گزارش مالی سونی از سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2018 – ادامه تولید اسمارت‌فون به‌رغم زیان‌دهی

نمایش خبر

تاریخ : 1397/5/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، سونی Sony

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سونی در روز سه‌شنبه 31 جولای 2018 (9 مرداد 1397) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه دوم سال 2018 – منطبق بر سه‌ماهه نخست سال مالی 2018 این شرکت، پایان یافته در 30 ژوئن – منتشر کرد. طبق این گزارش، مجموع فروش و درآمد عملیاتی سونی در سه‌ماهه یادشده برابر با 1,953.6 میلیارد ین (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 17,907 میلیون دلار) بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5 درصد رشد داشته است. سود عملیاتی سونی از این درآمد، 195 میلیارد ین (1,787 میلیون دلار) اعلام شده که در مقایسه با سود شرکت در سه‌ماهه دوم سال قبل، 24 درصد افزایش یافته است. مثل فصل‌های گذشته، پلی‌استیشن مهم‌ترین نقش را در موفقیت مالی سونی ایفا کرده است.

Sony Q1 2018 Financial Results

کنی‌چیرو یوشیدا (Kenichiro Yoshida) از اول آوریل سکان هدایت سونی را در دست گرفت و رسما مدیرعامل این شرکت بزرگ شد. در حال حاضر، مدت کوتاهی از ریاست یوشیدا گذشته و او هنوز با مشکل خاصی روبرو نشده، زیرا کاز هیرای – مدیرعامل سابق سونی – مجموعه موفقی را در اختیار وی قرار داده است. البته یوشیدا هم برنامه‌های مخصوص به خود را داشته و قصد دارد طی یک بازه زمانی 3 ساله، به طور ویژه روی کسب‌وکارهای سرگرمی و تصویربرداری متمرکز شود. باید توجه داشت که نباید شرایط مطلوب کنونی سونی را کم‌اهمیت جلوه داد. لذا به احتمال زیاد، یوشیدا از نتایج مالی شرکت در سه‌ماهه اخیر رضایت دارد. در ادامه عملکرد بخش‌های مختلف شرکت سونی در سه‌ماهه اخیر را بررسی می‌کنیم:

• ارتباطات همراه

اگر پلی‌استیشن را موتور پول‌سازی سونی بنامیم، آنگاه بهترین لقبی که می‌توان به بخش موبایل نسبت داد، کوره پول‌سوزی است. علی‌رغم رشد بی‌سابقه سایر کسب‌وکارهای سونی، بخش اسمارت‌فون‌های این کمپانی باز هم فصل ناموفقی را پشت سر گذاشت و توانست تنها 2 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را عرضه کند (در حالی‌که در مدت مشابه سال گذشته 3.4 میلیون اسمارت‌فون با برند سونی وارد بازار شده بود). درآمد حاصل از عرضه این 2 میلیون اسمارت‌فون 132.5 میلیارد ین (1.213 میلیون دلار) بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 27 درصد کاهش داشته است. اما این درآمد، هیچ سودی را برای سونی در پی نداشته و در عوض 10.8 میلیارد ین (حدود 99 میلیون دلار) به این کمپانی ژاپنی ضرر زده است.

Sony Q1 2018 Financial Results

سونی موفق نبودن بخش موبایل را به کاهش شدید فروش اسمارت‌فون در اروپا و ژاپن نسبت داده است. ظاهرا میزان فروش گوشی‌های هوشمند این شرکت در سایر بازارها تغییری نکرده، اما سونی از ادامه روند نزولی فروش در اروپا در کوتاه‌مدت خبر داده است. در سال مالی 2016، کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های سونی سودی معادل 93 میلیون دلار را برای شرکت به ارمغان آورد، اما در سال مالی 2017، شاهد زیان 250 میلیون دلاری در این بخش بودیم. حال، با توجه به شروع ناموفق کسب‌وکار اسمارت‌فون در سال مالی 2018، انتظار می‌رود این بخش در 9 ماه آتی با زیان‌های بی‌سابقه‌ای روبرو شود.

پس از اعلام نتایج مربوط به فروش اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست 2018، سونی پیش‌بینی کرده بود که با عرضه حدود 10 میلیون گوشی در سال جاری میلادی، 5.74 میلیارد دلار فروش کند. اما به دنبال اعلام نتایج ضعیف و پایین‌تر از حد انتظار در سه‌ماهه دوم، سونی پیش‌بینی خود از عملکرد بخش موبایل در سال 2018 را به عرضه 9 میلیون گوشی و فروش 5.47 میلیارد دلار کاهش داده است.

طبق پیش‌بینی سونی، تا پایان سال جاری میلادی، فروش اسمارت‌فون‌های این کمپانی، به ویژه در اروپا، بیش از پیش کاهش یافته و فضای رقابتی، سخت‌تر از قبل خواهد شد. به نظر می‌رسد سری اسمارت‌فون‌های Xperia XZ2 کاربران را آن طور که باید و شاید به خود جذب نکرده و بعید است میان‌رده‌های جدید سونی و پرچمدار جدید XZ2 Premium بتوانند شرایط بخش موبایل را دگرگون کنند. همچنین، به احتمال زیاد نوسانات بازار ارز نیز تأثیری منفی بر کسب‌وکار موبایل سونی خواهد داشت. از این رو، سونی برای حل این مشکل، قصد دارد برنامه‌های سخت‌گیرانه‌تری را در زمینه کاهش هزینه‌ها اعمال کند، به امید آنکه در سال‌های آینده این بخش به سوددهی برسد.

Sony XPERIA XZ2 Premium

سونی اکسپریا XZ2 Premium

با تمام این اوصاف، سونی هنوز هیچ قصدی برای کناره‌گیری از صنعت موبایل ندارد، زیرا بر این باور است که صنعت موبایل کاتالیزورِ بزرگ‌ترین نوآوری‌های فناوری در دهه آینده خواهد بود. عرضه پرچمدار XZ2 Premium در آمریکا با مشارکت آمازون و Best Buy – که از روز دوشنبه 30 جولای (8 مرداد) آغاز شد – نشان می‌دهد سونی از کسب‌وکار اسمارت‌فون خود قطع امید نکرده است. همچنین، انتظار می‌رود با ورود تکنولوژی‌های ارتباطی 5G، بخش موبایل سونی در سال 2019 با رشدی چشمگیر همراه شود.

• بازی و خدمات شبکه‌ای

چند ماه قبل جان کودرا (John Kodera)، مدیر بخش بازی و خدمات شبکه‌ای شرکت سونی، از کاهش تولید کنسول‌های پلی‌استیشن 4 یا PS4 خبر داده بود. درست است که کاهش فروش سخت‌افزاری پلی‌استیشن، بخشی از چرخه طبیعی عمر این محصول به حساب می‌آید، اما ظاهرا این موضوع تأثیر چندانی بر عملکرد این بخش نداشته است. طی سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2018، سونی 472.1 میلیارد ین در بخش بازی و خدمات شبکه‌ای فروش داشته که 36 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. البته این افزایش، حاصل رشد فروش نرم‌افزاری بازی (از جمله فروش از طریق شبکه) بوده است. همچنین، سود عملیاتی این کسب‌وکار با 65.8 میلیارد ین افزایش نسبت به سه‌ماهه دوم 2017، به رقم چشمگیر 83.5 میلیارد ین (حدود 765 میلیون دلار) رسیده که باید گفت هیچ کدام از کسب‌وکارهای سونی، حتی نصف این مبلغ هم سودآوری نداشته‌اند.

Sony Q1 2018 Financial Results

طی فصل اخیر، سونی 3.2 میلیون دستگاه کنسول PS4 را به بازارهای جهانی عرضه کرد که همانطور که گفته شد، نسبت به کنسول‌های عرضه‌شده در سه‌ماهه دوم سال قبل، 100 هزار دستگاه کمتر بوده است. بیش از 40 میلیون عنوان بازی نیز در این مدت از سوی کاربران خریداری شده، اما تعداد مشترکین PlayStation Plus (سرویس بازی آنلاین پلی‌استیشن) از 34.2 میلیون نفر در فصل قبل، به 33.9 میلیون نفر کاهش یافته است.

حتی اگر از میزان فروش کنسول‌های PS4 کاسته شود، با توجه به عرضه چندین عنوان بازی در آینده نزدیک، کسب‌وکار پلی‌استیشن همچنان پرقدرت به مسیر درست خود ادامه می‌دهد. کمی بیش از یک ماه زمان خواهد برد تا بازی Spider-Man به بازار بیاید و بعد از آن بازی‌ Assasin’s Creed: Odyssey، بازی Battlefield V و بازی Red Dead Redemption 2 همگی در ماه اکتبر روانه بازار خواهند شد. همچنین، در دراز مدت، باید شاهد عرضه بازی‌هایی با نام‌های Ghost of Tsushima و Death Stranding نیز باشیم.

• موسیقی

فروش بخش موسیقی با رشد سالانه 8 درصدی به 181.5 میلیارد ین بالغ شد که از این میزان، 32.1 میلیارد ین (294 میلیون دلار) سود عملیاتی این بخش بوده است. درآمد قدرتمند از راه استریم موسیقی و همچنین موفقیت بازی موبایل Fate/Grand Order که توسط زیر مجموعه ژاپن Sony Music Entartainment منشر شده است نیز در افزایش فروش این بخش بی‌تأثیر نبوده‌اند. جالب است بدانید، در پایان سال مالی جاریِ شرکت در مارچ 2019، سونی تولید بازی‌های کنسول دستی PS Vita را متوقف خواهد کرد. با توجه به موفقیت بازی Fate/Grand Order، احتمالا استراتژی سونی در قبال بازی‌های دستی، بیشتر به سمت تولید بازی‌های موبایل متمایل خواهد شد.

Sony Q1 2018 Financial Results

• سونی پیکچرز

علاوه بر بخش موبایل، سونی پیکچرز نیز فصل بدون سودی را پشت سر گذاشت. فروش این بخش با 15 درصد افت به 175.1 میلیارد ین کاهش یافت و زیانی معادل 7.6 میلیارد ین (69.6 میلیون دلار) را به شرکت تحمیل کرد که البته به لطف کاهش هزینه‌های تبلیغاتی و فروش موفق فیلم Jumanji: Welcome to the Jungle (جومانجی: به جنگل خوش آمدید) در شبکه خانگی، از زیان 9.5 میلیارد ینی که در مدت مشابه سال گذشته رقم خورده بود، پایین‌تر است. طی فصل اخیر، تنها 2 فیلم از سونی پیکچرز به اکران درآمد و تنها 2 روز پس آغاز نمایش فیلم Sicario: Day of the Soldado در سینماها، حساب‌های مالی سه‌ماهه دوم 2018 بسته شد.

Sony Q1 2018 Financial Results

در پایان سال مالی گذشته، سونی پیکچرز به سودی معادل 41.1 میلیون ین (377 میلیون دلار) دست یافته بود. بنابراین، نتایج ضعیف این بخش طی سه‌ماهه اخیر، چندان هم نگران‌کننده نیست. اما آن چیزی که به اعتقاد برخی کارشناسان جای نگرانی دارد، آپلود کردن فیلم کامل (به جای تریلر تبلیغاتی فیلم) در یوتیوب است که چندی پیش توسط سونی اتفاق افتاد.

• سرگرمی‌های خانگی و صدا

به لطف افزایش فروش تلویزیون و هدفون، فروش این بخش با 6 درصد رشد نسبت به سه‌ماهه دوم 2017، به 272.1 میلیارد ین رسید، که از این میزان، 17.4 میلیارد ین (159 میلیون دلار) سود عملیاتی بوده است. ناگفته نماند، سود این بخش به دلیل افزایش هزینه‌های غیرمستقیم در کمپانی‌های فروش و همچنین افزایش هزینه‌های تحقیق و توسعه و بازاریابی، نسبت به مدت مشابه سال قبل، 5.2 میلیارد ین کمتر بوده است.

Sony Q1 2018 Financial Results

• محصولات و راه‌کارهای تصویربرداری

بهبود ترکیب محصولات در دوربین‌های عکاسی و تصویربرداری – که نشان از روی آوردن به مدل‌هایی با ارزش افزوده بالاست – در کنار تأثیر مطلوب تبدیل نرخ ارز، دست به دست هم داده و کاهش تعداد دیوایس‌های عرضه شده در این بخش را جبران نمودند تا فروش این قسمت با رشدی 6 درصدی به 164.2 میلیارد ین افزایش یابد. به دلایل فوق، سود عملیاتی این بخش با افزایش 2.9 میلیارد ینی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به 26.1 میلیارد ین (239 میلیون دلار) بالغ شد. البته اگر در جریان زمین‌لرزه‌های کوماموتو، این کسب‌وکار تحت پوشش بیمه قرار داشت، میزان سود 2.6 میلیارد ین بیشتر می‌شد.

Sony Q1 2018 Financial Results

• نیمه‌رساناها

طی سه‌ماهه اخیر، کسب‌وکار ماژول‌های دوربین سونی کوچک‌تر شد و متعاقبا فروش این ماژول‌ها نیز کاهش یافت. اما در مقابل، فروش سنسورهای تصویری که سونی برای سایر سازندگان اسمارت‌فون تولید می‌کند افزایش یافت و باعث شد مجموع فروش این قسمت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تغییر چندانی نداشته باشد. اما سود کسب‌وکار نیمه‌رساناها با افتی معادل 26.3 میلیارد ین نسبت به سه‌ماهه دوم سال 2017، به 29.1 میلیارد ین (267 میلیون دلار) کاهش یافت. ناگفته نماند، بسیاری از برندهای مطرح اسمارت‌فون دنیا در دوربین‌های خود از سنسورهای سونی استفاده کرده و شکی نیست که سنسور جدید 48 مگاپیکسلی – که هفته پیش از سوی سونی معرفی شد – جای خود را در پرچمدارهای نسل بعد پیدا خواهد کرد.

Sony Q1 2018 Financial Results

• خدمات مالی

افزایش درآمد حاصل از سرویس بیمه Sony Life، درآمد این بخش را با 11 درصد رشد سالانه به 335.2 میلیارد ین رساند، اما در مجموع سود این بخش (40.6 میلیارد ین) نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 5.6 میلیارد ین افت کرده است. اما جالب است بدانید، بعد از پلی‌استیشن، بیشترین درآمد و سود شرکت سونی، از راه خدمات مالی به دست آمده است.

Sony Q1 2018 Financial Results

منبع : Sony


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا