ساخت برنامه برای اندروید بدون نیاز به دانستن برنامه نویسی

نمایش خبر

تاریخ : 1389/4/22
برچسب‌ها : گوگل Google ، بازار اندروید Android Market ، App Inventor ، OpenBlocks ، MIT ، برنامه نویسی گرافیکی بوسیله بلاک ها Graphical Block Programming

واحد خبر mobile.ir : باز هم خبری از دنیای اندروید. این بار گوگل با معرفی ابزاری جدید به دنبال فراهم آوردن امکان تولید برنامه توسط همه -- حتی آنهایی که چیزی از برنامه نویسی نمی دانند -- برای سیستم عامل اندروید است.

با استفاده از این ابزار جدید که "App Inventor" یا به عبارتی "مخترع برنامه" نام دارد شما می توانید بسیاری از انواع برنامه ها را بدون نوشتن کد برنامه تولید کنید. با استفاده از ابزار بصری فراهم شده امکان طراحی ظاهر برنامه وجود خواهد داشت و با استفاده از بلاک های از پیش آماده شده و ارتباط دادن آنها با یکدیگر و تنظیم مشخصات مربوطه، رفتار برنامه مشخص خواهد شد. App Inventor وظیفه تبدیل گراف حاصل به برنامهء قابل اجرا را بر عهده خواهد داشت. در اصل App Inventor نوعی از برنامه نویسی را تحت عنوان "برنامه نویسی گرافیکی بوسیله بلاک ها" ("Graphical Block Programming") برای ساخت برنامه های مبتنی بر بستر اندروید میسر می سازد.

استفاده از App Inventor بسیار ساده است و بنا به ادعای گوگل این ابزار در عین سادگی ابزاری نیرومند به حساب می آید. حتی امکان ذخیره سازی داده های تولید شده توسط کاربران در یک بانک اطلاعاتی، استفاده از سنسورهای حرکتی گوشی موبایل و استفاده از اطلاعات سنسور GPS گوشی نیز برای کاربر App Inventor وجود داشته و با استفاده از انواع و اقسام بلاک های از پیش آماده شده ای که تیم توسعه دهنده این برنامه فراهم ساخته است، قابلیت ساخت بسیاری از انواع برنامه ها، از بازی گرفته تا برنامه های آموزشی، کوئیز، برنامه های گرافیکی و برنامه های ویژه شبکه های اجتماعی وجود خواهد داشت.

App Inventor Visual Designer

تصویر بالا: محیط بصری طراحی برنامه App Inventor

با توجه به آنکه App Inventor امکان ساخت برنامه برای بستر اندروید را برای همه -- بدون پیش نیاز ِ دارا بودن دانش برنامه نویسی --  فراهم می آورد می توان حدس زد که بسیاری از دانش آموزان و افراد غیر حرفه ای در آینده جذب آن شده و به تولید برنامه های شخصی برای خود و یا حتی برای عرضه در بازار اندروید (Android Market) بپردازند و این می تواند عقب ماندگی بازار اندروید از فروشگاه برنامه های آیفون (App Store) را تا حدی جبران نماید. در حال حاضر بازار اندروید چیزی نزدیک به 100 هزار برنامه را در خود جای داده، حال آنکه در فروشگاه برنامه های آیفون نزدیک به 255 هزار برنامه ارائه می شود.

App Inventor Blocks

تصویر بالا: نمونه ای از استفاده از بلاک ها در برنامه App Inventor

برخی از تحلیلگران عرضه App Inventor را یک حرکت حساب شده از سوی گوگل و یک عامل متحول کننده بازار برنامه های اندروید قلمداد کرده اند اما بسیاری نیز بر این اعتقادند که گوگل با این حرکت بیشتر بدنبال بدست آوردن آمار خیره کننده و بزرگ نمودن شمار برنامه های عرضه شده برای اندروید است، چرا که این تحلیلگران امکان خلق برنامه های تجاری و سطح بالا توسط App Inventor را منتفی دانسته و بر خلاف شعارهای گوگل معتقدند که سادگی کار با این ابزار به قیمت کاهش توانایی و عدم امکان توسعه منطق های پیچیده تمام می شود.

 گوگل برای ساخت برنامه App Inventor از نتایج تحقیقاتی که پیش از این در دانشگاه MIT انجام پذیرفته و منجر به ساخت کتابخانه برنامه به زبان جاوا تحت عنوان OpenBlocks شده بود استفاده نموده است. این کتابخانه بستری اجرایی را برای برنامه نویسی بصورت گرافیکی و با استفاده از بلاک ها مهیا می نماید. بنا به اظهارات کمپانی گوگل تعداد زیادی از اساتید دانشگاه های مختلف در تحقیق و توسعه مرتبط با این برنامه دخیل بوده اند و رهبری این پروژه را هال ابلسون -- استاد علوم و مهندسی کامپیوتر دانشگاه MIT بر عهده داشته است.

OpenBlocks

تصویر بالا: مشخص نمودن نحوه رفتار برنامه با استفاده از برقراری ارتباط میان بلاک ها در پروژه OpenBlocks



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا