پیش‌بینی TrendForce از بازار جهانی تبلت‌ها – هواوی، شرکتی که فرق می‌کند

نمایش خبر

تاریخ : 1397/8/27        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، تبلت Tablet ، ترندفورس TrendForce ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، آمازون Amazon ، لنوو Lenovo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی TrendForce در روز دوشنبه 12 نوامبر 2018 (21 آبان 1397) با درج گزارشی در وب‌سایت اصلی مؤسسه، پیش‌بینی خود را از وضعیت بازار تبلت‌ها در سال‌های 2018 و 2019 منتشر کرد. طبق این گزارش، انتظار می‌رود عرضه جهانی تبلت‌ها در سال 2018، با 4.3 درصد افت سالانه، به 145.5 میلیون دستگاه برسد. تحلیلگران TrendForce معتقدند ظهور اسپیکرهای هوشمند از یک سو و نرخ نامطلوب تبدیل ارز از سویی دیگر، موجب کاهش عرضه تبلت‌های رده پایین و در نتیجه افت کلی بازار جهانی تبلت‌ها شده است. اما کو-هان تسنگ (Kou-Han Tseng)، تحلیلگر حوزه نوت‌بوک در TrendForce، علی‌رغم این افت کلی، عرضه تبلت‌ را برای برندها مفید می‌داند.

Huawei MediaPad M5 8

هواوی مدیاپد M5 هشت اینچی

به گفته تسنگ، با عرضه دیوایس‌های جدید در عصر 5G پیش‌رو، تبلت‌ها هنوز هم می‌توانند کمکی برای برندهای صاحب‌نام باشند؛ به این ترتیب که تبلت‌ها ضمن رقم زدن آینده‌ای استراتژیک و حفظ مشتریان ثابت، می‌توانند در شبکه جهانی اینترنت اشیا (IoT) تأثیرگذاتر باشند. بنابراین، بعید است برندهای معتبر، تولید تبلت‌های خود را متوقف کنند، حتی اگر این امر به بهای محدود کردن تبلت‌های رده‌پایین‌شان تمام شود. در این میان، گوگل آرزوهای خود در کسب‌وکار تولید تبلت را همچنان دنبال کرده و هواوی نیز به سرعت در حال گسترش این کسب‌وکار است (شتاب رشد گوگل و هواوی روی هم رفته برای عملکرد کلی بازار تبلت‌ها بسیار کلیدی‌ست). ناگفته نماند، طبق برآورد TrendForce، تعداد تبلت‌های عرضه‌شده در سال 2019 حدود 139.6 میلیون دستگاه تخمین زده شده است. با فرض درست بودن این پیش‌بینی، بازار جهانی تبلت‌ها در سال 2019 با 4 درصد افت همراه خواهد بود.

طبق گزارش اخیر، اپل با در دست داشتن 29.6 درصد از سهم بازار جهانی تبلت‌ها در سال 2018، حرف اول را در این صنعت می‌زند. جالب است بدانید، طبق پیش‌بینی TrendForce در سال 2019 نیز اپل با همین سهم از بازار جهانی، یکه‌تاز خواهد بود. حدود 2 هفته پیش بود که اپل از آی‌پد پرو جدید – در دو اندازه 11 و 12.9 اینچی – رونمایی کرد. با توجه به اینکه اولا این محصولات با فاصله زمانی کوتاهی نسبت به آیفون‌های جدید اپل وارد بازار شدند و ثانیا قیمت این آی‌پدهای جدید نسبت به مدل‌های قبلی خود تا 25 درصد بیشتر شده، TrendForce بر این باور است که آی‌پد پرو جدید نمی‌تواند به شکل موفقیت‌آمیزی انبوه بازار را در اختیار بگیرد. به همین دلیل است که طبق برآورد TrendForce، عرضه آی‌پدهای اپل در سال 2018 با 2 درصد افت سالانه به 43 میلیون دستگاه بالغ خواهد شد.

گزارش اخیر حاکی از آن است که در سال 2018، سامسونگ با اختصاص 15.1 درصد از سهم بازار جهانی به خود، دومین عرضه‌کننده تبلت در دنیا بوده ولی سهم این کمپانی کره‌ای در سال 2019 به 14.9 درصد کاهش خواهد یافت.

TrendForce Global Tablet Shipments in 2018 2019

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده تبلت برجسب سهم بازار در سال 2018 و 2019 (عرضه به میلیون عدد)

با توجه به افت کلی فروش تبلت در سراسر دنیا، برندها برای حفظ مشتریان خود معمولا قیمت‌ها را پایین آورده و به سرمایه‌گذاری برای تولید تبلت‌های جدید اقدام نمی‌کنند. اما ظاهرا هواوی درست برعکس سایر برندها عمل کرده و در کنار تولید اسمارت‌فون‌های جدید، از تولید تبلت‌های جدید نیز غافل نبوده است. لذا انتظار می‌رود حجم تبلت‌های عرضه شده توسط هواوی تا پایان سال 2018، با 30 درصد افزایش به بیش از 14 میلیون دستگاه برسد. با فرض صحت این پیش‌بینی، سهم هواوی از بازار جهانی با 2.6 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 9.8 درصد خواهد رسید (طبق برآورد TrendForce سهم هواوی از بازار جهانی در سال 2019 به 11.3 درصد افزایش خواهد یافت). با این اوصاف، کمپانی چینی هواوی در سال‌های 2018 و 2019 با پیشی گرفتن از آمازون، سومین عرضه‌کننده تبلت در دنیا لقب می‌گیرد.

با توجه به تمرکز بیشتر آمازون روی کسب‌وکار اسپیکرهای هوشمند، شتاب رشد تبلت‌های این شرکت آمریکایی تا حدی گرفته شده است. علی‌رغم تلاش آمازون برای اعمال سریع‌تر تغییرات در سبد محصولات خود و افزایش سهم تبلت‌های 8 اینچی و بزرگ‌تر، انتظار می‌رود میزان عرضه تبلت‌های این شرکت در سال 2018 با افت مواجه شود. پس از پشت سر گذاشتن 3 سال رشد قدرتمند در حوزه تولید تبلت، طبق برآورد TrendForce، میزان عرضه تبلت‌های آمازون در سال 2018 با 1 درصد افت سالانه، 13.4 میلیون دستگاه تخمین زده شده است. گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد آمازون با در اختیار داشتن 9.2 درصد از سهم بازار جهانی تبلت‌ها، چهارمین عرضه‌کننده بزرگ تبلت در سال 2018 بوده و احتمالا سهم این شرکت در سال 2019 به 9.3 درصد خواهد رسید.

Amazon Fire HD 8

در پایان، لازم به ذکر است، طبق پیش‌بینی TrendForce شرکت لنوو در سال 2018 با کسب 7.1 درصد از سهم بازار جهانی، پنجمین عرضه‌کننده تبلت در دنیا بوده و پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال 2019 به 7.5 درصد افزایش یابد.  

منبع : TrendForce


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا