معرفی Dimensity 800 چیپ‌ست میان‌رده جدید مدیاتک با مودم 5G داخلی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/10/18        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، مدیاتک MediaTek ، نسل پنجم 5G ، دایمنسیتی 800 Dimensity 800
واحد خبر mobile.ir : شرک مدیاتک که در طی سال‌های گذشته همواره بر ساخت و تولید پروسسورهای سطح پایین و میانی‌های کم‌توان متمرکز شده بود به‌تازگی به ساخت پردازنده‌های موبایل پیشرفته‌تر علاقه‌مند شده و به دنبال معرفی چیپ‌ست پرچمدار Dimensity 1000 در نوامبر 2019 حالا به سراغ تجربه تازه‌ای در این کلاس رفته است؛ Dimensity 800 پروسسور جدیدی از شرکت مدیاتک مجهز به مودم 5G‌ داخلی‌ست که به طور مشخص برای رقابت با Snapdragon 765 و نسخه G آن معرفی شده است. Dimensity 800 از لحاظ نوع هسته‌های پردازشی (فارغ از فرکانس و نحوه چینش) نیز مشابه رقیب کوالکامی خود عمل کرده و انتخاب ارزشمندی را پیش روی سازندگان موبایل در سال 2020 قرار می‌دهد.

پیش از بررسی امکانات و قابلیت‌های چیپ‌ست پردازشی جدید مدیاتک نخست بهتر است آن را در کنار Dimensity 1000 و مهم‌ترین رقیب آن یعنی Snapdragon 765G قرار دهیم. جدول زیر مشخصات کلیدی این سه پروسسور را در کنار هم نشان می‌دهد.

راه‌های ارتباطی: 5G sub-6GHz

مطمئنا مهم‌ترین ویژگی قابل اشاره در رابطه با Dimensity 800 به پشتیبانی داخلی آن از شبکه‌های 5G تعلق دارد امری‌که این چیپ‌ست را در کنار نمونه‌هایی چون Snapdragon 765/765G و Kirin 990 5G قرار داده و از پرچمدارانی مثل Snapdragon 865 و Exynos 990 که به اتصال یک مودم 5G اکسترنال برای انجام این امر نیاز دارند، مجزا می‌کند. این گزینه جدا از صرفه‌جویی در ابعاد چیپ‌ست، در زمینه مصرف انرژی نیز (حداقل روی کاغذ)، با اهمیت به نظر می‌رسد. Dimensity 800 مثل رقیب مستقیم آن با لیتوگرافی 7 نانومتری ساخته می‌شود هرچند هنوز شرکت سازنده آن از بین TSMC یا سامسونگ مشخص نشده است. مودم ارتباطی این چیپ‌ست از شبکه‌های 5G زیر 6 گیگاهرتز در هر دو حالت NSA و SA با تجمیع اپراتوری دوگانه (2CC CA) پشتیبانی می‌کند که این آخری به گفته مدیاتک تا 30 درصد پوشش پر سرعت گسترده‌‌تری را فراهم می‌آورد.

Dimensity 800 مشکلی برای ارتباطات غیر 5G نیز نداشته و ارتباط با نسل‌های پایین‌تر، از 2G و 3G گرفته تا 4G به‌خوبی در آن صورت می‌پذیرد. پشتیبانی از Dynamic Spectrum Sharing یا DSS، گزینه Voice over New Radio یا VoNR و در نهایت مصرف انرژی بسیار پایین، از دیگر موارد قابل ذکر در بخش ارتباطات رادیویی این چیپ‌ست به حساب می‌آیند.

هسته‌های پردازشی: Cortex-A76+A55

در حالی‌که هر سه بازیگر اصلی دنیای پردازش مویایلی در رده اندروید یعنی کوالکام، هواوی و سامسونگ همگی به سمت ساختارهای سه‌کلاستری در پردازنده‌های خود پیش رفته و جدا از هسته‌های سطح بالا (Performance Cores) و هسته‌های سطح پایین، پردازنده‌های رده میانی را نیز وارد طرح‌های جدید خود کرده‌اند، مدیاتک هنوز از همان ساختار دو کلاستری کلاسیک که پیش از این در Dimensity 1000 نیز به‌کار گرفته بود بهره می‌برد. در بخش پردازشی Dimensity 800 از چهار هسته ARM Cortex-A76 در فرکانس 2 گیگاهرتز در کلاستر قوی‌تر و 4 هسته Cortex-A55 با همان فرکانس حداکثر 2 گیگاهرتز در دسته پایین استفاده شده که با وجود یکسان بودن نوع هسته‌ها، به کل، ماجرای متفاوتی را نسبت به Snadragon 765 روایت می‌کنند.

در Snapdragon 765 از 1 هسته Cortex-A76 با فرکانس 2.3 گیگاهرتز (2.4 گیگاهرتز در نسخه G) در کلاستر اول استفاده شده و در کلاستر دوم نیز یک هسته دیگر از همین نوع با فرکانس 2.2 گیگاهرتز قرار دارد. در نهایت در پایین‌ترین دسته به 6 هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A55 بر می‌خوریم. SD765 در بالاتر بودن فرکانس هسته‌های A76 نسبت به رقیب خود برتری دارد اما در دیگر سو دو برابر بودن تعداد هسته‌های A76 در Dimensity 800، دست بالا را مواردی مثل زمان اجرای بازی‌ها و پردازش‌های چند رشته‌ای در اختیار مدیاتک قرار می‌دهد. استفاده نشدن از هسته‌های جدید Cortex-A77 در این میان اندکی از جذابیت اولیه Dimensity 800 می‌کاهد اما توجه به رده کاربری این چیپ‌ست از یک سو و استفاده نشدن از این هسته‌ها در رقیب اصلی این پروسسور، لزوم این ارتقاء را کم‌رنگ‌تر جلوه می‌دهد.

گرافیک: چهار هسته‌ای Valhall

در بخش گرافیکی این مجموعه ظاهرا از Mali-G57MP4 با فرکانس اعلام نشده‌ای استفاده می‌شود که نسبت به Mali-G77MP9 حاضر در Dimensity 1000 در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد اما همچنان به خانواده Valhall تعلق داشته و امکان مقایسه آن با Adreno 620 حاضر در SD765 وجود دارد.

AI: پردازش 2.4 تریلیون عملیات در ثانیه

واحد هوش مصنوعی یا APU 3.0 حاضر در Dimensity 800 از چهار هسته در سه نوع مختلف تشکیل شده که در مجموع امکان پردازش 2.4 تریلیون عملیات هوش مصنوعی در ثانیه را ارائه می‌کند. برای مقایسه، کافی‌ست بدانید که این رقم برای Snapdragon 765G از سوی کوالکام برابر با 5.5 تریلیون عملیات در ثانیه اعلام شده است.

ISP: دوربین تکی 64 مگاپیکسلی

بخش پردازنده سیگنال تصویری یا ISP در Dimensity 800 به گفته شرکت سازنده در سطح پرچمداران (flagship-level) قرار داشته و از چهار دوربین به صورت همزمان پشتیبانی می‌کند. این ISP از یک دوربین تکی تا وضوح 64 مگاپیکسلی و دوربین‌های دوگانه تا وضوح 32+16 مگاپیکسل پشتیبانی کرده و از نگاه مدیاتک بهبودهای مرتبط با هوش مصنوعی از جمله اتوفوکوس، نورگیری خودکار، وایت‌بالانس اتوماتیک، کاهش نویز، HDR و فناوری تشخیص چهره نیز در آن همگی در سطح چیپ‌ست‌های پرچمدار قرار دارند.

نمایشگر

Dimensity 800 از صفحه‌نمایش‌هایی حداکثر با وضوح فول اچ‌دی پلاس با نرخ به‌روزرسانی 90 هرتزی پشتیبانی می‌کند که برای دیوایس‌های رده میانی، امکانی قابل‌قبول و پیشرفته به نظر می‌رسد و نویدبخش تجربه جدیدی در نسل آینده گوشی‌های رده میانی‌ست.

مدیاتک زمان حضور اولین گوشی‌های هوشمند مجهز به Dimensity 800 را نیمه اول سال 2020 عنوان کرده اما هنوز جزییات بیشتری در رابطه با اولین دستگاه‌های دارای این پروسسور منتشر نشده است.

منبع : MediaTek