گزارش Canalys از بازار اسپیکرهای هوشمند-پیش‌بینی رشد 6 برابری تا سال 2022

نمایش خبر

تاریخ : 1397/4/21        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، دستیار شخصی هوشمند Intelligent Personal Assistant ، گوگل Google ، اسپیکر هوشمند Smart Speaker ، اپل Apple ، آمازون Amazon

واحد خبر mobile.ir : موسسه پژوهشی Canalys در روز دوشنبه 9 جولای سال جاری میلادی (18 تیر 1397) جدیدترین گزارش خود را از بازار اسپیکرهای هوشمند منتشر کرد. بر اساس این گزارش، تعداد اسپیکرهای هوشمند در حال استفاده (installed base) تا پایان سال 2018 به حدود 100 میلیون عدد خواهد رسید؛ رقمی که نشان‌دهنده رشد 145 درصدی نسبت به پایان سال گذشته میلادی است. کارشناسان این موسسه در ادامه این گزارش پیش‌بینی کرده‌اند که بازار نوپای اسپیکرهای هوشمند به رشد خود ادامه خواهد داد و حجم آن تا سال 2020 به 225 میلیون واحد خواهد رسید. نتایج گزارش Canalys نشان می‌دهد که در حال حاضر، بازار در انحصار دو قطبی آمازون-گوگل است و در سال جاری میلادی، بیش از 80 درصد اسپیکرهای هوشمند در حال استفاده، محصولات این دو شرکت خواهند بود.

Canalys Smart Speaker Market Report 2018 2022

آمازون نخستین شرکتی است که در اواخر سال 2014 با عرضه اسپیکرهای Echo، به عرصه رایانش صوتی و اسپیکرهای هوشمند قدم نهاد. مطابق گزارش Canalys، بیش از 50 درصد اسپیکرهای در حال استفاده تا پایان سال 2018، دستگاه‌های Echo آمازون خواهند بود. سری اسپیکر‌های هوشمند Google Home تا پایان سال جاری میلادی 30 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص خواهند داد. نکته جالب توجه آن که اپل، به عنوان ارائه‌دهنده HomePod، از نظر میزان اسپیکرهای هوشمندِ در حال استفاده با آمازون و گوگل فاصله زیادی دارد و تنها 4 درصد از بازار تا پایان سال 2018 از آنِ این شرکت خواهد بود.

البته بر اساس همین پیش‌بینی میزان اسپیکرهای نصب‌شده آمازون تا سال 2022 به 34 درصد کاهش خواهد یافت. در همین حال، گوگل و اپل سهم بازار خود را افزایش خواهند داد و اسپیکرهای نصب‌شده این دو شرکت تا 4 سال آینده به ترتیب به 34 و 10 درصد خواهد رسید.

Canalys Smart Speaker Market Report 2018 2022

تعداد اسپیکرهای هوشمند در حال کار برحسب برند از 2018 تا 2022

وینسنت تیلکه (Vincent Thielke)، تحلیل‌گر پژوهشی Canalys، در این زمینه معتقد است که ایالات متحده آمریکا پیشتاز پذیرش و استفاده از اسپیکر هوشمند در جهان است. به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل موفقیت آمازون و گوگل در بازار اسپیکرهای هوشمند، شناخت نسبت به پتانسیل این اکوسیستم و جنگ قیمت میان این دو شرکت است که امکانات جذاب بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. با نزدیک شدن به روزهای Prime Day آمازون از دوشنبه هفته آینده، مشتریان منتظر تخفیف در قیمت‌ محصولات هستند و انتظار می‌رود تعداد زیادی از اسپیکرهای Echo در این فرآیند به فروش برسد. اگر چه اسپیکرهای هوشمند چیز جدیدی در آمریکا نیستند و در واقع، با قیمتی ارزان برای سال‌های متمادی در اختیار کاربران بوده‌اند، اما آمازون و گوگل اینک دستگاه‌های خود را فراتر از کاربرد صرف در خانه‌های هوشمند، برای استفاده در سناریوهای جدید می‌نگرند. تیم‌های توسعه کسب‌وکار آمازون با ارائه ابتکاراتی مانند Alexa for Business و Alexa for Hospitality فرصت‌های تجاری جدیدی را در هتل‌ها، دفاتر کار، باشگاه‌ها و فرودگاه‌ها هدف قرار داده‌اند. این گسترش فرصت مطلوبی برای بخش IT است تا راه‌کارها و ارائه خدمات و مهارت‌های فنی مورد نیاز مشتریان را ارائه کنند.

هتی هی (Hattie He)، یکی دیگر از تحلیل‌گران پژوهشی Canalys، بر این باور است که علی‌رغم نوپا بودن بازار چین برای اسپیکرهای هوشمند، این بازار غولی خفته به شمار می‌رود. فعالان محلی مانند Alibaba و شائومی در این بازار سرمایه‌گذاری قابل توجهی کرده‌اند. در نیمه دوم 2018، تخفیفات فروش محرک مهمی در این بازار خواهد بود؛ چرا که فروشندگان موجی از عرضه را برای چین و در طول جشنواره خرید سالانه وب‌سایت JD.com با عنوان 6.18 در 18 روز نخست ماه ژوئن تجربه کرده و برای فروش‌های ویژه روز مجردها یا Single Day در روز 11 نوامبر نیز پیش‌بینی فروش بالائی می‌شود. با شدت گرفتن رقابت، فروشندگان چینی سبد محصولات خود را گسترش خواهند داد تا طیف وسیع‌تری از قابلیت‌ها را با قیمت مناسب‌تر ارائه کنند. اما در مورد رشد طولانی‌مدت در بازار چین، سرویس صوتی کامل‌تر و ارتباط بهتر کاربران با آن، به یک اندازه اهمیت دارند. در این زمینه هم چین با وجود بیش از 450 میلیون خانوار (حدود 3 برابر آمریکا) پتانسیل عظیمی برای رشد دارد و تحلیلگران Canalys پیش‌بینی کرده‌اند که تا پایان سال 2018 نزدیک به 10 میلیون اسپیکر هوشمند در این کشور به فروش خواهد رسید.

Canalys Smart Speaker Market Report 2018 2022

پنج کشور عمده در زمینه اسپیکرهای هوشمند در حال کار در سال‌های 2017 و 2018

جالب است که به گفته بن استانتون (Ben Stanton) تحلیلگر Canalys رشد سریع اسپیکرهای هوشمندِ در حال استفاده خود محرکی برای رشد در این حوزه است. با آن که آمازون و گوگل امید چندانی به اثبات مقیاس و دسترسی پلتفرم‌های خود به توسعه‌دهندگان ندارند، اما با رشد اسپیکرهای در حال استفاده الکسا و Google Assistant، این شرکت‌ها می‌توانند شرایط قانع‌کننده‌تری را ایجاد نمایند. همچنین با سرمایه‌گذاری توسعه‌دهندگان در زمینه رایانش صوتی و تلاش برای بهره‌گیری از تجربه‌های جدید کاربری، پذیرش و استفاده از اسپیکرهای هوشمند نیز افزایش خواهد یافت. در این میان، تلاش برای جلب توجه توسعه‌دهندگان برای گوگل و آمازون حیاتی است و سرعت جذب افراد جدید و حرکت به سوی بازارهای عمومی تازه را در کنار ایجاد جذابیت در کشورهای جدید تعیین خواهد کرد.  

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا