مودم Cat.18 LTE سامسونگ در راه است – دانلود یک فیلم HD کامل، تنها در 10 ثانیه

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/5/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : Carrier Aggregation ، شبکه تلفن همراه Mobile Network ، نسل پنجم 5G ، مودم modem ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : جنگ تراشه‌های اسمارت‌فون تا به امروز در میدان پروسسورها متمرکز بوده، اما به نظر می‌رسد جبهه دیگر این جنگ در سرعت اینترنت دیتا باشد. حدود 6 ماه پیش بود که سامسونگ از چیپ‌ست سری 9 اکسینوس با نام Exynos 8895 پرده برداشت. این چیپ‌ست 10 نانومتری از یک مودم Cat.16 LTE بهره می‌برد که با تجمیع 5 اپراتور شبکه (5CA) سرعت دانلود را به حداکثر 1 گیگابیت بر ثانیه می‌رساند. اما ظاهرا سامسونگ به این میزان از سرعت اکتفا نکرده و قصد دارد مودم جدیدی طراحی کند. این کمپانی کره‌ای در روز دوشنبه 31 جولای 2017 (9 مرداد 1395) در وب‌سایت خبری خود اعلام کرد که موفق به توسعه تکنولوژی مودمی برای نسل بعدی پروسسورهایش شده که سرعت به مراتب بیشتری را فراهم می‌کند.

Introducing Samsung Cat 18 6CA LTE Modem

کمپانی سامسونگ با همکاری با شرکت ژاپنی Anritsu (فعال در زمینه تجهیزات مخابراتی الکترونیک)، مودم جدیدی را از نوع Cat.18 LTE طراحی کرده است. به گفته سامسونگ، این مودم، نخستین مودمی است که توانایی تجمیع 6 اپراتور شبکه (6CA) را داشته و لذا سرعت دانلود را به 1.2 گیگابیت بر ثانیه می‌رساند. سامسونگ مدعی شده که به موجب این بهبود 20 درصدی در سرعت، کاربران می‌توانند یک فیلم سینمایی کامل با کیفت HD را ظرف 10 ثانیه دانلود کنند. از دیگر مزیت‌های این مودم، می‌توان به تماس‌های ویدئویی بدون بافر و پخش زنده موبایلی اشاره کرد.

وونهاینگ هور (Woonhaing Hur)، معاون توسعه پروتکل System LSI در شرکت سامسونگ، می‌گوید: «با افزایش سرویس‌های محتوایی آنلاین با کیفیت بالا، تقاضا برای مودم‌های LTE با عملکرد بالا نیز افزایش می‌یابد. حداکثر سرعت دانلود 1.2 گیگابیت بر ثانیه به همراه پشتیبانی از 6CA، نشان از قابلیت‌های طراحی پیشروی سامسونگ داشته و شرکت را برای عصر 5G در آینده نزدیک، در موقعیت بهتری قرار می‌دهد.»

Introducing Samsung Cat 18 6CA LTE Modem

CA (مخفف carrier aggregation) به تجمیع چند اپراتور شبکه – با پهنای باندهای مختلف – به منظور ارتقای نرخ انتقال داده و عملکرد شبکه گفته می‌شود. با افزایش قابلیت تجمیع از 5 به 6 اپراتور در مودم جدید سامسونگ، انتقال داده با سرعت و ثبات بیشتری صورت می‌گیرد. به‌علاوه، این تکنولوژی جدید برای به حداکثر رساندن نرخ انتقال داده، از استاندارد 4×4 MIMO و مدولاسیون 256 QAM (که در مقایسه با مدولاسیون‌های 16 و 64،مرتبه بالاتری به شمار می‌رود)، نیز پشتیبانی می‌کند.

ناگفته نماند، تکنولوژی جدید سامسونگ از قابلیتی به نام eLAA – کوتاه‌ شده enhanced Licensed-Assisted Access به معنای "دسترسی ارتقایافته با کمک مجوز" – نیز بهره می‌برد که با تجمیع طیف‌های مجوزدار و بدون مجوز، این امکان را به اپراتورهای مخابراتی می‌دهد که از ظرفیت تجهیزات‌شان بیشتر استفاده کنند. به بیان واضح‌تر، در مناطقی که دارای تجهیزات سخت‌‌افزاری مناسبی هستند، تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و دیگر دیوایس‌هایی که از eLAA پشتیبانی می‌کنند، می‌توانند در آن واحد، شبکه‌های اپراتور را با طیفی که بین سایر کاربران وایرلس به اشتراک گذاشته شده (غالبا طیف 5 گیگاهرتز که مخصوص ارتباط وای‌فای است)، ترکیب کنند. این همان چیزی است که اپراتورها در مناطق با ترافیک فشرده، به دنبال آن هستند؛ جایی که یک شبکه محلی وابسته به طیف بدون مجوز، می‌تواند در انتقال برخی کاربران از بستر اصلی معمولی، کمک‌کننده باشد.

Introducing Samsung Cat 18 6CA LTE Modem

شماتیک تلفیق شبکه‌های اپراتور با طیف آزاد باند 5 گیگاهرتز

همانطور که گفته شد، مودم جدید سامسونگ از نوع Cat.18 LTE است، اما باید توجه داشت که این قطعه سخت‌افزاری تنها نیمی از داستان بوده و بقیه آن به شبکه‌ای که کاربر از آن استفاده می‌کند مربوط می‌شود. به این شکل که اگر اپراتوری فاقد زیرساخت‌های مورد نیاز برای Cat.18 باشد، این تکنولوژی ارتباطی عملا زیادی و بلااستفاده می‌شود. اگر بخواهیم رک و راست بگوییم، دیوایس‌هایی که به مودم جدید سامسونگ مجهز می‌شوند، از زمان خود جلوتر خواهند بود. به عبارت دیگر، به این زودی انتظار نداشته باشید که در اینترنت دیتا به سرعت دانلود 1.2 گیگابیت بر ثانیه برسید.

با تمام این اوصاف، تولید این مودم جدید، گام مهمی برای سامسونگ به شمار می‌رود. طبق یکی از جدیدترین شایعه‌ها درباره آیفون 8، اپل قصد داشته تا احتمال به مشکل برخوردن با تأمین‌کنندگان مودم LTE را به حداقل برساند و لذا تصمیم گرفته در آیفون 8 از هر دو تراشه‌های اینتل و کوالکام استفاده نماید. اما این تصمیم، اپل را مجبور کرده که حداکثر توان آیفون 8 را محدود کند. همانطور که مشهود است، وقتی صحبت از نحوه ارتباط گوشی با اپراتور به میان می‌آید، رقابت بسیار داغ می‌شود.

طبق گفته سامسونگ، انتظار می‌رود چیپ‌ست مجهز به این مودم جدید، تا پایان سال جاری میلادی به تولید انبوه برسد. پس این احتمال هم وجود دارد که Galaxy S9، نخستین اسمارت‌فونی باشد که از مودم جدید سامسونگ برخوردار می‌شود. 

منبع : Samsung