SNS Research اعلام کرد: اختصاص 40 درصد از سرمایه‌گذاری‌ها به 5G تا سال 2025

نمایش خبر

تاریخ : 1396/9/26        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : نسل پنجم 5G ، شبکه تلفن همراه Mobile Network

واحد خبر mobile.ir : بر اساس پیش‌بینی‌های تحلیلگران، فناوری نسل پنجم شبکه‌های همراه به احتمال بسیار تا سال ۲۰۲۰ به صورت رسمی عرضه خواهد شد. این فناوری نه تنها قادر به ارائه خدمات فوق‌ سریع به کاربران عادی است، بلکه در حوزه‌های صنعتی و اینترنت اشیاء نیز انقلابی ایجاد خواهد کرد. از جمله برتری‌های 5G در مقایسه با نسل‌های پیشین، می‌توان به افزایش نرخ انتقال داده، کاهش تأخیر سیگنال و سرعت بیشتر اشاره کرد. طبق گزارش اخیر شرکت SNS Research تا سال 2025، بیش از 40 درصد از هزینه‌های مربوط به زیرساخت‌ شبکه موبایل یا بی‌سیم به شبکه‌های 5G اختصاص داده خواهد شد. SNS Research شرکتی مشاوره‌ای در حوزه بازارهای جهانی است که به طور مشخص روی ارتباطات مخابراتی، فناوری اطلاعات، صنایع دفاعی و صنایع وابسته به داروسازی متمرکز است.

SNS Research 5G Mobile Network Infrastructure Spending 2017 2025 Report

بررسی کارشناسان شرکت Research SNS با عنوان «بازار زیرساخت شبکه بی‌سیم 4G ،3G ،2G و 5G [در سال‌های] 2017 تا 2030 همراه با ارزیابی وای-فای و وای‌مکس» منتشر شده و شامل دو گزارش جامع است که علاوه بر بازار متداول زیرساخت‌های شبکه بی‌سیم 4G ،3G ،2G و 5G ، بازار نوظهور فرعی HetNet ( یا شبکه‌های ناهمگن) را نیز در بر می‌گیرد.

در خلاصه این گزارش چنین آمده است که در حال حاضر بازار زیرساخت شبکه بی‌سیم در مرحله گذار است، چرا که اپراتورهای موبایل به دنبال کنترل تقاضای رو به رشد ترافیک موبایل در دورانی از عدم قطعیت‌های اقتصادی جهان هستند. این تغییر الگو باعث ایجاد فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی برای فروشندگان زیرساخت شده است.

بر اساس گزارش Research SNS، درآمدهای زیرساخت بی‌سیم شبکه‌های 2G، 3G و 4G در سال 2016 به حدود 56 میلیارد دلار رسیده است. کارشناسان SNS Research برآورد کرده‌اند که درآمد این بازار در سال 2017 حدود 4 درصد کاهش خواهد یافت که این امر عمدتا به دلیل کاهش هزینه‌ کردن در زیرساخت مستقل macrocell RAN است. به بیان دیگر، اپراتورهای بی‌سیم هزینه کمتری را صرف تجهیزات رادیویی می‌کنند که برای اتصال گوشی‌های هوشمند به شبکه سلولار مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود، پیش‌بینی تحلیلگران این شرکت نشان می‌دهد که با سرمایه‌گذاری در زیرساخت HetNet و استاندارد رسمی نسل 5 موسوم به 5G NR که در سال 2019 آغاز خواهد شد، این بازار رشد مثبتی را تجربه خواهد کرد. گفتنی است که میزان نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) در فاصله سال‌های 2017 تا 2020 میلادی 2 درصد تخمین زده شده است.

در ادامه گزارش این موسسه چنین آمده است که تا سال 2020، شبکه‌های نسل پنجم نزدیک به 5 درصد کل سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های شبکه بی‌سیم را به خود اختصاص خواهند داد. با توجه به پیش‌بینی‌ها درباره سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه روی 5G NR، هسته NextGen (نسل بعدی) و زیرساخت شبکه‌ای انتقال (fronthaul/backhaul) در فاصله سال‌های2020 تا 2025 میلادی، این ارقام تا پایان سال 2025 به بیش از 40 درصد افزایش خواهد یافت.

SNS Research 5G Mobile Network Infrastructure Spending 2017 2025 Report

در این گزارش تجزیه و تحلیل محرک‌های کلیدی بازار، چالش‌ها، الزامات هزینه سرمایه‌ای منطقه‌ای (یا regional CapEx) و راهبردهای فروشندگان مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین به مواردی همچون پیش‌بینی‌ میزان عرضه به بازار و درآمد زیرساخت‌های شبکه بی‌سیم، macrocell، هسته موبایل، small cell ،Wi-Fi offload، سیستم آنتن توزیع‌شده (DAS)، شبکه دسترسی رادیویی ابری (C-RAN) و بازارهای فرعی موبایل از سال 2017 تا سال 2030 در سطح منطقه‌ای و جهانی اشاره شده است.

در حال حاضر، اپراتورها و سازندگان تجهیزات شبکه در حال انجام آزمایش‌های مختلفی در خصوص شبکه‌های همراه نسل پنجم هستند. به طور مثال، اوایل ماه جاری میلادی شرکت‌های سامسونگ و KDDI هنگام آزمایش انتقال downlink و uplink در قطاری در حال حرکت، توانستند به حداکثر سرعت انتقال 1.7 گیگابیت در ثانیه دست یابند.

از دیگر موارد فعالیت شرکت‌ها در این حوزه می‌توان به اولین مودم نسل 5 کوالکام با نام Snapdragon X50 اشاره کرد که در اکتبر 2016 معرفی شد. اینتل نیز اوایل سال جاری میلادی نخستین مودم 5G خود را در نمایشگاه CES 2017 معرفی کرد و همچنین از توسعه چیپ‌ست‌هایی مبتنی بر فناوری نسل پنجم خبر داد.  

منبع : SNS Telecom


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا