گزارش IDC از عرضه جهانی تبلت‌ها در سه‌ماهه سوم 2018- شانزدهمین افت پی‌در‌پی

نمایش خبر

تاریخ : 1397/8/18        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، تبلت Tablet ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، آمازون Amazon ، لنوو Lenovo

واحد خبر mobile.ir : موسسه پژوهشی IDC در دوم نوامبر سال جاری میلادی (11 آبان 1397) گزارش خود را از بازار جهانی تبلت‌ها در فصل سوم 2018 منتشر کرد. بر اساس این گزارش، میزان عرضه تبلت‌ها در سه‌ماهه گذشته برای شانزدهمین دوره متوالی با 8.6 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به 36.4 میلیون دستگاه رسیده است. بخش عمده عرضه در سه‌ماهه اخیر را تبلت‌های ساده (slate) به خود اختصاص داده‌اند، اما با وجود ارائه 31.6 میلیون دستگاه از این دسته تبلت‌ها به بازار، میزان عرضه آنها نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7.9 درصد افت را نشان می‌دهد. در این بازه زمانی، 4.8 میلیون واحد تبلت‌ جداشدنی (detachable) به بازار ارائه شده که نشانگر کاهش سالانه 13.1 درصدی است.

Apple iPad 9.7 with Pencil

اگر با خوش‌بینی به گزارش این فصل IDC از بازار جهانی تبلت‌ها نگاه کنیم، نکته مثبتی که در آن دیده می‌شود افت تک رقمی بازار در مقایسه با افت دو رقمی دو فصل پیشین در سال 2018 است. اما علی‌رغم این بهبود جزئی، عوامل گوناگونی همچون ظهور انواع جدیدی از اسمارت‌فون‌ها، چرخه طولانی مدت جایگزینی تبلت‌ها توسط مصرف‌کنندگان و جایگاه تثبیت‌شده رایانه‌های شخصی، بازار تبلت را به تدریج دچار رکود کرده است.

عنوان برترین تولیدکننده تبلت در فصل اخیر از آنِ اپل است و پس از آن سامسونگ و آمازون جایگاه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند. هواوی تنها شرکتی است که موفق به افزایش میزان عرضه خود در این دوره شده است. در مجموع 68.4 درصد از عرضه‌ها مربوط به 5 کمپانی برتر بوده است، که این رقم در سال گذشته 67.2 درصد بوده است.

پژوهش‌های IDC حاکی از آن است که چرخه جایگزینی تبلت همچنان بیش از آن که با چرخه جایگزینی گوشی‌های هوشمند شباهت داشته باشد، با رفتار کاربران در مورد رایانه‌های شخصی نزدیک‌ است و این گرایش در سال 2018 نیز تغییری نداشته است. تا جایی که حتی تلاش‌های اپل و مایکروسافت و ارائه تبلت‌های جداشدنی توسط آن‌ها هم نتوانسته تأثیر چندانی بر این روند داشته باشد.

IDC Tablet Market Report Q3 2017

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده تبلت در سه‌ماهه سوم سال 2018 (عرضه به میلیون عدد)

لارن گوئن‌ور (Lauren Guenveur)، تحلیلگر ارشد IDC در گروه تبلت، معتقد است که بازار تبلت‌های جداشدنی در سال 2018 رشدی نداشته و روند نگران‌کننده این گروه تبلت‌ها از انتهای سال 2016 تاکنون ادامه یافته است. او در ادامه می‌افزاید: «در ماه اکتبر بالاخره مدل‌های جدید مورد انتظار آی‌پد پروی اپل و Surface Pro مایکروسافت در کنار محصولات جدیدی از سامسونگ و گوگل ما را به این باور رساند که تبلت‌های جداشدنی در آخرین سه‌ماهه سال جاری دست کم در کوتاه مدت بر این شرایط غلبه خواهند کرد.»

جیتش اوبرانی، دیگر تحلیلگر ارشد IDC در بخش بررسی فصلی دستگاه‌های همراه، در این خصوص عقیده دارد که «بازار تبلت بیش از پیش شبیه بازار معمول رایانه‌های شخصی شده است. این بازارها نه تنها همزمان با هم پیش می‌روند، بلکه کاهش حاشیه سود و افت کلی، به خصوص در تبلت‌های ساده، باعث شده که 5 شرکت برتر سهم بیشتری به دست آورند در حالی‌که بسیاری از تولیدکنندگان کوچک از این فضا خارج شده‌اند یا به سادگی با بازار تبلت به عنوان اولویتی بسیار پایین‌تر برخورد می‌کنند. حتی در میان 5 شرکت برتر نیز بیش از همه اپل و پس از آن با اندازه کمتر سامسونگ هستند که به سرمایه‌گذاری زیاد در زمینه بازاریابی و نوآوری این محصولات ادامه می‌دهند. امری که به دو شرکت کمک کرده است که فاصله خود را با رقبا بیشتر کنند».

بر اساس گزارش IDC، وضعیت 5 شرکت برتر تولیدکننده تبلت به شرح زیر است:

اپل به پیشتازی خود در بازار تبلت ادامه داده و میزان عرضه خود را به رقمی تقریبا دو برابر نزدیک‌ترین رقیب خود یعنی سامسونگ رسانده است. با آن که نسخه 2018 آی‌پد 9.7 اینچی (با Apple Pencil) که اواخر مارس 2018 با قیمت 329 دلار معرفی شد، همچنان فروش مناسبی دارد، اما نتوانسته همچون میزان فروش نسخه قبلی در فصل سوم 2017، همان تکانه را ایجاد کند. چرا که iPad 9.7 inch نخستین تبلت ارزان‌قیمت اپل محسوب می‌شد و توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرد. کارشناسان IDC پیش‌بینی کرده‌اند که در ابتدای سه‌ماهه چهارم، میزان فروش آی‌پد پروی فعلی به سبب عرضه آی‌پد پروهای جدید (یعنی نسخه‌های 11 و 12.9 اینچی) در اوایل فصل چهارم کاهش خواهد یافت.

Apple iPad Pro 11

Apple iPad Pro 11

گزارش IDC از سه‌ماهه سوم 2018 نشان می‌دهد که تعداد تبلت‌های عرضه‌شده اپل نسبت به سال گذشته 600 هزار واحد کاهش یافته و به 9.7 میلیون واحد رسیده است. با این حال سهم سالانه بازار این کمپانی با کمی افزایش از 25.9 درصد به 26.6 درصد رسیده است. کارشناسان عقیده دارند که این رشد، هر چند اندک، به لطف نسخه 2018 آی‌پد 9.7 اینچی است.

سامسونگ در فصل سوم 2018، در مجموع 5.3 میلیون دستگاه تبلت وارد بازار کرده است. تعداد تبلت‌های عرضه‌شده سامسونگ در فصل اخیر 700 هزار واحد نسبت به زمان مشابه سال گذشته کاهش یافته که منجر به کاهش 0.4 درصدی سهم بازار شده است. در این میان تبلت‌های ساده سامسونگ در مقایسه با تبلت‌های جداشدنی با افت بیشتری مواجه شده‌اند. امری که به نظر می‌رسد بیش از همه ناشی از جذابیت کمتر تبلت‌های گلکسی Tab S4 و گلکسی Tab A 10.5 برای کاربران بوده است.

این کمپانی کره‌ای با وجود کاهش عرضه سالانه، جایگاه خود را به عنوان دومین تولیدکننده تبلت تثبت کرده است. با آن که سبد تبلت‌های جداشدنی این شرکت رشد کمی داشته است، اما این رشد آن قدر نبوده که بتواند کاهش پیاپی در میزان عرضه تبلت‌های ساده را جبران کند. از این رو سامسونگ در بخش بازارهای رده پایین و میانی همچنان با فشار مواجه خواهد بود، چرا که رقبای این شرکت عرضه تبلت‌های ساده و با مطلوبیت بالاتر را دستور کار قرار داده‌اند.

آمازون هم پس از اپل و سامسونگ جایگاه خود را به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ تبلت در سه‌ماهه سوم 2018 ارتقاء بخشیده است. در سه‌ماهه گذشته این شرکت حدود 4.4 میلیون دستگاه تبلت وارد بازار کرده و 12 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. فروش قابل توجه در روزهای Prime Day، این کمپانی را از هواوی و لنوو پیش انداخته و همین الگو در فصل تعطیلات نیز قابل تکرار است. البته با وجود رشد آمازون و رسیدن این شرکت به جایگاه سوم، میزان عرضه سالانه این کمپانی نیز قدری کاهش یافته است.

در جایگاه چهارم این فهرست شرکت هواوی قرار دارد. نکته قابل توجه آن است که هواوی در میان 5 تولیدکننده برتر تبلت، تنها شرکتی است که میزان عرضه محصولات آن در سه‌ماهه سوم، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد داشته است. تعداد تبلت‌هایی که این کمپانی وارد بازار کرده 200 هزار واحد افزایش را نشان می‌دهد که در شرایط کنونی حاکم بر بازار، پیشرفت جالب توجهی به نظر می‌رسد. بر همین اساس پژوهشگران IDC پیش‌بینی کرده‌اند که هواوی با افزایش سالانه عرضه در کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین به رشد خود در فصل چهارم ادامه خواهد داد.

Huawei MediaPad M5

Huawei MediaPad M5

در نهایت، لنوو با وجود افت سالانه‌ای در حدود 25 درصد با عرضه 2.3 میلیون دستگاه تبلت در سه‌ماهه سوم 2018 جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است. تمرکز عمده این کمپانی روی گسترش حضور خود در بازار معمول رایانه‌های شخصی است. از این رو با وجود کسب مجدد جایگاه نخست در این بازار، در رقابت برای سهم بازار تبلت‌ به مکان پنجم بسنده کرده است. 

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا