HIS Markit: حضور پررنگ سامسونگ و هواوی در بازار پردازنده‌های موبایلی در سه‌ماهه سوم 2019

نمایش خبر

تاریخ : 1398/10/26        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : پردازنده Processor ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، مدیاتک MediaTek ، کوالکام Qualcomm ، اکسینوس Exynos ، سامسونگ Samsung ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : موسسه IHS Markit در روز دوشنبه 6 ژانویه سال جاری میلادی (16 دی 1398) گزارش خود را از بازار جهانی پردازنده‌های موبایلی در فصل سوم 2019 منتشر کرد. بر اساس این گزارش در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر سال گذشته، کوالکام علی‌رغم رقابت تنگاتنگ با هواوی و سامسونگ، موفق شد بار دیگر بیشترین سهم بازار را در میان تولیدکنندگان چیپ‌ست از آن خود سازد. آمارهای IHS Markit نشان می‌دهد که شرکت آمریکایی در این بازه زمانی، 31 درصد از بازار پروسسورها را در اختیار داشته و جایگاه نخست را به خود اختصاص داده و پس از آن، مدیاتک با 21 درصد، سامسونگ با ۱۶ درصد و هواوی با ۱۴ درصد در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار گرفته‌اند.

کسب عنوان برترین تولیدکننده تراشه در فصل سوم 2019 توسط کوالکام در حالی محقق شده که سامسونگ و هواوی، به عنوان دو شرکت پیشرو در زمینه ساخت اسمارت‌فون، در سال‌های اخیر به استفاده از پردازنده‌های اختصاصی خود در محصولات‌شان روی آورده‌اند؛ امری که به طور طبیعی سبب کاهش بخشی از سهم بازار کمپانی آمریکایی شده است. مطابق یافته‌های IHS Markit، سامسونگ و هواوی در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2019 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، استفاده از تراشه‌های تولیدی خود را بیش از 30 درصد افزایش داده‌اند؛ حال آن که سهم بازار کوالکام با پردازنده‌های اسنپ‌دراگون 16.1 درصد کاهش را نسبت به فصل سوم 2018 نشان می‌دهد.

گِریت اشنیمان (Gerrit Schneemann)، تحلیلگر ارشد بخش گوشی‌های هوشمند در IHS Markit، با اشاره به این تغییرات می‌گوید: «هر دو شرکت سامسونگ و هواوی گام‌های راهبردی موثری را برای هماهنگی خطوط تولید اسمارت‌فون و زنجیره تأمین قطعات اختصاصی، بدون نیاز به چیپ‌ست‌های تولیدشده توسط دیگر شرکت‌ها برداشته‌اند و از جایگزین‌های تولیدی خود استفاده می‌کنند.» او در ادامه افزوده است اگر چه هر یک از این دو کمپانی دلایل خاص خود را برای ایجاد این تغییر دارند، اما تأثیر کل این روند بر بازار اسمارت‌فون و کاهش سهم پردازنده‌های ساخت شرکت‌های غیر سازنده موبایل (مانند کوالکام) چشمگیر بوده است.

تلاش سامسونگ برای تأمین پردازنده گوشی‌های میان‌رده

به گزارش IHS Markit، کمپانی کره‌ای سامسونگ در ۸۰.۴ درصد از گوشی‌‌های میان‌رده خود (از جمله اسمارت‌فون‌های سری گلکسی A) که در سه‌ماهه سوم 2019 وارد بازار شده‌اند، از پردازنده‌های Exynos استفاده کرده که در مقایسه با میزان ۶۴.۲ درصدی فصل سوم سال ۲۰۱۸ افزایش قابل توجهی یافته است. به علاوه، در بازه زمانی جولای تا سپتامبر 2019، تراشه‌های Exynos در حدود 75.4 درصد از گوشی‌های سامسونگ حضور داشته‌اند. در حالی که در زمان مشابه سال 2018، در 61.4 درصد از اسمارت‌فون‌های سامسونگ، پروسسورهای Exynos مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در مقابل سهم تأمین‌کنندگان غیر سازنده موبایل همچون مدیاتک و کوالکام در اسمارت‌فون‌های سامسونگ، به ترتیب از 9.0 و 27.5 درصد در سال 2018 به 2.3 و 22.2 درصد در سال گذشته میلادی کاهش یافته است.

به گفته جوسی هونگ (Jusy Hong)، مدیر تحلیل و پژوهش اسمارت‌فون در IHS Markit، سامسونگ در طول سال گذشته بیشتر تمرکز خود را به گوشی‌های هوشمند رده میانی معطوف کرده و برای معرفی فناوری‌ها و ویژگی‌های جدید، به جای استفاده از محصولات پرچمدار، از محصولات میان‌رده سری گلکسی A بهره گرفته است. این تغییر استراتژی نیازمند تکیه بیشتر بر راهکارهای پردازشی و تراشه‌های تولیدی خود شرکت است تا کارآمدی توسعه و هزینه‌های تولید در حالت بهینه قرار گیرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که سامسونگ در سال 2020 رویکرد متفاوتی را دست کم در مورد نخستین پرچمدار خود یعنی مجموعه گلکسی S20 در پیش خواهد گرفت. شرکت کره‌ای به طور معمول گوشی‌های سری گلکسی S را در آمریکا، ژاپن، چین و آمریکای لاتین با جدیدترین چیپ‌ست‌های کوالکام و در دیگر کشورها با قدرتمند‌ترین پردازنده‌های Exynos عرضه می‌کند. اما به نظر می‌رسد این کمپانی در سال جاری میلادی اسمارت‌فون‌های گلکسی S20 را در کشورهای اروپایی با Exynos 990 و در سایر مناطق با پلتفرم موبایلی اسنپ‌دراگون 865 ارائه خواهد کرد.

هواوی به دنبال کاهش وابستگی به ایالات متحده

مطابق گزارش IHS Markit، شرکت چینی هواوی در 74.6 درصد محصولاتی که در سه‌ماهه سوم 2019 عرضه کرده از پروسسور اختصاصی خود یعنی Kirin بهره برده و این رقم در مدت مشابه سال 2018، حدود 68.7 درصد بوده است. سابق بر این، هواوی از تراشه‌های Kirin عمدتا در دستگاه‌های پرچمدار خود استفاده می‌کرد. با این حال، به نظر می‌رسد که این کمپانی اینک استفاده از پروسسورهای اختصاصی خود را برای سایر محصولات در بازه‌های قیمتی متنوع، شامل گوشی‌های میان‌رده سری Nova و Y در دستور کار قرار داده است.

به گفته آنا آرنس (Anna Ahrens)، تحلیلگر ارشد بخش اسمارت‌فون و موبایل IHS Markit، تحریم دولت ایالات متحده استفاده از فناوری‌های آمریکایی از جمله محصولات کوالکام را برای هواوی ممنوع ساخته است. به این منظور شرکت چینی از طریق جست‌وجوی تأمین‌کنندگان در سایر کشورها و استفاده از راه‌حل‌های داخلی، به دنبال کنار گذاشتن قطعات ارائه‌شده توسط شرکت‌های آمریکایی از زنجیره تأمین خود است.

به این ترتیب، سهم کمپانی آمریکایی کوالکام از محصولات عرضه‌شده هواوی، از 24 درصد در فصل سوم 2018 به 8.6 درصد در سه‌ماهه پایان‌یافته در سپتامبر 2019 کاهش یافته که افت شدیدی به حساب می‌آید. اما شرکت تایوانی مدیاتک با پر کردن خلاء حاصل از کاهش حضور کوالکام، سهم خود را از تامین تراشه‌های هواوی از 7.3 درصد در سه‌ماهه سوم 2018 به 16.7 در مدت مشابه سال 2019 افزایش داده است.

رقابت شدید کوالکام و مدیاتک برای به دست آوردن بازار سایر سازندگان اسمارت‌فون

در حالی که دو سازنده برتر بازار اسمارت‌فون استفاده از تراشه‌های تولیدی خود را گسترش می‌دهند، رقابت مدیاتک و کوالکام بر سر بخش باقی‌مانده بازار شدت یافته است. آمارها نشان می‌دهد که شش سازنده برتر یعنی سامسونگ، هواوی، اپل، شیائومی، اوپو و ویوو در سومین سه‌ماهه 2019 برابر با 77 درصد از بازار جهانی اسمارت‌فون را در اختیار داشته‌اند. در این میان، اپل به طور کامل به چیپ‌ست‌های خود تکیه دارد و همان طور که اشاره شد، سامسونگ و هواوی نیز مسیر مشابهی را در پیش گرفته‌اند و اکثرا از پردازنده‌های خود برای تولید اسمارت‌فون استفاده می‌کنند. به این ترتیب سه شرکت بعدی این فهرست به عنوان مهم‌ترین خریداران باقیمانده، به آوردگاه مدیاتک و کوالکام تبدیل شده‌اند.

یافته‌های IHS Markit از آن حکایت دارد که از یک سو استفاده از تراشه‌های مدیاتک در محصولات شیائومی به تدریج از نیمه دوم سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است و از سوی دیگر به‌کارگیری پردازنده‌های کوالکام نیز در گوشی‌های شرکت چینی طی سه‌ماهه سوم سال 2019 با سرعت قابل توجهی گسترش پیدا کرده است. بر همین اساس، با آنکه گوشی‌های سری Redmi 6 به عنوان یکی از محصولات پرعرضه شیائومی در سال 2018 به تراشه‌های مدیاتک مجهز بودند، در مجموعه جدید Redmi 7 که در سال 2019 عرضه شد، چیپ‌ست‌های کوالکام مورد استفاده قرار گرفت.

با این حال سهم کوالکام از اسمارت‌فون‌های اوپو شاهد افت زیادی بوده و از 82 درصد در سه‌ماهه نخست 2019 به 42 درصد در سه‌ماهه سوم کاهش یافته است. در مقابل در 58 درصد گوشی‌های عرضه‌شده اوپو در فصل منتهی به سپتامبر 2019، تراشه‌های مدیاتک به کار رفته است. تغییری که بیش از هر چیز، در پی راهبرد جدید اوپو برای افزایش عرضه اسمارت‌فون‌های رده پایین مجهز به پردازنده‌های مدیاتک روی داده است.

در کنار شیائومی و اوپو، ویوو نیز استفاده از تراشه‌های مدیاتک را در محصولات خود افزایش داده و 46 درصد از گوشی‌هایی که این کمپانی در سه‌ماهه سوم 2019 عرضه کرده، مجهز به چیپ‌ست‌های تولیدکننده تایوانی بوده‌اند که در مقایسه با رقم 27 درصدی بازه زمانی مشابه سال 2018، جهش چشمگیری به شمار می‌رود. ویوو نیز همانند اوپو با عرضه محصولاتی همچون گوشی‌های سری Y ،S و V در پی افزایش سهم خود در بازار گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده‌ بوده و همین امر، افزایش ضریب نفوذ مدیاتک را به دنبال داشته است.

شاید جالب باشد که بدانید کوالکام در ابتدا قصد داشت جدیدترین پلتفرم موبایلی خود یعنی اسنپ‌دراگون 865 را با لیتوگرافی 7 نانومتری EUV سامسونگ تولید کند، اما به جای آن به نظر می‌رسد از فناوری 7 نانومتری پیشرفته N7P، بسیار مشابه با تکنولوژی تولید تراشه A13 Bionic اپل استفاده کرده که هر دو توسط شرکت TSMC ساخته‌ شده‌اند. طبق گزارش منابع خبری، شرکت تایوانی TSMC قصد دارد در سال جاری میلادی پروسسورهای 5 نانومتری را وارد بازار کند که با داشتن ترانزیستورهای متراکم‌تر، علاوه بر تقویت ICها باعث کاهش مصرف انرژی در مقایسه با چیپ‌ست‌های کنونی خواهند شد. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود که A14 Bionic اپل و Kirin 1020 هواوی نخستین پردازنده‌هایی خواهند بود که از این فناوری 5 نانومتری برای ساخت آنها استفاده می‌شود و احتمالا شاهد حضور چیپ‌ست‌های اشاره‌ شده به ترتیب در آیفون‌های 2020 و گوشی‌های سری Mate 40 خواهیم بود.

در پایان نباید از نظر دور داشت که در کنار راهبردهای اختصاصی شرکت‌ها و انتخاب بازه‌های قیمتی که استفاده از تراشه‌های متفاوتی را طلب می‌کنند، تحریم‌های دولتی آمریکا نیز در تصمیم‌گیری کمپانی‌های بزرگ جهان که اغلب چینی هستند، بی‌تاثیر نبوده است. شاید بتوان تمایل به تولید داخلی یا تأمین قطعات از تأمین‌کنندگان نزدیک‌تر به چین (مانند مدیاتک) را رویکردی پیشگیرانه برای شرایطی تفسیر کرد که ایالات متحده با افزایش تنش تجاری، درصدد تحریم بیشتر شرکت‌های چینی برآید.

منبع : IHS Markit


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا