گزارش IDC از بازار جهانی اسمارت‌فون- سه‌ماهه چهارم آینه تمام‌نمای کل سال 2018

نمایش خبر

تاریخ : 1397/11/18        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo

واحد خبر mobile.ir : با پایان یافتن سال 2018، علاوه بر کمپانی‌های تولیدکننده، موسسات پژوهشی نیز بررسی و ارائه گزارش از وضعیت سازندگان و حجم تولید و عرضه آنها را در دستور کار قرار می‌دهند. موسسه پژوهشی معتبر IDC نیز به تازگی گزارشی را در خصوص وضعیت بازار گوشی‌های هوشمند و میزان عرضه اسمارت‌فون در سه‌ماهه چهارم و کل سال گذشته میلادی منتشر کرده است. به گزارش بخش بررسی فصلی بازار گوشی‌های موبایل در IDC، مجموع اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده در فصل چهارم 2018، برابر با 375.4 میلیون دستگاه بوده است که کاهش 4.9 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال 2017 نشان می‌دهد و با میزان اعلام‌شده توسط موسسه Canalys شباهت بسیاری دارد.

Samsung Galaxy Note9 and Apple iPhone XS Max

آیفون XS Max در سمت چپ و Galaxy Note9 در سمت راست

به این ترتیب، سه‌ماهه چهارم 2018 در حالی به پایان رسیده است که نه تنها پنجمین دوره افت پیاپی در بازار جهانی اسمارت‌فون رقم خورده، بلکه از نگاه IDC بدترین سال برای گوشی‌های هوشمند از نظر حجم عرضه بوده است؛ چرا که در مجموع 1.4 میلیارد اسمارت‌فون در سال گذشته به بازار عرضه شده و در مقایسه با سال 2017، برابر با 4.1 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که سه‌ماهه چهارم همزمان با فصل تعطیلات در اکثر کشورهای جهان است و به طور طبیعی میزان فروش در این بازه زمانی افزایش می‌یابد. کارشناسان IDC پیش‌بینی کرده‌اند که روند چالش‌ برانگیز بازار گوشی‌های هوشمند همچنان در فصل نخست 2019 هم ادامه خواهد یافت و با احتمال زیاد در این سه‌ماهه نیز افت عرضه بر تولیدکنندگان تحمیل خواهد شد.

ریان ریث (Ryan Reith)، معاون برنامه در بخش بررسی جهانی دستگاه‌های موبایل موسسه IDC، ضمن اشاره به آشفته بودن فعلی بازار جهانی اسمارت‌فون می‌افزاید: «به غیر از تعداد انگشت‌شماری از بازارهای با رشد بالا همچون هند، اندونزی، کره و ویتنام، در سال 2018 شاهد فعالیت مثبت چندانی [در دیگر بازارها] نبوده‌ایم. به باور ما چندین عامل از جمله طولانی شدن چرخه جایگزینی [گوشی‌های هوشمند]، افزایش سطح نفوذ [گوشی‌های هوشمند] در بسیاری از بازارهای بزرگ، بلاتکلیفی اقتصادی و سیاسی و افزایش ناامیدی مصرف‌کنندگان به سبب رشد پیوسته قیمت‌ها در این میان نقش دارند.»

بر اساس این گزارش، یکی از موارد مسئله‌ساز در سال گذشته، شرایط نامطلوب بازار اسمارت‌فون چین بوده است. حجم گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده در این کشور که به طور تقریبی 30 درصد از کاربران اسمارت‌فون در جهان را در اختیار دارد، در مقایسه با سال 2017 با بیش از 10 درصد کاهش روبرو شده است. از نگاه تحلیلگران IDC، افزایش موجودی کالا همچنان یکی از چالش‌های اصلی بازار است؛ در حالی که تمایل مشتریان برای صرف هزینه بیشتر جهت خرید محصولات نیز کاهش یافته است. اما علی‌رغم این شرایط، سهم هواوی، اوپو، ویوو و شیائومی به عنوان چهار برند برتر چین از 66 درصد بازار این کشور در سال 2017 به رقم تقریبی 78 درصد رسیده است.

IDC Smartphone Market Report Q4 and Full Year 2018

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان در سه‌ماهه چهارم سال 2018 (عرضه به میلیون عدد)

در سطح جهانی هم جایگاه پنج تولیدکننده برتر تقویت شده است، به طوری که اینک 69 درصد از حجم عرضه اسمارت‌فون در اختیار این شرکت‌ها است که در نسبت با سهم 63 درصدی سال گذشته افزایش قابل توجه قدرت انحصاری آن‌ها را نشان می‌دهد. اگر کمپانی ویوو را، با جایگاه کنونی ششم، به این فهرست بیافزاییم، سهم بازار برندهای برتر به 75 درصد خواهد رسید.

پیش از این تحلیلگران Canalys اعلام کرده بودند که میزان عرضه محصولات اسمارت‌فون در چین، در سال 2018 به پایین‌ترین میزان خود از سال 2013 تاکنون رسیده است؛ چنان که در سه‌ماهه چهارم سال گذشته به تنهایی 15 درصد افت سالانه را شاهد بوده‌ایم. آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین نیز که بنیادی پژوهشی زیر نظر وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین است، اخیرا اعلام کرد که حجم عرضه اسمارت‌فون در سال میلادی گذشته با کاهش 15.5 درصدی به 390 میلیون واحد رسیده است.

اما بر خلاف چین بازار هند رشد خارق‌العاده‌ای را تجربه می‌کند؛ به طوری که موسسه کانترپوینت از عرضه 145.2 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به بازار این کشور در سال 2018 خبر داده که حاکی از رشد 10 درصدی نسبت به 132 میلیون واحد سال 2017 است. ظاهرا رشد اقتصادی سریع هند و تقویت توانایی مالی ساکنان شبه قاره، بازار اسمارت‌فون را نیز تحت تاثیر قرار داده و هند رقابت با چین را به عرصه مصرف محصولات فناوری نیز توسعه داده است.

IDC Smartphone Market Report Q4 and Full Year 2018

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان در سال 2018 (عرضه به میلیون عدد)

آنتونی اسکارسلا (Anthony Scarsella)، مدیر پژوهش در بخش بررسی جهانی دستگاه‌های موبایل موسسه IDC، عقیده دارد که با ادامه کاهش روند جایگزینی اسمارت‌فون‌های قدیمی با دستگاه‌های جدید در اکثر بازارها، سازندگان بایستی موازنه جدیدی بیابند تا تعادل را میان جدیدترین ویژگی‌های اسمارت‌فون‌ها، طراحی متقاعدکننده و مقرون‌به صرفه بودن برقرار سازند. او در ادامه می‌گوید: «ورود 5G و دستگاه‌های خم‌شونده در اواخر سال جاری می‌تواند بسته به این که سازندگان و اپراتورها چگونه مزایای این فناوری‌ها را به زندگی واقعی عرضه کنند، خون تازه‌ای را در رگ‌های این صنعت به جریان بیندازد. با این حال، پیش‌بینی می‌کنیم که این دستگاه‌های تازه سبب افزایش متوسط قیمت فروش شود، زیرا نمایشگرها، چیپ‌ست‌ها و رادیوهای جدید باعث افزایش قیمت فهرست قطعات (BOM کوتاه‌شده bill of materials) خواهد شد که به معنی قیمت بالاتر برای مصرف‌کنندگان است. برای حل این مسأله، اپراتورها و خرده‌فروشان باید پیشنهادات تعویض برای [ارائه] دستگاه‌های قدیمی [به جای دستگاه‌های جدیدتر] را در قالب نوعی یارانه به حداکثر برسانند تا بازار در سال 2019 در مسیر رشد و بهبود قرار گیرد.»

IDC Smartphone Market Report Q4 and Full Year 2018

سهم بازار پنج کمپانی برتر تولید‌کننده اسمارت‌فون در سه‌ماهه چهارم سال 2018

کارشناسان IDC در ادامه به معرفی پنج شرکت برتر تولیدکننده اسمارت‌فون در بازار جهانی در سه‌ماهه اخیر پرداخته‌اند:

سامسونگ

این کمپانی کره‌ای در سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2018، حدود 70.4 میلیون دستگاه اسمارت‌فون وارد بازار کرده است که نسبت به زمان مشابه سال گذشته 5.5 درصد کاهش را نشان می‌دهد. سامسونگ با وجود کاهش سهم بازار این شرکت از 20 به 18.7 درصد، همچنان با اختلاف اندکی از اپل در صدر جدول عرضه‌کنندگان سه‌ماهه چهارم قرار گرفته است. اوضاع این شرکت برای کل سال 2018 نیز تفاوت چندانی با سه‌ماهه چهارم نداشته به طوری که تعداد گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده سامسونگ با 8 درصد کاهش به 292.3 میلیون دستگاه رسیده است. با توجه به عرضه قریب‌الوقوع اسمارت‌فون‌های 5G، باید دید آیا سامسونگ برای حفظ جایگاه نخست، امکان عرضه کافی محصولات مبتنی بر این فناوری را دارد یا خیر.

اپل

این شرکت تا پیش از این در سه‌ماهه منتهی به تعطیلات سال نو میلادی فروش قابل توجهی داشت، اما در فصل چهارم 2018 با وجود عرضه گوشی‌های آیفون XS، آیفون XS Max و آیفون XR، میزان عرضه جهانی آیفون با 11.5 درصد کاهش روبرو شده و به 68.4 میلیون واحد رسیده است. البته آمار عرضه اعلام‌شده توسط موسسات Strategy Analytics و کانترپوینت قدری کمتر است و از 65.9 میلیون واحد آیفون عرضه‌شده در سه‌ماهه پایانی سال گذشته میلادی خبر می‌دهد. با توجه به آن که مدیران اپل مدتی است رقم فروش محصولات خود را اعلام نمی‌کنند، نمی‌توان در خصوص درستی آمار هیچ یک از این موسسات پژوهشی با قطعیت اظهار نظر کرد. همچنین از آنجا که ایالات متحده آمریکا و چین به عنوان بزرگ‌ترین بازار محصولات این کشور، از نظر عملکرد گوشی‌های هوشمند بدترین سال خود را پشت سر گذاشته‌اند، حجم آیفون عرضه‌شده در کل سال 2018 نیز از نگاه آی‌دی‌سی، 3.2 درصد افت داشته و از 215.8 دستگاه در سال 2017 به 208.8 واحد رسیده است. با آن که اپل از این بازی بیرون نیست، اما با توجه به احتمال عرضه نشدن آیفون 5G در سال 2019، این شرکت برای موفقیت باید محصولی قوی‌تر و مهم‌تر از آن، اکوسیستمی سطح بالاتر ارائه کند. کاری که در شرایط کنونی مسیر دشوار خواهد بود و فشار کاهش قیمت در اثر عرضه اضافی، مانع تحقق آسان اهداف اپل خواهد شد.

هواوی

هواوی مطابق رویه سال‌های اخیر بیشترین رشد را میان سازندگان اسمارت‌فون تجربه کرده است. این شرکت چینی در سه‌ماهه چهارم 2018 شاهد رشد سالانه 43.9 درصدی بوده و حجم گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده آن نیز 33.6 درصد رشد سالانه داشته است. کارشناسان IDC عقیده دارند که یکی از دلایل عمده موفقیت هواوی به محصولات زیربرند آنر باز می‌گردد که در حال حاضر نزدیک به نیمی از کل عرضه‌های این شرکت را به خود اختصاص داده است. نکته شایان توجه در خصوص این شرکت آن است که با وجود سهم بیش از 50 درصدی بازار چین در کسب‌وکار هواوی، افزایش ارائه بین‌المللی محصولات و درخشش هواوی در جهان، موجب تغییر نسبت عرضه در داخل و خارج چین شده و موقعیت محصولات هواوی را در سایر بازارها تقویت کرده است.

Honor View 20

Honor View 20

اوپو

جایگاه چهارم برترین عرضه‌کننده اسمارت‌فون در سه‌ماهه چهارم 2018 از آنِ اوپو است. این شرکت چینی در سال 2018 در مجموع 113.1 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار کرده و رشد 1.3 درصدی را داشته است. میزان رشد این شرکت هرچند در مقایسه با سال‌های گذشته چشمگیر نیست، اما در شرایط کنونی بازار قابل قبول به نظر می‌رسد. این نکته جایی اهمیت بیشتری می‌یابد که به تکیه عمده کسب‌وکار اوپو در چین و سپس هند و اندونزی به عنوان بزرگ‌ترین بازارهای این شرکت در خارج از کشور مبدأ، در کنار موفقیت ادامه‌دار دستگاه‌های سری A توجه شود.

شیائومی

این کمپانی سال 2018 را با عرضه حدود 122.6 میلیون دستگاه و رشد بیش از 32.2 درصد به پایان رسانده است. تمرکز شیائومی همچون اوپو در بازارهای خارجی روی هند و اندونزی ادامه دارد. با این حال، شرکت چینی در چند کشور اروپای غربی، به ویژه اسپانیا، هم عملکرد بسیار خوبی داشته است. موفقیت این شرکت در ادامه پیشتازی دستگاه‌های برند Redmi در بازارهای نوظهور، در کنار اقبال فزاینده هواداران محصولات پرچمدار شیائومی از گوشی‌های سری Mi Mix/Max/Pro با قیمت‌های جذاب، دوران موفقی را برای اپل چین به ارمغان آورده است. 

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا