GT 2e با قیمت 199 یورو (179 پوند) در اروپا عرضه خواهد شد. البته زمان عرضه هنوز مشخص نیست. درباره امکان ورود این ساعت به ایالات متحده نیز، هنوز نمی‌توان اظهار نظر کرد.

منبع : Huawei


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا