پیش‌بینی IDC از وضعیت بازار اسمارت‌فون در 5 سال آتی – چشم امید بازار به 5G و گوشی‌های تاشو

نمایش خبر

تاریخ : 1397/12/19        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، نسل پنجم 5G ، نسل چهارم 4G ، نسل سوم 3G

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز چهارشنبه 6 مارس 2019 (15 اسفند 1397) با انتشار گزارشی تحلیلی، ضمن پیش‌بینی روند بازار اسمارت‌فون در سال جاری میلادی، برآورد خود از وضعیت بازار تا انتهای سال 2023 را نیز اعلام نمود. طبق گزارش بخش بررسی فصلی بازار جهانی موبایل در مؤسسه IDC، بازار گوشی‌های هوشمند همچنان پرچالش بوده و انتظار می‌رود سال 2019، سومین سال پی‌در‌پی باشد که بازار جهانی اسمارت‌فون با افت عرضه مواجه می‌شود. کارشناسان IDC برآورد کرده‌اند که در سال 2019 در مجموع حدود 1 میلیارد و 390 میلیون دستگاه اسمارت‌فون وارد بازار می‌شود که در صورت درست بودن این پیش‌بینی، میزان عرضه نسبت به سال قبل، 0.8 درصد افت خواهد داشت.

IDC Smartphone Market Forecast 2019 2023

درست است که در حال حاضر بازار اسمارت‌فون رو به افول است، اما نکته‌های امیدوارکننده نیز در گزارش اخیر IDC به چشم می‌خورد. به عنوان مثال، پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی امسال شتاب بیشتری گرفته و انتظار می‌رود در نیمه دوم سال جاری میلادی به رشد سالانه 2.3 درصد برسد. به احتمال زیاد، این روند رو به رشد تا سال 2023 ادامه خواهد یافت، طوری که تعداد گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده در سال 2023 حدود 1.54 میلیارد دستگاه تخمین زده شده است. اما در هر حال، موضوع اصلی آن است که فعلا بازار وضع خوبی ندارد.

به گفته رایان ریث (Ryan Reith)، معاون برنامه در بخش بررسی فصلی بازار جهانی موبایل در مؤسسه IDC، بزرگ‌ترین پرسشی که در این میان بی‌پاسخ مانده، آن است که چه چیزی می‌تواند بازار گوشی‌های هوشمند را مجددا به رشد بازگرداند؟ بدون شک، رشد صنعت اسمارت‌فون چند سالی‌‌ست که به دلایلی که از پیش مشخص بوده، با رکود مواجه شده است. از جمله مهم‌ترین این دلایل می‌توان به چرخه طولانی‌تر جایگزینی یک اسمارت‌فون اشاره کرد؛ یعنی مردم ترجیح می‌دهند مدت زمان بیشتری را با گوشی هوشمند خود سپری کرده و دیرتر از گذشته برای خرید اسمارت‌فون نو اقدام می‌کنند. بازار پرچالش و راکد چین و موانع ژئوپولیتیک نیز از دیگر عوامل رکود کنونی بازار بر شمرده شده‌اند.

اما رایان ریث به این نکته نیز اشاره می‌کند که نباید پیشرفت‌های مهم فناوری و ظرفیت‌های آنها را نادیده بگیریم. انتظار می‌رود سال جاری با معرفی دیوایس‌های تاشدنی و اسمارت‌فون‌های 5G، شاهد نوآوری‌های مهمی در عرصه تکنولوژی باشیم. در حال حاضر، صحبت‌های داغ زیادی درباره فناوری ارتباطی 5G در بازار شنیده می‌شود که هرچند در مراحل اولیه خود قرار دارد، ولی طبق پیش‌بینی‌ها به سرعت افزایش خواهد یافت. هنوز بسیاری از افراد در رابطه با فواید ارتقا به دیوایس‌ها و سرویس‌های 5G مطمئن نیستند، اما ناگفته پیداست که پس از سال 2019، مهاجرت به 5G با آمار خیره‌کننده‌ای اوج می‌گیرد.

در حال حاضر، کمپانی‌های متعددی قصد دارند اسمارت‌فون‌های 5G خود را در سال 2019 وارد بازار کنند، اما احتمالا استقبال از این دیوایس‌ها کند خواهد بود. طبق پیش‌بینی IDC، در سال 2019 تنها 0.5 درصد از مجموع فروش اسمارت‌فون‌ها به گوشی‌های 5G مربوط می‌شود. اما انتظار می‌رود تا سال 2023، سهم اسمارت‌فون‌های 5G از فروش جهانی به 25 درصد افزایش یابد. به عبارت دیگر، در سال 2023 تقریبا از هر 4 گوشی هوشمندی که در دنیا عرضه می‌شود، یک گوشی به شبکه ارتباطی 5G مجهز است.

در سال 2019 حدود 4.1 درصد از گوشی‌های دنیا با فناوری 3G وارد بازار شده و طبق پیش‌بینی IDC گوشی‌های 3G تا سال 2023 عملا از صنعت حذف می‌شوند، زیرا در آن مقطع تنها 2.2 درصد از سهم بازار به این نوع دیوایس‌ها اختصاص خواهد داشت. اما اوضاع درباره گوشی‌های 4G فرق می‌کند و این نوع دیوایس‌ها به این زودی از رده خارج نمی‌شوند. طی سال جاری میلادی، عمده اسمارت‌فون‌هایی که به بازار عرضه می‌شوند (یعنی 95.4 درصد) مجهز به 4G خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2023 نیز گوشی‌های 4G با کسب 71 درصد از سهم بازار، همچنان محبوب‌ترین نوع اسمارت‌فون باشند.

IDC Smartphone Market Forecast 2019 2023

میزان عرضه جهانی پلتفرم‌های اسمارت‌فون، سهم بازار و رشد سالیانه در سال 2019 و 2023

بدون تردید، مؤسسه IDC یکی از معتبرترین مراکز تحقیقاتی و تحلیل بازار محسوب می‌شود، اما خوب می‌دانیم که بازار گوشی‌های هوشمند یک بازار پویا بوده و ممکن است رفتاری برخلاف پیش‌بینی‌ها از خود نشان دهد. حتی به اعتقاد برخی کارشناسان، پیش‌بینی در یک بازه زمانی 5 ساله، در بازاری به پویایی بازار موبایل، تاحدی پوچ و بی‌معنی‌ست، اما به هر حال در کوتاه‌مدت می‌توان روی برآوردهای آن حساب کرد. نظر به اینکه 5G هنوز یک تکنولوژی نوپا به شمار می‌رود، نخستین نسل از اسمارت‌فون‌های 5G احتمالا قیمت گزافی خواهند داشت. لذا بدیهی‌ست که در چند سال اول، دیوایس‌های 5G تنها مشتریانی را به خود جذب کنند که جزو طبقه ثروتمند جامعه هستند.

به مرور زمان، اپراتورها، سازندگان چیپ‌ست و نهایتا شرکت‌های تولید اسمارت‌فون، پروسه مهاجرت به 5G را سرعت خواهند بخشید. به این ترتیب ممکن است قیمت‌ها زودتر از حد انتظار پایین بیاید و همین امر می‌تواند میزان استقبال از 5G را افزایش دهد. البته باید این نکته را مد نظر قرار داد که وعده دادن به مشتریان برای اینکه صرفا سرعت اینترنت 5G بالاتر خواهد بود، نمی‌تواند به خودی خود کاربران را برای مهاجرت به 5G قانع نماید. در این میان، توسعه‌دهندگان نیز باید اپلیکیشن‌هایی را طراحی کنند که از این سرعت بالا، نهایت استفاده را ببرد. تنها در چنین شرایطی می‌توان قیمت بالای دیوایس‌های 5G را توجیه کرد.

IDC Smartphone Market Forecast 2019 2023

پیش‌بینی رشد و عرضه اسمارت‌فون‌ها برحسب نسل‌های ارتباطی از سال 2018 تا 2023

همانطور که قبلا هم اشاره شد، یکی دیگر از نوآوری‌هایی که می‌تواند باعث رونق بازار شده و آن را از رکود نجات دهد، اسمارت‌فون‌های تاشو است. شنیده‌ها حاکی از آن است که نخستین نسل از دیوایس‌های تاشو با چالش‌های خاص خود مواجه است (مثل چین‌خوردگی نمایشگر و ضخامت زیاد). سامسونگ از همین الان اعلام کرده که طی سال جاری میلادی فقط تعداد محدودی Galaxy Fold را به تولید می‌رساند. البته دو اسمارت‌فون تاشوی دیگر توسط این شرکت کره‌ای طراحی شده و در مرحله تولید به سر می‌برند. به غیر از سامسونگ، هواوی نیز از تصمیم خود برای عرضه اسمارت‌فون تاشو خبر داده و انتظار می‌رود سایر برندها نیز دیر یا زود به این عرصه ورود کنند.

به گفته سانجیتیکا سری‌واستاوا (Sangeetika Srivastava)، تحلیلگر پژوهشی ارشد در بخش بررسی فصلی دیوایس‌های موبایل مؤسسه IDC، توسعه فناوری ارتباطی 5G و هیاهوی رسانه‌ای درباره گوشی‌های تاشو، با وجود جذابیت فراوان، هنوز برای کاربران ماهیت مشخص و شفافی نداشته و باید امتحان خود را پس بدهند، اما با این وجود شکی نیست که سال 2019، سال مدرن‌سازی در بازار اسمارت‌فون خواهد بود.  

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا