مشکل آنتن گوشی آیفون 4 - آیا سلطان طراحی اشتباهی را مرتکب شده است؟

نمایش خبر

تاریخ : 1389/4/4
برچسب‌ها : آنتن Antenna ، گوشی موبایل Mobile Phone ، آیفون iPhone ، Death Grip ، Apple iPhone 4 ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : در روز 24 ژوئن 2010 (3 تیر 1389) عرضه آیفون 4 توسط کمپانی اپل آغاز شد. طرفداران پر و پا قرص اپل در آمریکا، اروپا و ژاپن با تحمل صف های طولانی و ساعت ها انتظار توانستند آخرین محصول فناوری عرضه شده توسط این کمپانی را خریداری نموده و در دست بگیرند.

اما در مدتی کوتاه بیش از 360 پیام توسط فروم پشتیبانی آیفون 4 دریافت شد که حکایت از مشکلات دریافت سیگنال گوشی های خریداری شده توسط برخی از کاربران داشت. در این گزارش ها به عنوان مثال ذکر شده بود که با در دست گرفتن گوشی شدت سیگنال از 4 یا 5 خط به "جستجو برای سیگنال" تبدیل می شود. گزارشات دیگری نیز نشان می داد که نحوه در دست گرفتن گوشی بر روی شدت سیگنال تأثیر داشته و در مواردی -- خصوصاً هنگامی که گوشی با دست چپ گرفته شده -- به قطع مکالمه یا کاهش چشمگیر انتقال اطلاعات منجر می شود.

آیا این گزارشات اتفاقی بود یا واقعاً مشکلی در طراحی مهندسی اپل -- این غول بلا منازع طراحی -- پیش آمده است؟ گزارشی که سایت پی سی مگزین بلافاصله منتشر ساخت نشان می داد که آزمون انجام شده توسط پی سی مگزین نیز مشکلات آنتن آیفون 4 را تأیید می کند.

iPhone 4 in hand

تصویر بالا: آیفون 4 در دست یکی از نخستین خریداران این گوشی

پی سی مگزین آزمون خود را در مورد مشکلی که آن را چنگال مرگ (death grip) نامیده اند با آیفونی که بر روی یک میز قرار داده شده بود و با استفاده از نزم افزار Speedtest.net  آغاز نمود. آنها متوجه شدند اگر گوشی را با دستی که قدری عرق کرده است بگیرند و تعمداً انگشتان خود را بر روی سه خطی که در لبه های چپ، پائین و راست گوشی است قرار دهند و گوشه پائین و سمت چپ گوشی در کف دست قرار گرفته باشد سرعت انتقال اطلاعات به شدت کاهش یافته یا حتی انتقال اطلاعات بطور کامل قطع می شود. همچنین با بازگرداندن گوشی به روی میز سرعت دوباره بالا می رود و اگر از ضربه گیرهای لاستیکی اپل استفاده شود که در دور لبه گوشی قرار گرفته و رسانا نیستند این مشکل پیش نمی آید.

مطابق آزمایش پی سی مگزین این مشکل در مناطقی که پوشش آنتن دهی مناسب و شدت سیگنال بالایی داشت منجر به قطع شدن مکالمه نشده ولی در مناطقی که شدت سیگنال در آنها ضعیف بوده امکان برقراری ارتباط را کاهش می دهد.

پس از انتشار آزمون پی سی مگزین و انجام آزمون های دیگر توسط بلاگرها و متخصصین برای کشف علت اصلی مشکل آنتن آیفون 4، کمپانی اپل نیز در بیانیه ای این طور اظهار داشت:

«در دست گرفتن همه گوشی ها تا حدی منجر به کاهش کارآیی آنتن شده و بر حسب محل قرارگیری آنتن در گوشی، برخی قسمت های گوشی بدتر از دیگر قسمت ها [برای در دست گرفتن] است. این یک واقعیت برای هر گوشی بی سیمی است. اگر شما چنین تجربه ای بر روی گوشی آیفون خود دارید، از در دست گرفتن آن در گوشه چپ و پائین به گونه ای که هر دو وجه نوار مشکی رنگ قرار گرفته در نوار فلزی را بپوشاند خودداری نمائید و یا به سادگی از قاب هایی که موجود است استفاده کنید.»

گوشی آیفون 4 دارای دو آنتن است که در میان نوار فلزی در لبه خارجی گوشی قرار گرفته -- درست بر خلاف گوشی های آیفون 3G و آیفون 3GS که آنتن در داخل آنها تعبیه شده است. آنتنی که در سمت چپ گوشی است مخصوص بلوتوث، جی-پی-اس و وای-فای بوده و آنتنی که در سمت راست گوشی است برای دریافت سیگنال های شبکه های سلولی تلفن همراه بکار می رود. استیو جابز -- مدیر عامل اپل -- در زمان معرفی گوشی آیفون 4 به این موضوع اشاره کرده بود که قرار گیری آنتن ها در میان نوار فلزی لبه گوشی باعث افزایش کیفیت دریافت سیگنال خواهد شد.

iphone 4 antennas

تصویر بالا: استیو جابز -- مدیر عامل اپل -- در حال نمایش نحوه قرار گیری آنتن ها در گوشی آیفون 4

نحوه قرار گیری آنتن ها در گوشی آیفون 4 بدان معناست که افراد چپ دستی که گوشی را معمولاً در دست چپ خود می گیرند به گونه ای متفاوت با افراد راست دست بر روی آنتن گوشی تأثیر خواهند گذاشت. بنا به اظهار نظر برخی از کارشناسان، در دست گرفتن گوشی با دست چپ باعث می شود که تماس پوستی بیشتری (حاصل از تماس چهار انگشت) با بخش سمت راست گوشی که آنتن دریافت سیگنال های شبکه های سلولی تلفن همراه در آن بخش قرار دارد برقرار شده و اختلال بیشتری را ایجاد نماید. طول آنتن از حساسیت ویژه ای برخوردار است و باید با دقت تعیین شود تا بتواند سیگنال مناسب را دریافت کند و تماس دست -- خصوصاً دستی که کمی مرطوب یا عرق کرده است -- با آنتن می تواند با اتصال کوتاه نمودن بخشی از آنتن، طول مؤثر آنتن را تغییر داده و باعث گردد که آنتن سیگنالی با طول موج متفاوت با طول موج اصلی را ردیابی نماید.

شاید هنوز برای قضاوت در مورد شدت مشکل آنتن آیفون 4 زود باشد. برخی کارشناسان اظهار تعجب کرده اند که چطور ممکن است چنین ایرادی با توجه به آزمون های سختی که اپل پیش از تولید هر محصول بر روی نمونه های اولیه آن انجام می دهد بوجود آمده باشد. برخی کارشناسان نیز اظهار داشته اند که ممکن است این مشکل با نحوه تعبیر سیستم عامل از شدت سیگنال مرتبط بوده و اپل بتواند آن را با بروزرسانی نرم افزاری برطرف سازد.

شاید اپل راهکار دیگری را بجز تجویز نحوه در دست گرفتن گوشی و استفاده از قاب برای اجتناب از این مشکل پیشنهاد داده و یا تغییری را در طراحی خود اعمال کند، اما آنچه با قاطعیت می توان اظهار داشت این است که آنتن گوشی آیفون 4 در شرایط کنونی و آنتن برخی از گوشی های دیگر عاری از ایراد نبوده و ممکن است مشکلاتی را برای کاربران ایجاد نمایند.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا